|

صحن شورای شهر تهران به صحنه تقابل موافقان و مخالفان سیاست‌گذاری‌های شهرداری پایتخت تبدیل شد

جنجال «بهشت»

ساعت نزدیک به 10 صبح است اما تنها چهار عضو در صحن حضور دارند. در سالن شیبانی جلسه هم‌اندیشی است و نزدیک به 14 نفر از اعضا در جلسه حضور دارند. حبیب کاشانی، نرجس سلیمانی و مهدی اقراریان در صحن هستند. به نظر می‌آید با توجه به حضور همیشگی کاشانی و سلیمانی در زمان جلسات هم‌اندیشی این دو عضو تمایلی به حضور در این جلسات خصوصی ندارند.

جنجال «بهشت»

شرق: ساعت نزدیک به 10 صبح است اما تنها چهار عضو در صحن حضور دارند. در سالن شیبانی جلسه هم‌اندیشی است و نزدیک به 14 نفر از اعضا در جلسه حضور دارند. حبیب کاشانی، نرجس سلیمانی و مهدی اقراریان در صحن هستند. به نظر می‌آید با توجه به حضور همیشگی کاشانی و سلیمانی در زمان جلسات هم‌اندیشی این دو عضو تمایلی به حضور در این جلسات خصوصی ندارند.

موضوع جلسه اختلاف‌نظرهای چند جلسه اخیر میان اعضای شورای شهر است. یکی از اعضای شورای شهر هفته گذشته اعلام کرد که شورا به دو گروه مخالفان و موافقان شهردار تقسیم شده، موضوعی که با واکنش چمران روبه‌رو شد و اعلام کرد که چنین تقسیم‌بندی‌هایی درست نیست. اما مرور مذاکرات شورای شهر نشان می‌دهد برخلاف ادعای چمران، منتقدان عملکرد شهردار تهران همیشه از سوی طرفداران زاکانی مورد نقد و حمله مجازی قرار گرفته و پیش از آنکه شهرداری پاسخ تذکرات و انتقادها را بدهد، این اعضا در صحن سخنان آنها را مصداق سیاه‌نمایی و تخریب دانسته‌اند یا درخواست کرده‌اند رئیس شورای شهر به آنها اجازه تذکر بیش از سه دقیقه ندهد.

در جلسه هم‌اندیشی چمران از اعضا درخواست کرده اختلاف نظرها به صحن علنی کشیده نشود تا رسانه‌های معاند از آن سوءاستفاده نکنند؛ موضوعی که با واکنش منتقدان روبه‌رو شده. تأکید بر این بوده که انتقادهای مطرح‌شده نقد عملکرد و یادآوری وعده‌های محقق‌نشده است. یکی از طرفداران شهردار مدعی می‌شود که نقدهای مطرح‌شده در صحن دقیق نیست و در این دوره مدیریت شهری فعالیت‌های خوبی به ثمر رسیده که با پاسخ تند عضو منتقد روبه‌رو می‌شود.

هفته گذشته برخی از اعضای شورای شهر نسبت به توییت توهین‌آمیز یکی از مدیران شهری نسبت به یکی از اعضا واکنش جمعی نشان داده و خواستار برکناری این مدیر میانی شده بودند. شنبه‌شب اعلام شد که اعضای شورای شهر قصد دارند در نامه‌ای کتبی از رئیس شورای شهر بخواهند این موضوع را بررسی کند،  اما در جلسه هم‌اندیشی بررسی نشده است.

مهدی چمران پس از پایان جلسه هم‌اندیشی برخلاف رویه همیشگی به میان خبرنگاران نیامد و علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص جزئیات جلسه هم‌اندیشی به رسانه گفت: موضوع جلسه مباحث داخلی شورا بود. در حقیقت موضوع تخصصی که نیاز به حضور افراد از مدیریت شهری باشد، نبود؛ بلکه در مورد کلیت حرکت شورای شهر تهران در زمان باقی‌مانده از دوره ششم بود. در این جلسه موضوعات مربوط به افزایش همدلی و انسجام در میان اعضای شورا و مدیریت شهری مورد بررسی قرار گرفت و همچنین مواردی که از ابتدای این دوره آغاز شده است و باید پیگیری شود تا به انتها برسد نیز مطرح شد. موضوع انسجام بیشتر برای پیگیری دغدغه‌ها و درخواست‌های مردم و مسیر بهتر دنبال‌کردن این موضوعات نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته او در این جلسه نکاتی انتقادی نیز مطرح شد، مواردی که اعضای شورا نسبت به عملکرد مدیریت شهری انتقاد داشتند و نکات مثبتی که در این دوره در مدیریت شهری اتفاق افتاده و باید دنبال شود نیز مطرح شد. بی‌تردید طرح انتقادات به صورت آنی و احساسی تنها فضا را متشنج می‌کند؛ بنابراین باید با در نظر گرفتن زمان باقی‌مانده کارهایی را که آغاز شده، پیگیری می‌کنیم تا به انتها برسد.

جلسه  بی‌تذکر  شورا

روز گذشته مهدی چمران اجازه طرح تذکرات پیش از دستور را هم نداد. او پس از نطق آغازین خود که بیشتر مرور مناسبت‌های تقویمی است، از محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که برای ارائه تشریح عملکرد نوروزی خود به صحن آمده بود، خواست گزارش خود را ارائه کند.

الگوسازی جبهه انقلاب در حوزه نشاط اجتماعی

توکلی‌زاده از الگوسازی نشاط اجتماعی توسط جبهه فرهنگی انقلاب سخن گفت و یادآوری کرد:‌ به همت هنرمندان و ایده‌پردازان به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده‌ایم و مخاطب آن خانواده است. به طوری که دو سال است که جشن‌هایی همچون جشن غدیر، امام رضایی‌ها و امام حسنی‌ها را برگزار و فضای شادی خانوادگی را تجربه می‌کنیم. نشان دادیم با ظرفیت‌های ملی و مذهبی خود توان الگوسازی در جشن و شادی را داریم.

به گفته معاون شهردار «افطارخونه» پدیده‌ای جدید بود که با همکاری جبهه انقلاب در بلوار کشاورز و بوستان لاله فضایی متفاوت را رقم زد و موکب‌ها در این راستا پای کار آمدند و در جریان این اتفاق جشن امام حسنی‌ها و رونمایی از کیک دوتنی نیز برگزار شد.

برخی از اعضای شورای شهر انتقادهای کلی‌تری نسبت به عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی مطرح کردند.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، این پرسش را مطرح کرد که ۲۱ احکام در برنامه توسعه شهر تهران برای معاونت فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده که امروز با گذشت سه سال از عمر مدیریت شهری سؤال این است که چه میزان از این برنامه تحقق یافته است؟

او با اشاره به قرارگاه سید الکریم (ع) گفت: کارکرد این قرارگاه مشخص نیست و آیا این قرارگاه در ساختار معاونت فرهنگی و اجتماعی است؟

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم گفت: جایگاه اخلاق در این برنامه‌ها خالی است. ما یک‌سری ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه داریم. اگر شما صفحه حوادث روزنامه‌ها را مطالعه کنید؛ درگیری‌های خانوادگی یا قتل‌هایی که در شبانه‌روز اتفاق می‌افتد و تصادفات شهری، حاکی از بی‌اخلاقی‌هاست.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا هم در ادامه با تأکید بر جمعیت قریب به 9 میلیونی شهر تهران و حضور اقوام و خرده‌فرهنگ‌های مختلف در پایتخت، با طرح سؤال دیگری گفت: مسئله بعدی توجه به تنوع مخاطب است. ما در شهری زندگی می‌کنیم که حداقل ۹ میلیون جمعیت دارد. پایتخت، محل حضور اقوام و خرده‌فرهنگ‌های مختلف است. سؤالی در اینجا مطرح است که اقدامات انجام‌شده شهرداری، تا چه میزان متناسب با تکثر سلایق فرهنگی در شهر بوده است؟

او با تأکید بر اینکه رفتار شهردار و معاونانش، نماد فرهنگی این سازمان محسوب می‌شود؛ گفت: نکته مهم دیگر، پیامی است که از اقدامات شهرداری تهران به جامعه مخابره می‌شود. یعنی هنگامی که درباره فرهنگ می‌گوییم؛ منظور این است که رفتار شهرداری تهران در ساخت فرهنگی آن اثرگذار است. به این معنا که رفتار شهردار و معاونان وی نماد فرهنگی این سازمان محسوب می‌شود.

اقراریان سپس سخنان شهردار تهران در پاسخ به یک خبرنگار که از وی پرسیده بود چه زمانی کمر ترافیک را می‌شکنید و پاسخ شنیده بود مشکل از کمر شماست را یادآوری کرد.

توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم در پاسخ به واکنش اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به فضایی نیاز داریم که بتوانیم برنامه‌های این معاونت را با جزئیات ارائه دهیم؛ گفت: میزان تحقق احکام برنامه چهارم توسعه سنجش شده و در برنامه دوساله معاونت فرهنگی و اجتماعی در تحقق احکام برنامه ۹۰ درصد موفق بوده است.

او ادامه داد:‌ ما شهری را تحویل گرفتیم که زیست شبانه در حال ترویج بود. شهری را تحویل گرفتیم که سگ‌گردانی در آن ترویج یافته بود و آیین‌های دینی دچار خلل شده بود. افتخار آنها این بود که یک کنسرت در فضای مجازی برگزار کردند؛ ما سعی کردیم تمام افراد با تجربه شهر در برگزاری هیئات مذهبی را گرد هم آوریم تا ببینیم درخواست‌ها در این زمینه چگونه محقق می‌شود.

امین توکلی‌زاده در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران گفت: در ادوار گذشته براساس رویه‌ای پیش رفتند که سبک زندگی مردم دچار مشکل شده، ترویج شیوه‌های غربی در سبک زندگی را شاهد بودیم؛ در حالی که خود صاحب سبک هستیم. برای مسائل اجتماعی می‌توانیم به مبانی و فرهنگ دیرینه خود مراجعه کنیم. ترویج زیست شبانه را در دوره قبل شاهد بودیم. در حقیقت به بهانه ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری سبک زندگی را دچار مشکل کردند و زمان استراحت مردم آنها را به فضای بی‌دفاع شهر کشاندند که بسیاری از آسیب‌ها را به همراه آورد. می‌توانیم با طراحی درست بنایی را بگذاریم که آسیب نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه آیین‌های متفاوتی در اقوام مختلف برای نوروز وجود دارد، گفت: همه آیین‌های اقوام برای نوروز ستودنی است. نوروز ملل و نوروز اقوام را در دستور کار قرار دادیم و با تلفیق بهار قرآن موضوع نوروز را دنبال کردیم.

خبرنگاری از وی درخصوص ترویج آیین‌های ملی از جمله چهارشنبه‌سوری پرسید که وی پاسخ داد:‌ ترویج چهارشنبه‌سوری در دستور کار ما نیست اما آموزش شهروندان برای ایمنی و مراقبت از کودکان در دستور کار قرار گرفته بود. بی‌تردید ما نیازی نداریم دست گدایی فرهنگی به سمت کسی دراز کنیم. آن‌قدر جشن‌های بزرگ در ایران و اسلام وجود دارد. در ایام نوروز ۶۴ کاروان نوروزی در شهرداری تهران به راه افتاد و اقداماتی همچون شاهنامه‌خوانی را دنبال کردیم. در هیچ مناسبتی غفلت نکردیم به ویژه مناسبت‌های ملی و فرهنگی.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها