|

۲۰ روز سرنوشت‌ساز در انتظار تیم ملی فوتسال

تیم ملی فوتسال ایران توانست در ادامه موفقیت‌های خود در قاره آسیا، برای سیزدهمین‌بار در طول 17 دوره برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، عنوان قهرمانی را از آن خود کند تا همچنان با اختلاف نسبت به سایر رقبا، پرافتخارترین تیم قاره کهن باشد.

۲۰ روز  سرنوشت‌ساز  در  انتظار تیم ملی فوتسال

تیم ملی فوتسال ایران توانست در ادامه موفقیت‌های خود در قاره آسیا، برای سیزدهمین‌بار در طول 17 دوره برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، عنوان قهرمانی را از آن خود کند تا همچنان با اختلاف نسبت به سایر رقبا، پرافتخارترین تیم قاره کهن باشد. قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2024 در حالی حائزاهمیت بود که شاگردان وحید شمسایی در دوره قبلی مسابقات، در فینال مغلوب ژاپن شده بودند اما در این دوره، شرایط کاملا متفاوت پیش رفت و ملی‌پوشان موفق شدند در مسابقه فینال برابر تایلندِ میزبان جشن پیروزی بگیرند و سیزدهمین قهرمانی خود در قاره آسیا را به‌دست آوردند. فیفا در تصمیمی تاریخی برای نخستین‌بار به یکی از کشورهای آسیای مرکزی اعتماد کرده و قرار است جام جهانی فوتسال به میزبانی ازبکستان برگزار شود تا شمار تیم‌های آسیایی حاضر در این دوره از رقابت‌ها افزایش پیدا کند. در کنار ازبکستانِ میزبان و تیم ملی ایران که عنوان قهرمانی آسیا را به‌دست آورد، تیم‌های ملی تایلند، تاجیکستان و افغانستان هم توانستند جواز حضور در جام جهانی را به‌دست آورند که به تاجیکستانی‌ها و افغانستانی‌ها برای نخستین‌بار قرار است در جام جهانی حضور یابند.

ایران در بین نام‌های پرآوازه جام جهانی

جام جهانی فوتسال 2024 در حالی قرار است برگزار شود که تیم‌های نامداری مانند روسیه، ایتالیا و البته ژاپن در این دوره از رقابت‌ها حضور ندارند که حضورنداشتن روسیه به دلیل محرومیت آنها از سوی فیفا است و تیم‌های ملی ایتالیا و ژاپن هم ناموفق در کسب سهمیه حضور در جام جهانی 2024 بوده‌اند. تیم‌های ملی برزیل، اسپانیا و آرژانتین برای دهمین‌بار قرار است در جام جهانی حضور یابند و تیم ملی ایران هم بعد از این سه تیم پرآوازه، برای نهمین‌بار قرار است در این تورنمنت شرکت کند و جزء باتجربه‌ترین تیم‌های جام جهانی 2024 محسوب می‌شود.

شاگردان شمسایی در سید نخست

ملی‌پوشان فوتسال ایران توانستند در مسابقات قاره‌ای کار خود را با کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌ها به پایان ببرند و این قهرمانی باعث شد تا شاگردان وحید شمسایی در سید یک رقابت‌های جام جهانی فوتسال 2024 قرار گیرند؛ آن‌هم درحالی‌که ازبکستانِ میزبان به همراه تیم‌های ملی برزیل، اسپانیا، آرژانتین و پرتغال در سید اول رقابت‌ها حضور دارند تا برخلاف دوره قبلی رقابت‌ها، احتمال رویارویی تیم‌های ملی ایران و آرژانتین در مرحله گروهی میسر نباشد.

سیدبندی جام جهانی فوتسال 2024

سید یک: ازبکستان، برزیل، اسپانیا، آرژانتین، پرتغال و ایران

سید دو: قزاقستان، پاراگوئه، اوکراین، مراکش، تایلند و پاناما

سید سه: کاستاریکا، گواتمالا، ونزوئلا، نیوزیلند، کوبا و لیبی

سید چهار: افغانستان، آنگولا، کرواسی، فرانسه، هلند و تاجیکستان

امیدوار به حضور دوباره روی سکو

مسابقات جام جهانی فوتسال 2024 قرار است روز یکشنبه ششم خردادماه در شهر سمرقند قرعه‌کشی شود و این دوره از رقابت‌ها از 24 شهریور تا 15 مهرماه به میزبانی شهرهای تاشکند، اندیجان و بخارا به انجام می‌رسد. ملی‌پوشان فوتسال ایران در هشت دوره از 9 دوره قبلی مسابقات جام جهانی حضور داشته‌اند که مقام سوم در سال 2016، بهترین مقام فوتسال ایران در ادوار جام جهانی محسوب می‌شود. براساس ساختار برگزاری رقابت‌ها، 24 تیم در شش گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند که از هر گروه دو تیم به مرحله حذفی می‌روند و همچنین چهار تیم برتر سوم هم می‌توانند به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یابند و سپس تکلیف هشت تیم و بعد از آن چهار تیم برتر مشخص خواهد شد و در مرحله نیمه‌نهایی از چهره تیم‌های فینالیست رونمایی می‌شود. گفتنی است که تیم‌های ملی افغانستان، تاجیکستان، فرانسه و نیوزیلند برای نخستین‌بار قرار است در جام جهانی فوتسال حضور یابند.

ایران، چهارمین تیم برتر دنیا

سازمان جهانی فوتبال (فیفا) در تصمیمی بی‌سابقه، رنکینگ بهترین تیم‌های ملی فوتسال (مردان و زنان) را برای اولین‌بار منتشر کرد. تیم ملی فوتسال ایران که سابقه کسب مقام سومی جهان را در کارنامه خود دارد، در اولین رنکینگ رسمی فیفا در جایگاه چهارم برترین تیم‌های ملی جهان قرار گرفته است. تیم ملی فوتسال زنان ایران هم که با کسب دو قهرمانی در قاره کهن، پرافتخارترین تیم آسیا محسوب می‌شود، در رده هشتم برترین تیم‌های فوتسال زنان جهان قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها