|

بررسی برخوردهای نامتعارف مدیران شهری با اعضای شورای شهر و واکنش پارلمان شهری

های و هوی بهشت

به نظر می رسد، دراین دوره از مدیریت شهری برخی از مدیران تاب انتقاد ندارند و سخنانی گفته اند که برخی در طول این سال ها بی سابقه بوده است.

های و هوی بهشت
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

اتفاق تازه ای نیست درشت گویی برخی از مدیران شهری به اعضای شورای شهر . زمانی این تندی ها بیشتر است و گاهی هم روابط دوستانه تر.  در همه دوره ها تلاش می شد این اختلاف نظرها از دید رسانه ها پنهان بماند و کاربه صحن علنی نرسد . اما گاهی هم این اختلاف نظرها عیان و تا صحن علنی هم کشیده می شد . 

یک بار هم عضو شورا شهر در پاسخ شهردار حاضرجواب با شعر یادآوری می کرد که ادب مرد به ز دولت اوست .

با این حال به نظر می رسد، دراین دوره از مدیریت شهری برخی از مدیران تاب انتقاد ندارند و سخنانی گفته اند که برخی در طول این سال ها بی سابقه بوده است . 

 

تذکر معاون تازه وارد به شورا

در همان ماه های نخست فعالیت مدیریت شهری ششم بود که عباس شعبانی به صحن شورا می آید . صحن شورا کمی ناآرام است و او در ابتدای سخنانش می گوید:«قصد دارد تا تذکری به هیات رییسه شورای شهر بدهد.»

این سخن شعبانی مورد اعتراض مهدی اقراریان قرار گرفت. او در جواب گفته بود:« شما (شعبانی) در جایگاهی نیستید که به هیات رییسه تذکر بدهید.»

شعبانی در ادامه با لحن تندی پاسخ می دهد:«اجازه بدهید آقای اقراریان صحبتم را بکنم من می‌توانم به هیات رییسه تذکر بدهم. حبیب کاشانی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم به اعتراض گفت: «آقای شعبانی مبصر کلاس نیست که به اعضای شورا بگوید ساکت باشند.»

ناصر امانی هم یادآور شد: «آقای شعبانی قبلا پیمانکار بوده اند و اکنون به تازگی به شهرداری آمده اند و امیدواریم که ایشان، شأن شورای شهر را بشناسند و تحمل خود را بالا ببرند.»

بعد از این بگو و مگو ها بود که این معاون شهردار درصحن علنی شورا حاضر نشد. 

 

 بیانیه حراست شهرداری به یک گفت و گو 

یکی دیگراز پاسخ های پرحاشیه به سخنان یک عضو شورای شهر از سوی سازمان حراست شهرداری تهران بود . 

ناصر امانی در مصاحبه با یکی از رسانه ها اعلام کرده بود که  هنوز اقدام عملی برای مبارزه با فساد در شهرداری مشاهده نکرده‌ایم. 

در جواب حراست شهرداری بیانیه ای برای این عضو شورا صادر کرد. 

ناصر امانی هم در صحن شورای شهرگفت :«در فضای مجازی  متنی برای اینجانب فرستادند که اول باور نکردم چون بی سابقه بود و با مجموعه‌ای که این بیانیه را صادر کرده بودند تماس گرفتم و گفتند کار ماست. باید نکاتی از جهت اطلاع مردم و  نمایندگان بگویم. یک اقدام بی‌سابقه و عجیب از سوی مجموعه‌ای که خود مسئول نظارت بر شهرداری است علیه عضوی از شورا  اتفاق افتاده که به لحاظ قانونی مهمترین وظیفه‌اش نظارتی است.  این مجموعه باید از ما وقتی می‌خواهیم نظارت کنیم یا به شهرداری تذکر دهیم، حمایت کند. »

علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران  هم درخصوص این بیانیه گفته بود: «سلب حق نظارتی از اعضای شورای شهر سلب حق مردم است. اینکه اظهارات اعضای شورای شهر منجر به صدور اطلاعیه‌ای شود نقض غرض است. خواسته من این است که فضای آزادی بیان به گونه‌ای نباشد که اعضای شورای شهر منجر به خودسانسوری شوند.»

 

تذکر کتبی به مدیر مترو 

 سال گذشته جعفرتشکری هاشمی به خرابی واگن های مترو اشاره کرد و نسبت به سرگردانی هزاران مسافر مترودر خیابان ابراز نگرانی کرد. او یادآور شد شهرداری هنوز اعتبار پیش بینی شده برای اورهال واگن ها را به صورت کامل اختصاص نداده است.

ساعتی بعد مهدی درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری پاسخ این انتقاد را داد و اعلام کرد:«واگن های خراب شده مربوط به واگن هایی است که در زمان مدیریت تشکری هاشمی در مترو خریداری شده است.»

در سوی دیگر مهدی چمران بود که درباره این واکنش نامتعارف مدیر شهری اظهار نظر کرد:« کار بدی کردند و ما هم کتبا به انها تدکر دادیم. وظیفه عضو شورا این است که  اگر مشکلی دید تذکر دهد و پاسخی دارند پاسخ شان را می نویسند و کتبا می دهند. اگر ضرورت داشت حضوری بیانش می کننداین که بخواهند بگومگوهای بچه دبستانی راه بی اندازند مورد پسند نیست و به صلاح هم نیست.»

 

پرسش درخصوص فساد و یادآوری معادله ای در شطرنج

همیشه این پاسخ ها از سوی مدیران شهری نیست گاهی نیز برخی از اعضای شورا در مقام دفاع از شهرداری به عضو دیگر پاسخ می دهند . دریکی از جلسات شورای شهر مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا طی تذکری خبر از بازداشت یکی از کارمندان دفتر شهردار تهران به اتهامات مالی را داد. او با طرح این پرسش که  سوالاتی مطرح است که چه کسانی این افراد را وارد شهرداری کرده و به آنها مسئولیت داده‌اند و این افراد با چه کسانی روابط مالی دارند؟»  

اما این اظهارات عباسی با پاسخ پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا  رو به رو شد، او گفت:« اینکه بخواهیم روی زخم بنشینیم و هر روز شهر را به حاشیه ببریم، درست نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها