|

امیرعبداللهیان:

امید بستن به آمریکا برای ممانعت از نسل‌کشی در غزه، توهم است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین نشست اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی اظهار کرد: امید بستن به آمریکا برای ممانعت از نسل‌کشی جاری که از سوی صهیونیست‌ها اکنون در غزه در جریان است، یک توهم و بیشتر یک شوخی دیپلماتیک است.

امید بستن به آمریکا  برای ممانعت از  نسل‌کشی در غزه، توهم است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین نشست اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی اظهار کرد: امید بستن به آمریکا برای ممانعت از نسل‌کشی جاری که از سوی صهیونیست‌ها اکنون در غزه در جریان است، یک توهم و بیشتر یک شوخی دیپلماتیک است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سخنرانی خود در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی که در جده و با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو همکاری اسلامی در جریان است، از کشورهای عضو که برای موافقت با درخواست برگزاری این نشست و از دبیرکل این نهاد برای تشکیل فوری این جلسه تشکر کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: «در شرایطی که بار دیگر ما شاهد ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در رسیدگی به دیرینه‌ترین و تلخ‌ترین بحران انسانی تاریخ معاصر هستیم، هم‌اندیشی کشورهای اسلامی برای یافتن راه‌های عملی و اتخاذ اقدامات جدی‌تر برای حمایت از مردم فلسطین و کمک به برون‌رفت از وضعیت جاری در این سرزمین بسیار فوری و ضروری است». وزیر خارجه ایران در ادامه به وتوهای آمریکا در شورای امنیت و ممانعت از برقراری آتش‌بس در غزه اشاره کرد و گفت: «نشست امروز ما در آستانه ماه مبارک رمضان و در شرایطی انجام می‌شود که تداوم نسل‌کشی و وضعیت انسانی در باریکه غزه و جنایات جنگی در کرانه باختری در حال تبدیل‌شدن به یک فاجعه بی‌سابقه است. ممانعت کاملا آشکار و عامدانه آمریکا از هرگونه اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از جنایات بیشتر رژیم اسرائیل در غزه ثابت می‌کند که امید بستن به آمریکا برای ممانعت از نسل‌کشی جاری یک توهم و بیشتر یک شوخی دیپلماتیک است. آنها خود همدست و شریک جنایات رژیم اسرائیل هستند و اشک تمساح ریختن و برخی مواضع به ظاهر انسان‌دوستانه دولتمردان آمریکا نیز واقعیت را عوض نمی‌کند». امیرعبداللهیان همچنین گفت تداوم و نحوه جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی ثابت می‌کند که این رژیم جنایتکار، عامدانه سیاست نابودی «ملت فلسطین» را تعقیب می‌کند.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران با بیان اینکه «تلاش این رژیم برای حمله به رفح نیز در همین راستاست»، گفت: «البته جای تأسف است که مقامات عالی ایالات متحده آمریکا با مواضع خود عملا به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان می‌دهند که حمله نظامی به رفح صورت گیرد. آمریکا فقط می‌گوید مراقب عدم کشتار بیشتر غیرنظامیان باشید». امیرعبداللهیان در ادامه گفت: «بی‌تردید هرگونه همکاری اقتصادی با این رژیم و کمک مالی، نظامی یا سیاسی به آن، به معنی همکاری و معاونت عملی در جنایات صهیونیست‌ها و تسهیلِ تداوم ارتکاب اعمال شنیع آن ازجمله در نسل‌کشی فلسطینی‌هاست. ما باید در نشست امروز خود ضمن حمایت کامل از اقدام دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم آپارتاید اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری، بر قطع کامل هرگونه همکاری با این رژیم و تحریم گسترده‌تر کالاهای تولیدی شرکت‌های صهیونیستی تأکید کنیم». وزیر خارجه ایران خواستار اقدامات عملی و مؤثر کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین شد و افزود: «در چنین شرایط فاجعه‌آمیزی که ایالات متحده آمریکا و متحدین مدعی حمایت از حقوق‌بشر پشتیبانی عملی از اقدامات این رژیم جانی را در پیش گرفته‌اند، کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی باید اقدامات عملی قاطع و مؤثری در حمایت از فلسطینی‌ها اتخاذ کنند. این تکلیف انسانی و اسلامی ما در حق برادران و خواهران فلسطینی است. ممانعت از وقوع فاجعه‌ای جدید در حق ملت فلسطین یک ضرورت تام و آنی است». او با بیان اینکه «برخورد ما با رژیم نامشروع صهیونیستی باید قاطع و مؤثر باشد»، افزود: «در سایه یکپارچگی جهان اسلام، کاخ سفید و این رژیم را باید به توقف جنگ و نسل‌کشی و بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان در غزه وادار ساخت». ‌

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها