|

بهترین درمان فیستول مقعدی از قلم کلینیک لیزر شفا

شاید شما هم از بیماری نشیمنگاهی فیستول رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید. گاهی اوقات در درمان های خانگی رعایت و انجام برخی نکات می‌تواند در پیشگیری و کنترل فیستول مقعدی تا حدودی موثر باشد.

شاید شما هم از بیماری نشیمنگاهی فیستول رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید. گاهی اوقات در درمان های خانگی رعایت و انجام برخی نکات می‌تواند در پیشگیری و کنترل فیستول مقعدی تا حدودی موثر باشد.

فیستول انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع آن روش مناسب را برای درمان انتخاب می‌کنند. اما امروزه درمان فیستول با لیزر به عنوان بهترین و قطعی ترین راه درمانی این بیماری در نظر گرفته شده است. فیستول مقعدی از ایجاد مجرا و مسیری غیر طبیعی در بین دو بافت داخلی بدن به وجود می‌آید که از علائم اصلی این بیماری می‌توان به ایجاد تورم و درد در ناحیه مقعد، ایجاد آبسه های مکرر، خونریزی و ترشح طولانی مدت از یک سوراخ یا چند سوراخ ایجاد شده در اطراف مقعد اشاره کرد. فیستول به خودی خود درمان نمی‌شود و لازم است برای بهبود وضعیتتان به پزشک متخصص مراجع فرمایید.

در ادامه مطلب به معرفی انواع روش های درمانی فیستول پرداخته اییم اگر به دنبال چگونگی انجام و مزایا این گونه روش ها هستید با ما همراه شوید.

چگونه فیستول مقعدی را در خانه درمان کنم؟

بهتر است این نکته را درنظر داشته باشید که درمان های خانگی فیستول را به عنوان روش قطعی برای بهبود در نظر نگیرید چرا که این گونه درمان ها شاید در جلوگیری از ابتلا به فیستول و پیشرفت آن موثر باشد اما روش قطعی و تضمینی برای از بین رفتن علائم فیستول نیست! اگر قصد بهبود و درمان را دارید بهتر است هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان را آغاز کنید.

اجتناب از تمیز کردن بیش از حد ناحیه مقعد، داشتن رژیم غذایی سالم و پر فیبر برای پیشگیری از یبوست، استعمال روغن درخت چای، نشستن در آب گرم، استفاده از ملین ها و پماد های تسکین دهنده درد، مصرف عسل و زردچوبه به صورت روزانه در یک لیوان شیر یا آب به دلیل خواص ضدمیکروب و ضد باکتری مواردی هستند که تا حدودی می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد.

 فیستول مقعد چگونه درمان می‌شود؟

فیستول معمولا به خودی خود بهبود پیدا نمی‌کند و شما باید برای درمان آن به یک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید. پزشک معالج با توجه به نوع و موقعیت آن - که یک کانال است یا چندین اشعاب دارد - مناسب ترین روش درمانی فیستول را برای شما در نظر می‌گیرد. چندین روش متفاوت برای درمان فیستول مقعدی وجود دارد:

فیستولوتومی(fistulotomy): یکی از متداول ترین روش های جراحی برای درمان فیستول، به کارگیری از تکنیک فیستولوتومی است که در آن کل مسیر فیستول باز می‌شود تا چرک و عفونت آن را تخلیه کنند. جراحی فیستولوتومی طی یک ساعت انجام می‌شود و در برخی مواقع ممکن است جراح مجبور شود قسمتی از اسفنکتر را بردارد. اکثرا در این عمل جراحی از بخیه استفاده می‌شود اما گاهی اوقات زخم باز می‌ماند تا التیام یابد یا با پانسمان بسته می‌شود.

ستون (Seton): زمانی که فیستول عضلات اسفنکتر را درگیر کند برای جلوگیری از بی اختیاری مدفوع از تکنیک ستون استفاده می‌شود. در این روش نخ بخیه را به مدت یک هفته در مسیر فیستول قرار می‌دهند تا عفونت ایجاد شده را تخلیه کند.

روش فلپ پیشرفته(Advancement flaps):   استفاده از روش فلپ پیشرفته برای افرادی مناسب تر است که فیستول در ماهیچه های اسفنکتر مقعد ایجاد شده که با انجام جراحی فیستولوتومی ممکن است در معرض بی اختیاری مدفوع قرار بگیرند.

روش LIFT: با ایجاد برشی در قسمت بالا فیستول، ماهیچه های اسفنکتر از هم جدا می‌کنند و مسیر فیستول باز می‌شود. این روش زمانی کاربرد دارد که فیستول از بین عضلات اسفنکتر مقعدی عبور کرده و با روش فیستولوتومی نشود آن را درمان کرد. این کار در جراحی فیستولوتومی بسیار خطرناک است.

جراحی لیزر: لیزر فیستول مقعدی به عنوان قطعی ترین راه برای درمان فیستول و کم عارضه ترین روش جراحی فیستول شناخته شده است. در لیزر درمانی با کمک تابش شعاعی پرتوهای لیزر، فیستول را درمان می‌کنند. مزایا و تاثیرات مثبتی که لیزر درمانی نسبت به روش های دیگر دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

این روش کم تهاجمی بوده و بدون نیاز به بیهوشی عمومی انجام می‌شود، بسیار دقیق است و کمترین آسیب را به بافت عضله اسفنکتر وارد می‌کند در نتیجه خطر ابتلا به بی اختیاری مدفوع در فرد کاهش می‌یابد. لیزر فیستول در مدت کوتاه تری درمان شده و دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است طوری که فرد بعد از انجام آن می‌تواند 2 روز بعد از درمان فیستول با لیزر به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد. این روش نیازی به پانسمان ندارد. حداقل خونریزی و درد را برای فرد به دنبال دارد.

بیماری فیستول مقعدی (fistula) با روش های مختلفی قابل درمان است اما تنها درمان قطعی و تضمینی این بیماری نشیمنگاهی عمل لیزر فیستول می باشد که درمانی بدون دوران نقاهت محسوب میشود. بیماری مشقت آور و زجرآور فیستول را یکبار برای همیشه درمان کنید.

"کلینیک لیزر شفا"

برای درمان فیستول جراحی بهتر است یا لیزر درمانی؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم برای درمان فیستول مقعدی بهترین راه لیزر درمانی است چرا که این تکنیک برخلاف روش های دیگر در جراحی فیستول کم تهاجمی بوده و نیازی به بیهوشی عمومی و دوره نقاهت طولانی مدت ندارد همچنین احتمال ابتلا به بی اختیاری مدفوع بعد از عمل جراحی بسیار پایین می‌آید بنابراین جای هیچ گونه نگرانی نیست! و به طور کلی عوارض آن بسیار کمتر از انجام جراحی می‌باشد.

مرکز درمان فیستول

همواره یکی از بهترین مراکز شناخته شده برای انجام عمل لیزر فیستول، کلینیک لیزر شفا واقع در سعادت آباد تهران میباشد که دلایل بسیاری برای ممتاز بودن این کلینیک در مقایسه با سایر مراکز درمانی وجود دارد. استفاده از دستگاه لیزر co2 و همچنین تجربه بیش از 30 هزار عمل جراحی لیزر موفق فیستول در مرکز درمان بیماری های مقعدی لیزر شفا سبب شده تا بیماران زیادی حتی از شهرستان های دور برای درمان فیستول خود به کلینیک لیزر شفا مراجعه کنند. در راستای کمک به بیماران شهرستانی، این مرکز تسهیلات فوق العاده ای نیز برای این عزیزان در نظر دارد که میتوانید در وبسایت کلینیک لیزر شفا به نشانی : www.drtajbakhsh.ir از آنها اطلاع یابید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها