|

تصویب یک لایحه با 10 سال تأخیر

تهران گارانتی می‌شود؟

سرانجام نظام‌نامه مدیریت یکپارچه سامانه سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهرداری تهران مورد بررسی و پایش اعضای شورای شهر قرار گرفت و در نهایت، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

تهران گارانتی می‌شود؟

‌شرق:‌ سرانجام نظام‌نامه مدیریت یکپارچه سامانه سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهرداری تهران مورد بررسی و پایش اعضای شورای شهر قرار گرفت و در نهایت، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران، در تشریح جزئیات این لایحه گفت: طبق مصوبه سال 92 مقرر بود که شهرداری تهران این لایحه را به شورا پیشنهاد دهد چراکه تا به امروز ما شاهد یک عقب‌ماندگی ۱۰ساله در تحویل این لایحه بودیم که نهایتاً در این دوره مدیریت شهری، لایحه به شورای شهر تحویل داده شد و پس از برگزاری ۱۵ جلسه، این موضوع نهایی شد.

وی با بیان اینکه نظام‌نامه فعلی شامل چندین مفاد و تبصره است و در ۲۵ صفحه گردآوری شده است؛ ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر، شاهد بروز برخی حوادث تلخ و ناگوار در بوستان‌ها، فضاهای عمومی و همچنین عملیات‌های عمرانی شهرداری در قسمت‌های مختلف بودیم که در برخی موارد داغی جان‌سوز بر دل شهروندان گذاشته است.

این عضو شورا یادآور شد: از این رو در حال حاضر ما شاهد نارسایی در آگاهی و ضعف در تخصیص بودجه کافی برای دستیابی به اهداف مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری و فقدان هماهنگی در ساختار مدیریت موجود، فقدان روشی کارآمد جهت نظارت منطقی بر نحوه عملکرد پیمانکاران و مهم‌تر از همه ضعف در بازرسی‌ها و پایش‌های ادواری از وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست هستیم که همه این موضوعات از عمده‌ترین چالش‌های پیش‌رو محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحقق توسعه پایدار شهری، استقرار سیستم مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست است، افزود: این سیستم با انطباق حوزه عملکردی و مزایای پیاده‌سازی خود با شاخص‌های مورد نیاز موجب کاهش هزینه‌ها و پرهیز از ریسک شده و در نهایت به افزایش اعتبار و جذب سرمایه خواهد انجامید.

بابایی یادآور شد: شهرداری تهران ظرف مدت سه ماه فرصت دارد که برای همه واحدهای تابعه شهرداری تهران ساختاری برای HSE و تدوین دستورالعمل ایجاد کند و همچنین همه کمیته‌های مشابه در این حوزه باید ادغام شوند و در راستای مدیریت یکپارچه سلامت و ایمنی بودجه در نظر گرفته شوند.

بابایی ادامه داد: طراحی و راه‌اندازی سامانه برخط برای بارگذاری همه موارد همچون مدیریت حوادث، ارزیابی و.... بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده و به‌هرحال کار چندماهه برای بررسی این نظام‌نامه انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در دفاع از این لایحه با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم این دوره مدیریت شهری، سامان‌دادن به مسئله ایمنی است که بیش از یک دهه مورد غفلت قرار گرفت، گفت: اولین باری که من آقای بابایی را دیدم بر مسئله HSE تأکید کرد و شورا همواره حامی این مقوله مهم بوده و ایمنی خرد و کلان در سطح شهر بسیار مهم است و نیاز داشت که مدیریت یکپارچه داشته باشد و دبیرخانه واحدی لازم داشت تا با حفظ وظایف ذاتی سازمان‌ها و اداره کل‌های تخصصی هم‌افزایی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال این نظام‌نامه را یک سال قبل به شورای شهر دادیم اما به دلیل پیچیدگی رسیدگی به آن زمان‌بر بود؛ افزود: خط به خط ابعاد حقوقی، اسناد بالادستی و... همخوانی دارد و اینکه می‌خواهیم ساختار HSE را توسعه دهیم؛ به معنی گارانتی‌کردن شهر نیست. چراکه ناایمن‌های زیادی در شهر وجود دارد که می‌تواند منجر به خسارت شود و این موارد وجود دارد؛ اما باید در کاهش مخاطرات تلاش کنیم.

نصیری با بیان اینکه روند حوادث و ریسک را کاهش خواهیم داد؛ گفت: در این نظام‌نامه کمیته‌های موازی در مناطق و سازمان‌ها وجود داشت که ادغام می‌شود و یک کمیته تشکیل می‌شود که شهردار منطقه باید آن را جدی بگیرد.

روز گذشته همچنین مهدی چمران در حاشیه صحن شورای شهر درخصوص موضوع ایمنی بازار تهران به رسانه‌ها گفت: این مسئله بسیار مهمی است که شورای شهر تهران نیز به آن ورودی جدی داشته و در واقع ما باید برای بازار تهران یک شهردار ویژه در نظر بگیریم که شهردار بازار زیر نظر شهردار منطقه ۱۲ با تمام اختیارات فعالیت داشته باشد. امیدواریم در راستای ایمن‌سازی بازار دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با مدیریت شهری همکاری داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها