|

توران مهرزاد درگذشت

وداع با بانوی سالخورده

پیش از آنکه بازیگر سینما باشد، اهل تئاتر بود، از آن قدیمی‌ها؛ بزرگ‌شده مکتب نوشین و از بازیگران اصلی گروه تئاتری او. صدای خاص و منحصر‌به‌فرد مهرزاد، او را به سمت اجرای نمایش‌های رادیویی و دوبله برد. علاقه‌مندان سینما لورن باکال، سوفیا لورن و سوزان هیوارد را با صدای توران خانم مهرزاد به یاد می‌آورند. او بعدها خودش به پرده نقره‌ای سینما هم راه یافت و از آن دست بازیگرانی شد که امضای خودش را پای بازیگری انداخت.

وداع با بانوی سالخورده
گیسو فغفوری دبیر صفحه آخر روزنامه شرق

پیش از آنکه بازیگر سینما باشد، اهل تئاتر بود، از آن قدیمی‌ها؛ بزرگ‌شده مکتب نوشین و از بازیگران اصلی گروه تئاتری او. صدای خاص و منحصر‌به‌فرد مهرزاد، او را به سمت اجرای نمایش‌های رادیویی و دوبله برد. علاقه‌مندان سینما لورن باکال، سوفیا لورن و سوزان هیوارد را با صدای توران خانم مهرزاد به یاد می‌آورند. او بعدها خودش به پرده نقره‌ای سینما هم راه یافت و از آن دست بازیگرانی شد که امضای خودش را  پای بازیگری انداخت.

هامونی‌ها می‌روند

توران خانم، مادر مهشید «هامون»، «لیلا» و «پری» بود. داریوش مهرجویی در آثارش به درستی از صدا و توانایی بازیگری مهرزاد استفاده کرد و در فیلم‌های او با وجهی دیگر از بازیگری او روبه‌رو می‌شویم.

توران مهرزاد، دیگر بازیگری بود که حدود 40 روز بعد از قتل فجیع «داریوش مهرجویی» و همسرش وحیده محمدی‌فر و فوت بیتا فرهی‌ درگذشت. انگار هر روز از تعداد کسانی که فیلم «‌هامون» را بازی کرده‌اند، یکی کم می‌شود.

البته از توانمندی بازیگری توران مهرزاد بسیار می‌توان گفت؛ «خط قرمز» مسعود کیمیایی، «‌دلشدگان» علی حاتمی و «قرمز» فریدون جیرانی از دیگر آثاری است که توران مهرزاد در آنها درخشید‌.

بازی در سریال امام علی(ع) داود میر‌باقری نیز برای مهرزاد حال و هوای دیگری داشت که همیشه در گفت‌وگو‌هایش به آن اشاره می‌کرد.

بزرگداشتی برای ابربانو

درست یک ماه پیش بود که از توران مهرزاد به واسطه سال‌ها فعالیت هنری قدردانی شد و آیین پاسداشت این بازیگر پیش‌کسوت در زمان حیاتش برگزار شد. در این مراسم، بهزاد فراهانی او را اَبَربانو خطاب کرد و گفت: «‌مکتب‌خانه میدان ارگ بزرگانی همچون پرویز بهرام، ژاله علو و... را پرورش داده و افرادی در رادیو حضور داشتند که از تک‌تک‌شان می‌توان آموخت، اما همیشه یک ابربانو به نام توران مهرزاد در زمینه صدا حرف اول را می‌زد. یکی از ویژگی‌های شاخص شاگردان نوشین، منش و اخلاق حرفه‌ای است».

فراهانی بیان کرد: «توران مهرزاد، بانوی رشید تئاتر ایران است و از هفت‌سالگی روی صحنه تئاتر خوش درخشیده و توانسته گوی سبقت را از رقبای قَدر برباید. بسیاری از بازیگران زن تلاش کردند به این جایگاه دست پیدا کنند، اما بازی‌های قدرتمند ایشان در سطح متفاوتی بود». اسماعیل خلج، بازیگر و کارگردان پیش‌کسوت تئاتر نیز در سخنانی گفت: «در سال‌های دور، تئاتری به نام تئاتر کسری در لاله‌زار بود که خانم مهرزاد هم در آنجا بازی می‌کردند. من دو نمایش «گناهکاران بی‌گناه» و «محاکمه» را در این سالن دیدم. سال‌ها بعد سریال‌سازی در تلویزیون را آغاز کردم و به دلیل علاقه‌ام به هنرمندان رادیو و تئاتر، برای بازی در این مجموعه‌ها از آنان دعوت کردم. نخستین کارم «سایه همسایه» نام داشت که در فاصله سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ افتخار همکاری با خانم مهرزاد را داشتم‌».

تشییع از ارگ تاریخی

پیکر توران مهرزاد روز شنبه دوم دی‌ماه ساعت 10 صبح از محل ارگ تاریخی رادیو واقع در میدان پانزده خرداد به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

توران مهرزاد که دوشنبه 27 آذر به دلیل تنگی نفس در بیمارستان بستری شده بود، در ۹۳‌سالگی درگذشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها