|

تأثیر ایفای نقش شهدای شاخص در کارنامه بازیگران

وقتی یک بازیگر چهره و شناخته‌شده ایفای نقش در قامت یک شهید را می‌پذیرد، درواقع تصمیمی سخت گرفته است که هر بازیگری حاضر نیست آن را بپذیرد؛ چون بازیگر باید آن‌قدر حرفه‌ای بازی کند تا انتظارات مخاطبی را که سال‌هاست داستان‌هایی درباره این واقعیات شنیده است، برآورده کند. ناگفته نماند که در‌این‌میان گره خوردن نام آثار با نام شهدا، بسیاری از افراد را ترغیب می‌کند تا زندگی آنها را روی پرده بزرگ سینما ببینند. به‌عنوان مثال «چ»، «آسمان غرب»، «احمد»، «مجنون» و... که به ترتیب برشی از زندگی شهید چمران، شهید شیرودی، شهید احمد کاظمی، شهید زین‌الدین و... است؛

تأثیر ایفای نقش شهدای شاخص در کارنامه بازیگران

 شیبا هاجی

 

وقتی یک بازیگر چهره و شناخته‌شده ایفای نقش در قامت یک شهید را می‌پذیرد، درواقع تصمیمی سخت گرفته است که هر بازیگری حاضر نیست آن را بپذیرد؛ چون بازیگر باید آن‌قدر حرفه‌ای بازی کند تا انتظارات مخاطبی را که سال‌هاست داستان‌هایی درباره این واقعیات شنیده است، برآورده کند. ناگفته نماند که در‌این‌میان گره خوردن نام آثار با نام شهدا، بسیاری از افراد را ترغیب می‌کند تا زندگی آنها را روی پرده بزرگ سینما ببینند. به‌عنوان مثال «چ»، «آسمان غرب»، «احمد»، «مجنون» و... که به ترتیب برشی از زندگی شهید چمران، شهید شیرودی، شهید احمد کاظمی، شهید زین‌الدین و... است؛ آثاری که می‌تواند از باب آشنایی بیشتر با بزرگمردی های‌شان باشد اما در همین مسیر قطعا علاقه مندی‌هایی هم بین مردم و اسوه‌های قدرتمندشان شکل می‌گیرد. همین‌جا لازم است اشاره کنیم که فیلم سینمایی «آسمان غرب» به تهیه‌کنندگی حبیب‌ والی‌نژاد به‌عنوان تنها نماینده سینمای دفاع مقدس و اساسا جنگ که از اول فروردین 1403 اکران شده است، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای جلوگیری از سقوط شهر سرپل ذهاب و نفوذ دشمن به خاک وطن به تصویر می‌کشد. یکی از نقاط قوت این اثر حضور هم‌زمان سه شهید شاخص در این پروژه است که پرتره‌ای از هیچ‌یک از آنها نیز محسوب نمی‌شود؛ شهیدان شیرودی، همدانی و ادبیان که هر سه در کنار هم برای آزادی میهن تلاش کردند و جان دادند. همین مسئله یکی از نقاط تأمل‌برانگیز فیلم محسوب می‌شود. شاید بتوان گفت بخش عمده موفقیت این‌گونه آثار یعنی پرتره شهدا در گیشه سینما به حضور بازیگرانی باز‌می‌گردد که بتوانند برای مخاطب قهرمان واقعی بسازند، نه خیالی اما کدام‌یک از بازیگران در این زمینه موفق عمل کردند و توانستند در ذهن مخاطبان ماندگار شوند، به گونه‌ای که اگر کسی مجدد بخواهد به سراغ آن شهید برود و برشی دیگر از زندگی‌اش را روایت کنند، نتوانند فرد دیگری را در قامت آن ببینند. سؤال دیگری که می‌توان مطرح کرد، این است که ایفای نقش یک شهید شاخص چه تأثیری روی کارنامه بازیگر و پیشنهادهای بعدی او داشته است؟ در گزارش پیش‌رو و به بهانه اکران فیلم سینمایی «آسمان غرب» و حضور میلاد کی‌مرام در قامت شهید شیرودی قصد داریم نگاهی به کارنامه بازیگران پس از ایفای نقش یک شهید داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

حامد کمیلی در نقش شهید حسین علم‌الهدی

حامد کمیلی از بازیگرانی است که در سال 90 در فیلم «زیباتر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی نقش شهید حسین علم‌الهدی را ایفا کرد. این پروژه که در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد، آن‌چنان آورده‌ای برای بازیگر نقش یکش نداشت و تنها پروژه دفاع مقدسی‌اش محسوب می‌شود.

فریبرز عرب‌نیا در نقش شهید مصطفی چمران

سال 92 بود که ابراهیم حاتمی‌کیا، یکی از فیلم‌سازان شاخص در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که پیش‌از‌این پرتره هیچ شهیدی را به تصویر نکشیده بود، فیلم سینمایی «چ» را ساخت و دست روی سوژه مهم و حساسی گذاشت که همچنان محل اختلاف بسیاری از افراد است. این فیلم‌ساز کهنه‌کار فریبرز عرب‌‎نیا بازیگر پرکار دهه 70 و 80 را برای ایفای نقش شهید چمران برگزید. 

کامبیز دیرباز در نقش شهید عبدالرسول زرین

فیلم کمدی «اخراجی‌ها1» که عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 86 را کسب کرد، کاراکتری به نام «مجید خدمت» معروف به «مجید سوزوکی» داشت که کامبیز دیرباز نقش آن را ایفا می‌کرد؛ بازیگری که پیش‌از‌این تجربه کار در آثار دفاع مقدسی نظیر «نغمه»، «دوئل» و «به نام پدر» را داشت. او سال ۹۹ با حضور در فیلم «تک‌تیرانداز» کاری از علی غفاری، بار دیگر ایفای نقش یک شخصیت واقعی را تجربه کرد؛ شهید عبدالرسول زرین که مهارت عجیبی در تیراندازی داشت.

هادی حجازی‌فر در نقش شهید احمد متوسلیان و شهید مهدی باکری

در اولین حضور جدی خود در سینما و همچنین در اولین همکاری با محمدحسین مهدویان در سال 94 جلوی دوربین فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» رفت و نقش شهید حاج احمد متوسلیان را بازی کرد؛ یکی از چهار ربوده‌شده ایرانی در لبنان که هنوز وضعیت سلامت یا شهادتش مشخص نیست. حجازی‌فر با این فیلم نزد مردم و علاقه‌مندان سینما به چهره شناخته‌شده‌ای تبدیل و فیلم نیز به‌عنوان یکی از پدیده‌های سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر شناخته شد. اگرچه این فیلم، اثر مهمی در کارنامه کاری حجازی‌فر محسوب می‌شود و پس از آن در آثار متعدد ایفای نقش کرد؛ اما دورخیز اصلی او برای ساخت فیلمی مرتبط با شهید مهدی باکری و ایفای نقش این شهید بود.

بابک حمیدیان در نقش شهید اصغر وصالی و شهید محمد بروجردی

بابک حمیدیان جزء آن دسته از بازیگرانی‌ است که به دور از حاشیه به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهد و ثابت کرده است که در هر نقشی خوش می‌درخشد. این بازیگران در سال 92 و برای اولین بار جلوی دوربین ابراهیم حاتمی‌کیا رفت و شاید بتوان گفت درخشش در این اثر منجر به همکاری این دو هنرمند در دو فیلم دیگر نیز شد. فیلم سینمایی «چ» همچنین اولین حضور این بازیگر در قامت یک شهید، شهید اصغر وصالی بود اما او درست پس از 10 سال مجددا بازی در نقش یک شهید شاخص، محمد بروجردی را پذیرفت و در همکاری با محمدحسین لطیفی پس از سه سال دوری از سینما و همچنین حضور موفق در سریال «خاتون» و کم‌کار بودن در این حوزه، جلوی دوربین فیلم «غریب» رفت.

محسن قصابیان در نقش شهید منصور ستاری

محسن قصابیان جزء آن دسته از هنرمندانی است که فعالیت خود را از تئاتر شروع کرده، از سال 70 در چندین اثر سینمایی و تلویزیونی حضور داشته است و به‌عنوان کارگردان فیلم کمدی «نیوکاسل» شناخته می‌شود؛ اما با ایفای نقش اول در فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی به شهرت رسید؛ اگرچه برخی از فیلم‌ها قابلیت ماندگاری به‌تنهایی در ذهن مخاطب را ندارند و یک تماشاگر بیشتر بازیگرش را به یاد می‌آورد تا قصه فیلم را، «منصور» جزء این دسته از آثار است که به بازیگر نقش اولش توجه شد.

میلاد کی‌مرام در نقش شهید علی‌اکبر شیرودی

میلاد کی‌مرام پس از چهار سال دوری از سینما و برای اولین بار ایفای نقش یکی از شهدای شاخص را برعهده گرفته است؛ کاراکتر شهید شیرودی در فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری که از اول فروردین‌ماه در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فیلم‌های سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی نیز به ترتیب برشی از زندگی شهیدان مهدی زین‌الدین و احمد کاظمی را روایت کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها