|

دوربرگردان پیشرفت

یکی از مواردی که در دنیای امروز می‌تواند افراد را در حرفه خود موفق کند، حضور در شبکه‌ها و گروه‌های مرتبط است‌. با‌این‌حال، گاردین با استناد به تحقیقات تازه‌ای که انجام شده، خبر جدیدی را بیان کرده است. طبق این گزارش، مشخص شده است‌ شبکه‌سازی اغلب برای زنان نتیجه معکوس می‌دهد، مگر اینکه آنها این کار را انجام دهند. زنانی که در دنیای تجارت فعالیت می‌کنند، بدون هیچ تردیدی معتقدند زنان با استانداردهای دوگانه زیادی روبه‌رو هستند.

دوربرگردان پیشرفت

یکی از مواردی که در دنیای امروز می‌تواند افراد را در حرفه خود موفق کند، حضور در شبکه‌ها و گروه‌های مرتبط است‌. با‌این‌حال، گاردین با استناد به تحقیقات تازه‌ای که انجام شده، خبر جدیدی را بیان کرده است. طبق این گزارش، مشخص شده است‌ شبکه‌سازی اغلب برای زنان نتیجه معکوس می‌دهد، مگر اینکه آنها این کار را انجام دهند. زنانی که در دنیای تجارت فعالیت می‌کنند، بدون هیچ تردیدی معتقدند زنان با استانداردهای دوگانه زیادی روبه‌رو هستند. تحقیقات تأیید می‌کند که زنان هنگام شوخی‌کردن، صحبت‌کردن، ارائه یا دریافت گزارش، مذاکرات سخت حرفه‌ای و حتی پیشرفت شغلی، متفاوت از مردان قضاوت می‌شوند. برای مردان، صمیمیت با افراد دارای موقعیت و نفوذ بالا یک استراتژی قدیمی برای پیشرفت است؛ احتمالا به این دلیل که برای آنها در طول قرن‌ها جواب داده است. تیمی از محققان دانشگاه میشیگان اخیرا دریافته‌اند که وقتی زنان تلاش می‌کنند همین کار را انجام دهند، تلاش‌های آنها نتیجه معکوس دارد. در‌حالی‌که مردان زمانی که آگاهانه به دنبال ایجاد روابط با بزرگ‌ترها هستند، به‌عنوان زرنگ و جسور شناخته می‌شوند، زنان به خاطر این‌گونه رفتارها به‌شدت مجازات می‌شوند.

نویسندگان این تحقیق تشریح می‌کنند: «مردم معمولا رهبران زن مسلط و جاه‌طلب را دوست ندارند. باور عمومی این است که اگر زنی برای پیشرفت و داشتن موقعیت بهتر تلاش می‌کند، در حال سوءاستفاده به قیمت از‌دست‌دادن گروه همکاران خود است».

خواندن این اطلاعات در وهله اول اسباب خشم و سپس تعجب می‌شود. اگر تماس با افرادی که می‌توانند اسباب گسترش شرکت یا پیشرفت شغلی زنان شوند، باعث می‌شود ‌با برچسب زورگو و مکار شناخته شوند، آنان دقیقا قرار است چه راهکاری در پیش بگیرند؟ مطمئنا با نشستن و بی‌سروصدا و عالی کارکردن این اتفاق نخواهد افتاد و این شیوه، یک استراتژی بازنده است. اخیرا توسط سه نفر از استادان دانشکده تجارت اروپایی، شیوه‌ای ارائه شده است. این تیم برای تحقیق جدید خود که در مجله آکادمی مدیریت منتشر شد، داده‌هایی را در مورد شبکه‌های حرفه‌ای و پیشرفت شغلی کارکنان 42 شرکت دارویی جهانی در طول 25 سال جمع‌آوری کرده‌اند. آنها مانند سایر محققان تأیید کرده‌اند که حضور در شبکه‌ها برای مردان خوب عمل می‌کند، اما برای زنان کارایی ندارد.

زنانی که «واضح»، «متین»‌ و «در عین حال تا حدودی نرم صحبت می‌کنند»، ممکن است توسط افراد بالاتر جدی گرفته نشوند و اگر هم بخواهند به شیوه مردانه عمل کنند، در معرض این خطر قرار می‌گیرند که به‌عنوان زورگو شناخته ‌شوند. تا اینجا، همه موارد کاملا آشنا و آزاردهنده است، اما این تحقیق اخیر یک گام فراتر رفته و پیشنهاد می‌دهد بهترین راه «واداشتن دیگران برای تضمین» است. داده‌ها نشان می‌دهد این رویکرد برای زنان بسیار مؤثرتر است.

در‌واقع این شیوه می‌تواند امکان موفقیت زنان را بیش از 30 درصد افزایش دهد. در این شیوه که شخص ثالث به «تأیید»، «تعریف»، و «توضیح قابلیت‌ها و توانمندی افراد» می‌پردازد، امکان اینکه زورگو یا جاه‌طلب به نظر برسد خیلی اندک است.

طبق تحقیقات، زنان اغلب در شکل‌دهی شبکه گسترده برای حرفه خود توانمند هستند. در این میان، کسانی که حتی در شبکه‌سازی ناموفق هستند، بهتر است برای شناسایی و کارکردن با افرادی که قرار است ضامن‌شان باشند، تلاش کنند. این ممکن است یک راه‌حل دوربرگردان به نظر برسد، اما علم می‌گوید رویکرد غیرمستقیم اغلب بهترین راه‌حل برای پیشرفت زنان است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها