|

کنعانی:آمریکا باید قدردان اقدام مشروع ایران باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری سال جدید، پاسخ به تجاوز اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه را در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود توصیف کرد و گفت: انتظار است آمریکا به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه، قدردان اقدام مشروع و متناسب ایران باشد. ناصر کنعانی در این نشست در پاسخ به پرسشی در ارتباط با عملیات شنبه‌شب ایران علیه اسرائیل اظهار کرد: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت‌آفرین است.

کنعانی:آمریکا باید قدردان  اقدام مشروع ایران باشد

‌شرق: سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری سال جدید، پاسخ به تجاوز اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه را در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود توصیف کرد و گفت: انتظار است آمریکا به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه، قدردان اقدام مشروع و متناسب ایران باشد. ناصر کنعانی در این نشست در پاسخ به پرسشی در ارتباط با عملیات شنبه‌شب ایران علیه اسرائیل اظهار کرد: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت‌آفرین است.

ایران پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود

وی با بیان اینکه حمله به برخی از مقرهای نظامی اسرائیل در اراضی اشغالی در جهت اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع صورت گرفت، گفت: ایران در این زمینه مسئولانه عمل کرد و پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود.

اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت

وی با بیان اینکه اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت، در پاسخ به پرسشی اظهار کرد: انتظار این است که دولت آمریکا، رفتار مسئولانه، دقیق و واکنش مشروع و متناسب ایران را مورد توجه قرار دهد و به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام منطقی، مشروع، متناسب و توأم با مسئولیت ایران باشد. سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: توصیه ما به همه حامیان اسرائیل این است که قدردان اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به‌جای انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ایران، رژیم غاصب صهیونیستی را از انجام شرارت‌های بیشتر که تبعات آن بیشتر از همه دامن‌گیر این رژیم خواهد بود، بر حذر دارند.

ماجرای احضار کاردار ایران در اردن

کنعانی همچنین درباره انتشار برخی از اخبار در ارتباط با مشارکت کشور اردن در رهگیری موشک‌های ایران و همچنین احضار کاردار ایران به وزارت خارجه این کشور در روز گذشته خاطرنشان کرد: من خبر احضار کاردار ایران را دریافت کردم، اعلام کردند ‌ این موضوع در واکنش به خبرهایی بوده که برخی از منابع خبری در ارتباط با اردن و احیانا نقش اردن در رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند. کنعانی افزود: من در جایگاهی نیستم که نقش اردن را در رهگیری این پرتاب‌ها تأیید‌ یا تکذیب کنم و این یک موضوع نظامی است که مقامات مربوطه باید در‌باره آن اظهارنظر کنند.

روابط ما با اردن دوستانه است

وی تأکید کرد: روابط ما با اردن دوستانه است و در طول ماه‌های گذشته، تماس‌های مستمری بین مقامات دو کشور وجود داشته ‌و گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین وزرای امور خارجه دو کشور درخصوص نحوه مقابله با اقدامات جنایتکارانه اسرائیل انجام شده است. وی ادامه داد: ما امیدواریم با نگاه مشترک به تهدیدهای اسرائیل، نسبت به موضوع صلح و امنیت در منطقه، این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه پیدا کند.

نشست شورای امنیت فاقد دستاورد سیاسی برای اسرائیل بود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره نشست یکشنبه‌شب ‌شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به حمله اسرائیل گفت: این نشست فاقد دستاورد سیاسی برای اسرائیل بود. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با روابط ایران و جمهوری آذربایجان و زمان بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران تصریح کرد‌: اقدامات خوبی برای آغاز فعالیت مجدد دیپلماتیک سفارتخانه این کشور در ایران انجام شده است و در همین چارچوب در اواخر سال گذشته هیئت دیپلماتیک آذربایجان برای بررسی و فراهم‌کردن مقدمات آغاز فعالیت این سفارتخانه به تهران سفر کردند.

اطلاعی درباره سفر گروسی به تهران ندارم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره زمان سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران گفت: من اطلاعی درباره این سفر و برنامه سفر ایشان ندارم و سازمان انرژی اتمی در جریان این کار است. او ادامه داد: در چارچوب همکاری‌هایی که بین ایران و آژانس وجود دارد و رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، سفر مدیرکل به تهران نیز می‌تواند انجام شود.

اظهار‌نظرهای سیاسی گروسی کمکی به برجام نمی‌کند

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و موضوع برجام و ادعای او مبنی بر اینکه برجام مرده است، خاطرنشان کرد: اخیرا مصاحبه‌های آقای گروسی کمی زیاد شده و در آن رگه‌های اظهارنظرهای سیاسی بیشتر از رگه‌های فنی و تخصصی است و قطعا این‌گونه اظهارات کمکی به برجام نمی‌کند. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: انتظار این است که آقای گروسی در چارچوب مسئولیت خود به‌عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل و اظهارنظر کند و به رفتارهای مسئولانه و همکاری‌های متعهدانه جمهوری اسلامی ایران با آژانس توجه داشته باشد و نگاه ایجابی در این زمینه داشته باشد. وی همچنین گفت: برجام سازوکارهای خاص خود را دارد.

تعلق کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز به اسرائیل محرز است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با توقیف یک کشتی از سوی ایران در روزهای گذشته در تنگه هرمز اظهار کرد: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی خود، طبیعتا کلیه ترددها در تنگه راهبردی هرمز را مورد توجه قرار می‌دهد و از نقض حاکمیت خود در این حوزه جلوگیری می‌کند. وی ادامه داد: ایران در‌عین‌حال متعهد به آزادی کشتیرانی مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و همواره در این چارچوب عمل کرده است و در‌واقع حافظ آزادی کشتیرانی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و هست. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که من در این مرحله دارم، تعلق این کشتی به اسرائیل محرز است. البته این موضوع و بررسی ابعاد آن در مراجع ذی‌صلاح مربوطه انجام می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به نقض مقررات بین‌المللی از سوی این کشتی و عدم پاسخ مقتضی به سؤالات مطروحه از سوی مراجع ذی‌ربط ایرانی، این کشتی برای بررسی به داخل آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است و موضوع مرتبط با آن در مراجع حقوقی و قضائی ذی‌صلاح بررسی می‌شود و متناسب با بررسی‌ها، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها