|

سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان شغلی کاشت ناخن و کاشت مژه را به فناوری نصب ناخن و فناوری نصب مژه تغییر داد

تغییر نام دو رشته آرایشگاهی

مدتی پیش استانداردهای رشته‌های آموزشی مربوط به ناخن و مژه که تحت عنوان سند حرفه در پورتال سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، بارگذاری می‌شد، یکباره حذف شد. اقدامی که به پشتوانه آن شمار زیادی از زنان باید یا بی‌کار می‌شدند یا اینکه ناچار بودند با چشم‌پوشی از حقوق قانونی خود در بازار کار به‌صورت زیرزمینی فعالیت کنند. حالا با گذشت حدود شش ماه زنان شاغل در این صنف خبر می‌دهند که سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با برگزاری یک هم‌اندیشی سراسری از تمام زنان شاغل کشور در این صنف دعوت کرده و مسئله حل‌وفصل شده است.

تغییر نام دو رشته آرایشگاهی

مهفام سلیمان‌بیگی: مدتی پیش استانداردهای رشته‌های آموزشی مربوط به ناخن و مژه که تحت عنوان سند حرفه در پورتال سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، بارگذاری می‌شد، یکباره حذف شد. اقدامی که به پشتوانه آن شمار زیادی از زنان باید یا بی‌کار می‌شدند یا اینکه ناچار بودند با چشم‌پوشی از حقوق قانونی خود در بازار کار به‌صورت زیرزمینی فعالیت کنند. حالا با گذشت حدود شش ماه زنان شاغل در این صنف خبر می‌دهند که سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با برگزاری یک هم‌اندیشی سراسری از تمام زنان شاغل کشور در این صنف دعوت کرده و مسئله حل‌وفصل شده است.

 

زنان آرایشگر توضیح می‌دهند که به دلیل اینکه عبارات «کاشت مژه و کاشت ناخن» شائبه دخالت آرایشگران در امور پزشکی را ایجاد می‌کرد، این عناوین شغلی تغییر کرده است و از این پس فعالان این رسته آرایشگاهی با عناوین «فناوری نصب ناخن» و «فناوری نصب مژه» در بازار کار فعالیت خواهند کرد.

نزدیک به شش ماه پیش برخی زنان آرایشگر گزارش دادند که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آنها را در بازار کار با محدودیت مواجه کرده است. به این صورت که تا پیش از آن تاریخ استانداردهای آموزشی در رشته ناخن و مژه تحت عنوان سند حرفه در پورتال سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بارگذاری شده بود و به تبع آن آموزشگاه‌های آزاد نسبت به تعریف دوره، اخذ شهریه و اجرای دوره اقدام می‌کردند‌ اما یکدفعه این استانداردها بدون اطلاع قبلی به استان‌ها، از پورتال سازمان فنی و حرفه‌ای کشور حذف شد و کارآموزانی که دوره آموزش خود را به پایان رسانده‌ بودند، امکان معرفی به آزمون صلاحیت حرفه‌ای را نداشتند و رسما بلاتکلیف شده بودند.

بعضی از زنان آرایشگر در گفت‌وگو با «شرق» در این باره سفره دل باز کردند و توضیح دادند که وزارت کار که باید متولی اشتغال باشد با اقدام اخیر خود در‌ حال محدودکردن بخشی از زنان در بازار کار است چراکه بدون این مجوز نه‌تنها رسما امکان کار آرایشگران جدید در زمینه ناخن و مژه وجود ندارد که آرایشگران قدیمی در این رشته‌ها دیگر نمی‌توانند فعالیت رسمی در آرایشگاه‌ها داشته باشند و ناچار هستند به‌صورت زیرزمینی فعالیت کنند.

سیمین محمدباقری، رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های مراقبت و زیبایی تهران، با تأیید این موضوع به «شرق» گفته بود که با ممنوعیت‌های مختلف برای آرایشگران زن، بسیاری از فعالان این صنف به‌صورت زیرزمینی و غیرمجاز فعالیت می‌کنند و فشار‌های بیشتر بخش قانون‌مند و شفاف این صنف را هم به فعالیت‌های زیرزمینی سوق می‌دهد. او همچنین توضیح داده بود که کاشت مژه و ناخن حداقل 15 رشته جانبی را پوشش می‌دهد و با این اقدام یک‌شبه و ناگهانی سازمان فنی‌ و‌ حرفه‌ای کشور، شمار زیادی از زنان بی‌کار می‌شوند یا ناچار هستند با چشم‌پوشی از حقوق قانونی خود در بازار کار به‌صورت زیرزمینی فعالیت کنند.

با این همه، حذف برخی شاخه‌های آرایشگری از پورتال سازمان فنی و حرفه‌ای برای مردم چندان تعجب‌برانگیز نبود چراکه یک ماه پیش از این خبر، شائبه‌هایی درباره این مسائل شنیده شده بود؛ مثلا در 29 مرداد امسال، اعتماد نوشته بود که بر اساس شنیده‌ها، مجلس به دنبال تصویب ممنوعیت کاشت ناخن و مژه برای زنان و حتی ممنوعیت ورود آنها به ورزشگاه‌هاست. این رسانه با اشاره به بند‌هایی از لایحه حجاب و عفاف نوشت که نمایندگان مجلس در این لایحه پیشنهاد‌های زیادی مطرح کرده‌اند؛ از‌جمله اینکه استفاده از چادر به‌عنوان حجاب برتر برای کلیه دانشجویان، معلمان و بانوان شاغل در آموزش‌و‌پرورش اعم از اداری و آموزشی الزامی شود و کاشت ناخن و مژه برای آنان ممنوع باشد. این گزارش‌ها البته بعدها تکذیب شد.

حالا سیمین محمدباقری، رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های مراقبت و زیبایی تهران، به «شرق» خبر می‌دهد که مشکل حذف برخی رشته‌ها از پورتال سازمان فنی و حرفه‌ای حل شده است و این رشته‌ها با اصلاح عنوان، به بازار کار زنان بازگشته‌اند.

او روال حل مشکل را این‌گونه توضیح می‌دهد: «تشکل‌های صنفی و این‌جانب چندین بار با معاون وزیر دیدار داشتیم و برای ایشان توضیح دادیم که هدف و رسالت سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شغل مبتنی بر نیاز جامعه است؛ به این معنا که در برابر تقاضاهایی که وجود دارد باید شغل ایجاد شود. همچنین از ریاست سازمان، جناب آقای عظیمی نیز درخواست جلسه کردم و توضیح دادم که رسالت سازمان ایجاد شغل است و حالا هم که چه در بخش مردانه و چه زنانه تعداد زیادی از جوانان مشغول به کارکردن هستند، چه بهتر که به صورت رسمی و با استانداردهای جهانی پیش بروند. خوشبختانه ایشان نظر مساعدی داشتند و با تعهدی که در زمینه اشتغال و بازار کار کشور دارند، حسن نیت نشان دادند تا امکان اشتغال بخشی از زنان آرایشگر در بازار کار سلب نشود».

او ادامه می‌دهد که «همچنین با تقاضای کانون تخصصی مراقبت و زیبایی استان تهران و همکاری آقای عظیمی و دکتر حبیبی، رئیس مؤسسات آموزشگاه‌های آزاد، فراخوانی داده شد و از سراسر کشور تمام نمایندگان و رؤسای انجمن‌های کشور دعوت شدند تا برای مشکلات این صنف چاره‌اندیشی و هم‌فکری شود. نهایتا همه امورات مربوط به مراقبت زیبایی به خود این صنف واگذار شد تا بتوانند به صورت کارشناسی فرصت‌ها و تهدیدها را آسیب‌شناسی کنند».

این فعال صنفی همچنین توضیح می‌دهد :«مشکل این بود که کلمه کاشت در اسامی این رشته استفاده شده بود که اعتراض بجایی بود و شائبه دخالت آرایشگران در امور سایر صنوف و به عنوان مثال پزشکان را ایجاد می‌کرد. بنابراین این واژه باعث چالش و کج‌فهمی می‌شد. ما عناوین را اصلاح کردیم و نام این رشته‌ها از کاشت مژه و ناخن به «فناوری ناخن» و «فناوری و نصب مژه» تغییر کرد و مشکل حل شد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها