|

اوپنهایمر جوایز اسکار را درو کرد

برندگان نودوششمین اسکار در غیبت سیاست و با اشاره‌ای اندک به جنگ غزه و توجه بیشتر به جنگ در اوکراین معرفی شدند. اوپنهایمر با هفت جایزه برنده بلامنازع این دوره بود. «جیمی کیمبل» که برای چهارمین بار به‌عنوان مجری اسکار انتخاب شده بود، مراسم را با شوخی‌هایی درباره بی‌توجهی آکادمی به فیلم «باربی» و عدم نامزدی کارگردان زن این فیلم «گرتا گرویگ» در بخش کارگردانی، طولانی‌شدن بیش از حد برخی از فیلم‌های نامزدشده مانند «اپنهایمر» و «قاتلان ماه کامل» آغاز کرد.

اوپنهایمر جوایز اسکار را درو کرد

برندگان نودوششمین اسکار در غیبت سیاست و با اشاره‌ای اندک به جنگ غزه و توجه بیشتر به جنگ در اوکراین معرفی شدند. اوپنهایمر با هفت جایزه برنده بلامنازع این دوره بود. «جیمی کیمبل» که برای چهارمین بار به‌عنوان مجری اسکار انتخاب شده بود، مراسم را با شوخی‌هایی درباره بی‌توجهی آکادمی به فیلم «باربی» و عدم نامزدی کارگردان زن این فیلم «گرتا گرویگ» در بخش کارگردانی، طولانی‌شدن بیش از حد برخی از فیلم‌های نامزدشده مانند «اپنهایمر» و «قاتلان ماه کامل» آغاز کرد. او شوخی با اعتصاباتی را که هالیوود زمان زیادی از سال گذشته را درگیرش بود، فراموش نکرد. البته طعنه ترامپ به حضورش به‌عنوان مجری را هم با طرح سؤال «آیا زمان زندان‌رفتن شما نیست؟» جواب داد. مراسم اسکار در حالی شروع شد که چندصد متر آن‌طرف‌تر، عده‌ای برای پایان جنگ در غزه تظاهرات کرده بودند.

 ***

جایزه بخش اسکار فیلم‌های خارجی همان‌طور ‌که پیش‌بینی می‌شد به فیلم «منطقه دلخواه» به کارگردانی «جاناتان گلیزر‌» رسید؛ فیلمی که 10 سال ساختن آن طول کشید و به گزارش بی‌بی‌سی، فیلم درباره «ابتذال شر» و مردمی است که در کنار اردوگاه آشوویتس زندگی می‌کنند. این فیلم که برنده بهترین جایزه صداگذاری نیز شده است، مخاطب را نه‌تنها هنگام دیدن فیلم بلکه با آنچه می‌شنود نیز به هراس و تفکر وادار می‌کند. کارگردان فیلم هنگام دریافت اسکار از جنگ اوکراین و غزه یاد کرد. اهدای جایزه به مستند بلند «20 روز در ماریوپل»، فرصتی برای یادکردن از جنگ اوکراین بود. کارگردان این فیلم، «میستیسلاف چرنوف»، با اشاره به اینکه این اولین اسکار تاریخ اوکراین است، آرزو کرد «کاش جنگی رخ نمی‌داد و کاش من این فیلم را هرگز نمی‌ساختم». «داستان آمریکایی»، طنزی که به بررسی نژاد و هنر می‌پردازد، برنده بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد، در‌‌حالی‌که درام دادگاهی «آناتومی یک سقوط» اسکار بهترین فیلم‌نامه اصلی را به خود اختصاص داد. این فیلم‌نامه را زن و شوهر فرانسوی، ژوستین تریه و همسرش آرتور هراری، نوشته بودند. دریافت اسکار «بیلی آیلیش» سبب تاریخ‌سازی او شد. این خواننده در 22سالگی به‌عنوان جوان‌ترین برنده دو اسکار شناخته شد. او و برادرش برای ساختن و اجرای آهنگ فیلم «باربی» برنده شدند و این اثر را در مراسم اسکار اجرا کردند. از سویی دیگر، «هایائو میازاکی» برای «پسر و مرغ دریایی» مسن‌ترین برنده بهترین انیمیشن بلند شد. این استاد انیمیشن ژاپنی 83‌ساله است و بار پیش 22 سال پیش برنده اسکار شده بود. ویدئوی «اما استون» که با هیجان و در حال گریه درباره بردن اسکار بهترین بازیگر زن سخن می‌گفت، در شبکه‌های اجتماعی مورد ‌توجه قرار گرفت. او نیز در فهرست زنانی قرار گرفت که قبل از 35‌سالگی دو اسکار دریافت کرده است. برنده اسکار بهترین فیلم، «اوپنهایمر» بود که تعداد زیادی از عوامل آن هم‌زمان به روی صحنه رفتند. «اما توماس» جزء تهیه‌کنندگان آن بود. این فیلم که نگاهی نگران‌کننده به آغاز دوران اتمی دارد، برای کارگردانش «کریستوفر نولان» نیز اسکار بهترین کارگردانی را به همراه آورد. به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، این فیلم در زمان افزایش جنگ‌های بین‌المللی مورد توجه بیشتری قرار گرفت. همچنین بازی تسخیرکننده «کیلیان مورفی» در نقش جی رابرت اوپنهایمر برایش اسکار بهترین نقش اول مرد و برای «رابرت داونی جونیور» به‌عنوان یک بوروکرات انتقام‌جو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به همراه داشت. مورفی اولین ایرلندی دریافت‌کننده اسکار در سخنرانی خود جایزه‌اش را به تمام کسانی که برای صلح تلاش می‌کنند، تقدیم کرد. «جنیفر لیم»، تدوینگر «اوپنهایمر» اولین زنی است که در نزدیک به یک دهه گذشته جایزه بهترین تدوینگر سینما را از آن خود می‌کند. همچنین «ون هویتما»، جایزه بهترین فیلم‌بردار را برای «اوپنهایمر» از آن خود کرد. نمی‌شود از اسکار گفت و از ناکامی اسکورسیزی یاد نکرد؛ فیلم «قاتلان ماه کامل» با وجود ۱۰ نامزدی دست ‌خالی جوایز اسکار را ترک کرد. این سومین فیلم این کارگردان است که بازهم هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد. البته دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل توسط «داواین جوی راندولف» برای فیلم «جاماندگان» سبب شد تا نامش به‌عنوان دهمین بازیگر سیاه‌پوست ثبت شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها