|

دستورالعمل‌هایی که انجام نمی‌شود

از‌جمله آسیب‌هایی که فعالیت‌‌‌‌‌های ساختمانی برای محیط زیست ایجاد می‌کنند، آسیب به فضای سبز است. گرچه این‌گونه عملیات به قصد آسیب به فضای سبز انجام نمی‌گیرد، ولی عدم توجه نسبت به شرایط مورد نیاز درختان و گیاهان برای ادامه حیات، ناخواسته موجبات مرگ آنها را فراهم می‌‌‌‌‌‌کند.

دستورالعمل‌هایی که انجام نمی‌شود

از‌جمله آسیب‌هایی که فعالیت‌‌‌‌‌های ساختمانی برای محیط زیست ایجاد می‌کنند، آسیب به فضای سبز است. گرچه این‌گونه عملیات به قصد آسیب به فضای سبز انجام نمی‌گیرد، ولی عدم توجه نسبت به شرایط مورد نیاز درختان و گیاهان برای ادامه حیات، ناخواسته موجبات مرگ آنها را فراهم می‌‌‌‌‌‌کند. علی‌رغم شناخت ارزش غیرقابل انکار فضای سبز، در هیچ برهه‌‌‌‌‌ای از تاریخ، موجودیت آنها در سطحی چنین گسترده مورد تهدید قرار نگرفته است. برخی دلایلی که بر اثر عملیات ساختمانی و عمرانی سطح شهر موجب آسیب یا بعضا خشک‌‌‌‌‌شدن درختان می‌‌‌‌‌شود به قرار زیر است:

1. کاهش آب‌‌‌‌‌های زیرزمینی 2. فشردگی خاک 3. انتقال خاک سطحی

 4. خسارت به ریشه 5. خسارت به تنه و تاج درخت.

برای محافظت از درختان محوطه و پیرامون کارگاه ساختمانی لازم است رعایت نکات زیر طبق دستورالعمل‌های شهرداری در این زمینه مورد توجه سازندگان قرار گیرد:

1. تمامی درختان که داخل ملک و در حاشیه حداقل یک‌متری زمین ملک واقع هستند، جزء لاینفک درختان حریم ملک به حساب می‌‌‌‌‌آیند.

2. درختان داخل ملک یا حریم ملک باید توسط مجری ساختمان به خوبی نگهداری شود، به طوری که همه‌ساله به رویش قطری و ارتفاعی خود ادامه دهند.

3. در حین انجام عملیات ساختمان‌‌‌‌‌سازی، از ریختن هر گونه مصالح ساختمانی (ماسه، گچ، آجر و...) در پای درختان خودداری شود.

4. در حریم عملیاتی درختان تا فاصله حداقل دومتری از هر‌گونه عملیات ساختمانی نظیر پی‌‌‌‌‌کنی، بتن‌‌‌‌‌ریزی، حفر کانال (به منظور انتقال تجهیزات و امکانات رفاهی نظیر کابل برق و تلفن و لوله‌‌‌‌‌های گاز و... به داخل ساختمان) به دلیل تراکم زیاد ریشه‌‌‌‌‌های درخت جدا اجتناب شود. در غیر این صورت باید جهت جلوگیری از واردشدن صدمه به ریشه درختان، عمل خاک‌برداری از کانال‌‌‌‌‌های حفرشده در حریم مورد نظر با دست و بدون استفاده از ماشین‌‌‌‌‌آلات صورت گیرد. بدیهی است در این حالت لوله‌‌‌‌‌های قرار داده‌شده در داخل کانال باید از زیر یا قسمت میانی ریشه‌‌‌‌‌های درخت و با احتیاط لازم عبور داده شود.

5. از رفت و آمد ماشین‌‌‌‌‌آلات ساختمانی و تخلیه مصالح و آهن‌‌‌‌‌آلات در شعاع حدودا دومتری از تنه درختان (با توجه به بن درخت) جلوگیری شود.

6. به منظور جلوگیری از صدمات وارده به تنه درختان در حین انجام عملیات ساختمانی، لازم است درختان از محل طوقه تا ارتفاع شش‌متری با محافظ پوشیده شوند. سیستم محافظتی ایدئال و مناسب شامل نمد چندلایه یا قطعات تخته (الوار) و گونی و طناب است. در این حالت قراردادن تخته (الوار) در سه جهت تنه درخت، پیچیدن گونی به اندازه لازم به دور آن و بستن آنها با طناب می‌‌‌‌‌تواند محافظ ایدئالی در اطراف درخت به وجود آورد. این عمل تا پایان عملیات ساختمانی باید ادامه یابد.

7. در شرایط که امکان آبیاری درختان مقابل ساختمان‌‌‌‌‌های در دست احداث به دلیل وضعیتی که در اثر عملیات ساختمان‌‌‌‌‌سازی ایجاد شده، توسط پرسنل شهرداری امکان‌‌‌‌‌پذیر نباشد، این وظیفه بر عهده مجریان این ساختمان‌‌‌‌‌ها بوده و تا پایان عملیات ساختمان‌‌‌‌‌سازی و طبق برنامه منظم باید درختان آبیاری شوند. بدیهی است تناوب در آبیاری خصوصا در فصل گرما اجتناب‌ناپذیر است.

8. گردو‌خاک حاصل از عملیات ساختمانی موجب مسدودشدن روزنه‌‌‌‌‌های برگ گیاهان شده که به این طریق باعث بروز اختلالاتی در فعالیت‌‌‌‌‌های حیاتی گیاه می‌‌‌‌‌شود که در این رابطه شست‌و‌شوی برگ‌‌‌‌‌ها از اهمیت ویژه‌‌‌‌‌ای برخوردار است.

9. از روشن‌کردن آتش در اطراف و در زیر تاج درختان به منظور تهیه آسفالت یا به هر دلیل جدا خودداری شود. عمل مذکور علاوه بر اینکه ممکن است در خشک‌شدن قسمتی از تاج درختان مؤثر باشد، بلکه در سطح وسیع‌‌‌‌‌تر، با توجه به شرایط فصل صدمات کلی‌‌‌‌‌تری به درخت وارد خواهد کرد.

10. قطع، هرس و انتقال درختان واقع در حریم ملک بر اساس بررسی کارشناسان شهرداری و پس از تشخیص ضرورت آنها انجام شود. در انجام این عملیات کلیه اصول علمی با توجه به گونه و وضعیت عمومی درخت قبل و بعد از هرس یا انتقال، مورد توجه قرار گیرد.

11. حفاظت درختانی که پس از عملیات تعریض خیابان داخل خیابان قرار گرفته‌‌‌‌‌اند، با استفاده از نرده‌‌‌‌‌های محافظ، جداول سیمانی یا هر نحو دیگر ضروری است.

این نکته حاثز اهمیت است که طبق دستورالعمل‌های شهرداری در صورتی که به علت هرگونه سهل‌‌‌‌‌انگاری و عدم توجه سازندگان در حین عملیات ساختمانی درختی خشک شود یا آسیب ببیند، از طرف شهرداری منطقه پایان‌‌‌‌‌کار ساختمان صادر نشده و متخلفان بر اساس مقررات به محاکم معرفی و نسبت به اخذ جریمه از ایشان اقدام می‌‌‌‌‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها