|

کارت زرد شورا به شهردار در حوزه آسیب‌های اجتماعی

روز گذشته یک عضو شورای شهر تهران از شهردار تهران درخواست کرد اقداماتی را که در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام داده است، در صحن شورا گزارش دهد. او تأکید کرد هنوز هم در خیابان‌های تهران شاهد فعالیت کودکان کار هستیم و تغییر خاصی در این حوزه انجام نشده است.

کارت زرد شورا به شهردار  در حوزه آسیب‌های اجتماعی

شرق: روز گذشته یک عضو شورای شهر تهران از شهردار تهران درخواست کرد اقداماتی را که در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام داده است، در صحن شورا گزارش دهد. او تأکید کرد هنوز هم در خیابان‌های تهران شاهد فعالیت کودکان کار هستیم و تغییر خاصی در این حوزه انجام نشده است.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا، درباره مسئولیت شهردار تهران براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی در زمینه آسیب‌های اجتماعی متذکر شد: شهردار تهران، به دلیل این جایگاه و چون شهردار بوده، به‌عنوان دستیار رئیس‌جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران منصوب شده است؛ یعنی شهردار تهران بودن، چنین مسئولیتی را برای او متصور می‌شود. در حال حاضر حدود شش ماه از این حکم می‌گذرد و ما تا این لحظه هیچ گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. امیدواریم شهردار تهران با حضور در صحن شورا گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در تهران ارائه دهد. کماکان در چهارراه‌ها شاهد حضور کودکان کار هستیم. تصور می‌شد با دریافت حکم از سوی رئیس‌جمهور، شاهد بهبود این وضعیت باشیم اما تغییر خاصی تاکنون در این باره ایجاد نشده است.

این در حالی بود که هم‌زمان با برگزاری صحن شورای شهر، شهردار تهران در رویداد طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی گزارشی از فعالیت شهرداری در این حوزه ارائه داد، وی با اشاره به چالش‌های مرتبط با معضل آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران گفت: حل معضل‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری در تمامی ادوار بوده است؛ پیش از این وضعیت آسیب‌های اجتماعی با شیبی فزاینده روز به روز بدتر می‌شد به نحوی که در پایان سال ۱۴۰۰ حدود هشت هزار معتاد در کمپ‌های ماده ۱۶ مستقر بودند و ۱۵ هزار معتاد متجاهر دیگر نیز در کف خیابان‌ها رها شده بودند.

به گفته او تا چند سال قبل مناطق میانی و میادین اصلی شهر تهران جولانگاه معتادان بود اما اکنون در شهر تهران دیگر کانون متمرکزی وجود ندارد که در آن معتادان تجمع کنند و تنها در برخی از کوچه پس‌کوچه‌های شهر شاهد حضور معتادان هستیم، با وجود این هنوز هم پرونده آسیب‌های مرتبط با معتادان متجاهر باز است و به دنبال حل معضلات مرتبط با این چالش اجتماعی هستیم.

زاکانی با تأکید بر برنامه‌های شهرداری تهران در سال پیش‌رو برای حل معضلات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی گفت: شهرداری تهران دو ستون اجرایی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارد؛ نخست مبارزه با پدیده زباله‌گردی با محوریت معاونت خدمات شهری که در این رابطه ده‌ها اکیپ طی دو شیفت در مناطق و نواحی شهر تهران برای ریشه‌کنی چالش زباله‌گردی فعال خواهند بود. به طوری که در این اکیپ‌ها شاهد حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف از جمله یگان حفاظت شهرداری تهران به عنوان ضابط عام دستگاه قضائی خواهیم بود.

شهردار تهران افزود: دومین ستون مدیریت شهری در مقابله با آسیب‌های اجتماعی مربوط می‌شود به ریشه‌کنی معضل کارتن‌خواب‌ها و متکدیان به محوریت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران. از جایی که حل این معضلات نیاز به کار بیشتری دارد، اکیپ‌های متعددی در دو شیفت با حضور روان‌شناسان در مناطق و نواحی تهران فعال خواهند بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها