|

ابعاد حمله ایران به رژیم صهیونیستی

عملیات 26 فروردین 1403 ایران علیه اسرائیل به دنبال حمله این کشور به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت سرداران و مستشاران ایران صورت گرفت. روز قبل، ایران کشتی اسرائیلی را در خلیج فارس توقیف کرده بود.

عملیات 26 فروردین 1403 ایران علیه اسرائیل به دنبال حمله این کشور به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت سرداران و مستشاران ایران صورت گرفت. روز قبل، ایران کشتی اسرائیلی را در خلیج فارس توقیف کرده بود. بدون تردید، این عملیات از اهمیت خاصی برخوردار است و در طول عمر 45ساله ج.ا.ا. بی‌سابقه ارزیابی می‌شود. حمله پهپادی و موشکی به اسرائیل از خاک ایران برای اولین بار صورت می‌گیرد. بر اساس نظریه سیستمی، تحلیل همه‌‌جانبه این مسئله مهم، مشروط به یافتن پاسخ سؤال‌های زیر است: 1- با توجه به اینکه این عملیات در طول عمر ج.ا.ا. بی‌نظیر بوده، چرا و چگونه ایران به این نتیجه رسید که برای اولین بار چنین حمله‌ای را طراحی کند؟ 2- موفقیت نظامی عملیات به چه میزان ارزیابی می‌شود؟ تفاوت روایت‌ها چگونه قابل راستی‌آزمایی است؟ 3- میزان آسیب(نا)پذیری گنبد (چندلایه) دفاعی اسرائیل چقدر بوده است؟ 4- هزینه مادی عملیات برای اقتصاد ایران چه مقدار برآورد می‌شود؟ 5- آیا امکان پاسخ اسرائیل و عملیات مجدد ایران وجود دارد؟ 6- آیا امکان دارد برخی کشورهای همسایه با اسرائیل همکاری کنند؟ 7- ارتباط آن با مسائل داخلی ایران (پشتوانه مردمی، مسائل اقتصادی و مانند آن) چیست؟ 8- ارتباط این عملیات با محور مقاومت (و نیروهای نیابتی ایران) چه می‌تواند باشد؟ 9- تأثیر این عملیات بر ملت‌های مسلمان (با این فرض که تفاوتی بین موضع ملت‌های مسلمان و دولت‌های آنها وجود دارد) چیست؟ 10- آیا موقعیت بین‌المللی اسرائیل (و بالاخص کشورهای غربی) تقویت (‌یا تضعیف) خواهد شد؟ 11- موضع روسیه از نظر سیاسی- به صورت کلی و در سازمان ملل و شورای امنیت به شکل ویژه- (با توجه به اینکه چین به دلیل نگرانی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود خواستار خویشتن‌داری طرفین شده) چه خواهد بود؟ 

12- آیا روسیه شریک راهبردی ایران است که بخواهد از نظر نظامی از ایران حمایت کند؟ حضور حدود یک میلیون روس‌تبار در اسرائیل چه تأثیری بر این مسئله دارد؟ 13- نقش سازمان ملل و بالاخص شورای امنیت در این بین چه خواهد بود؟ 14- از نظر حقوق بین‌الملل، آیا می‌توان به ماده 51 منشور ملل متحد (دفاع مشروع) تمسک کرد؟ تلافی نوعی دفاع مشروع است؟ آیا بین تجاوزات اسرائیل و حمله به این کشور تناسب وجود داشته است؟ 15- آیا حساسیت جدیدی نسبت به دسترسی ایران به بمب اتم (به حسب ادعای مخالفان این نظام) به وجود آمده است؟ 16- آیا غرب نسبت به کیان ج.ا.ا. تصمیم جدیدی خواهد گرفت؟ 17- در مجموع، این عملیات (به چه میزان) نقطه عطفی در مسائل منطقه‌ای (و حتی روابط بین‌الملل) محسوب می‌شود؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها