|

نقش حضور روانپزشک در وسوسه مجدد مصرف اعتیاد

روانپزشک ترک اعتیاد، متخصصی است که در زمینه روانپزشکی، تشخصیص و ارزیابی اختلالات روانی و سوءمصرف مواد اعتیاد آور از دانش و علم بالایی برخوردار است. اعتیاد باید به صورت ریشه ای و اصولی درمان شود. انتخاب روش درمانی صحیح در کنار نظارت پزشکان و روانشناسان متخصص می تواند کمک کننده فرد بیمار باشد.

نقش حضور روانپزشک در وسوسه مجدد مصرف اعتیاد

اعتیاد جزو آن دسته از بیماری ها به شمار می رود که علاوه بر جسم، روح و روان فرد بیمار را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. برای رهایی از شر اعتیاد لازم است در کنار گذراندن مراحل درمانی جسمی، جلسات مشاوره برای روان درمانی نیز انجام بگیرد. احتمال بروز وسوسه مصرف مجدد در روزهای اولیه ترک اعتیاد وجود دارد، حضور یک روانپزشک مجرب می تواند تا حد زیادی از لغزش فرد بیمار در این دوران جلوگیری کند و به او کمک کند تا مراحل سم زدایی و ترک اعتیاد را آسان‌تر و سریع‌تر بگذارند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت مفصل درباره اهمیت حضور یک روانپزشک در مراحل ترک اعتیاد اطلاعات بیشتری بدست آورید.

روانپزشک اعتیاد به چه کسی گفته می شود؟

در واقع روانپزشک ترک اعتیاد، متخصصی است که در زمینه روانپزشکی، تشخصیص و ارزیابی اختلالات روانی و سوءمصرف مواد اعتیاد آور از دانش و علم بالایی برخوردار است. روانپزشک متخصص بسته به شرایط فرد مبتلا به اعتیاد، از روش های متفاوتی برای درمان او در نظر می گیرد.

دو روش متداول برای روان درمانی افراد مبتلا به اعتیاد، تجویز داروهای شیمیایی و یا شوک درمانی نام دارند. روانشناسان از طریق انجام مصاحبه با فرد بیمار مشکلات شخصی و روحیات آن‌ها را بررسی می کنند تا در نهایت بهترین روش و برنامه را با توجه به وضعیت فرد بیمار تدوین و اجرا کنند.

نقش حضور روانپزشک در وسوسه مجدد مصرف اعتیاد

برخی از افراد معتاد همزمان با مصرف مواد مخدر به بیماری های اعصاب و روان نیز مبتلا می شوند. درمان اختلالات جسمی  و روحی به صورت همزمان کار بسیار سخت و پیچیده ای است؛ به همین علت حضور روانپزشک اعتیاد در تمامی مراحل ترک اعتیاد امری ضروری و واجب به شمار می رود.

میلیون ها نفر در جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با عوارض سخت سوءمصرف مواد اعتیاد آور همچون الکل و کراک هستند، همچنین بسیاری از افرادی که به صورت خودسرانه تصمیم به ترک کراک یا الکل گرفته اند در حال مبارزه با عوارض ترک آن هستند. طبق تحقیقات انجام شده، تعداد مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر همواره در حال افزایش است. برخی از مزایای مراجعه به یک پزشک ترک اعتیاد عبارت اند از:

گفتگو درمانی و مشاوره:

یکی از اصلی ترین وظایف روانپزشک اعتیاد، شناسایی و آموزش نحوه مقابله با محرک هایی است که سبب تسلیم شدن بیمار در برابر رفتارهای مخرب و اعتیاد آور می شود. یکی از شناخته شده ترین و متداول ترین روش های گفتگو درمانی برای افراد درگیر در اعتیاد، رفتاردرمانی شناختی (CBT) است. بیماران به کمک این روش می توانند مسئولیت افکار، الگوهای رفتاری و احساسات خود را به عهده بگیرند. در این روش به بیماران انگیزه و افکار مثبت القا می شود که این مورد خود به تنهایی برای مقابله با وسوسه ها و عوارض ترک اعتیاد بسیار کارآمد و ضروری است.

تشخیص بیماری روانی:

به صورت کلی می توان گفت، افرادی که به سراغ مصرف مواد مخدر می روند دارای اختلالات روانی زمینه ای هستند. زمانی که در کنار درمان جسمی فرد بیمار برای ترک اعتیاد، به درمان اختلالات روانی و ذهنی او نیز پرداخته شود، احتمال موفق شدن او در ترک اعتیاد بسیار بالا می رود و همچنین امکان بازگشت دوباره و لغزش او به سمت مصرف مجدد مواد مخدر بسیار کاهش پیدا می کند. روانپزشک متخصص هم در این میان وظیفه دارد تا با انجام آزمایش های مختلف، علت اصلی روی آوردن فرد بیمار به اعتیاد را شناسایی کند و در نهایت بهترین روش را برای درمان او تجویز کند.

درمان دارویی:

بسیاری از داروهایی که برای رفع مشکلات روحی و روانی مصرف می شوند، اعتیاد آور هستند. اگر فرد بیمار به صورت خودسرانه و بدون نظارت روانپزشک متخصص شروع به مصرف داروهای ضد افسردگی یا روان درمانی کند، احتمال اعتیاد او به این دسته از داروها بسیار بالا خواهد بود. در این میان تنها روان پزشک است که می تواند با تجویز داروهای مناسب در نوبت های خاص و دوز مشخص و به صورت مدیریت شده به کاهش علائم ترک اعتیاد در فرد بیمار کمک کند. درمان دارویی باعث تسهیل روند ترک اعتیاد می شوند، البته در صورتی که تنها تحت نظر پزشک مصرف شوند.

مهم ترین ویژگی های یک روانپزشک اعتیاد خوب

مهم ترین ویژگی های یک روانپزشک اعتیاد خوب چیست؟

برای درمان بعد روانی در ترک اعتیاد لازم است به روانشناسی مراجعه کنید که در حوزه درمان اعتیاد و روش های آن مهارت و دانش کافی را داشته باشد. به صورت کلی روند ترک اعتیاد توسط روانشناسان به کمک تجویز داروهای مناسب انجام می گیرد.

برخی از مهم ترین ویژگی های یک روانپزشک اعتیاد خوب عبارت است از:

  1. علم و تخصص بالا در حوزه روان درمانی؛
  2. تسلط و مهارت در درمان اعتیار؛
  3. صبور و باحوصله در درمان؛
  4. خودداری از سرزنش فرد و کمک به افزایش اعتماد به نفس در او.

چگونه می توان احتمال ابتلای مجدد را کاهش داد؟

یکی از مهم ترین مشکلات، پس از گذارندن دوران ترک اعتیاد، احتمال بازگشت و لغزش فرد به اعتیاد است. درمان های روانپزشکی و جلسات مشاوره باید همچنان پس از گذراندن دوران ترک اعتیاد ادامه داشته باشند تا خطر لغزش برای فرد بیمار به حداقل برسد. همچنین در صورت عدم رسیدگی به مشکلات روحی و روانی  امکان برگشت فرد به مصرف مجدد مواد مخدر و عدم پایداری نتایج در دراز مدت وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است که توان بخشی فرد مبتلا، پس از ترک و قطع مصرف مواد مخدر باید به خوبی انجام بگیرد. عموما تمامی بیماران مبتلا به اعتیاد، پس از گذراندن دوره ترک دچار صدمات روحی و روانی، کاهش اعتماد بنفس، انزوا، افسردگی و سایر موارد می شوند که تمامی این موارد باید تحت نظر پزشک متخصص روانپزشک تشخیص داده و معالجه شوند.

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم که اعتیاد مشکلی است که افراد با رده های سنتی متفاوت را درگیر خود می کند. اعتیاد باید به صورت ریشه ای و اصولی درمان شود تا فرد بیمار برای همیشه مصرف مواد مخدر را کنار بگذارد. انتخاب روش درمانی صحیح در کنار نظارت پزشکان و روانشناسان متخصص می تواند کمک کننده فرد بیمار در این راه باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها