|

امیرعبداللهیان:

امنیت مصر را امنیت ایران‌ می‌دانیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و کنفرانس خلع سلاح به ژنو سوئیس سفر کرده است، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در این سفر با سامح الشکری وزیر امور خارجه مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

امنیت مصر را امنیت ایران‌ می‌دانیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و کنفرانس خلع سلاح به ژنو سوئیس سفر کرده است، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در این سفر با سامح الشکری وزیر امور خارجه مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز به دیدار رؤسای جمهور دو کشور در ریاض اشاره کرد و آن را نقطه حرکت جدید در روابط دو کشور دانست. امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت تلاش‌های مشترک وزرای خارجه دو کشور در پیشرفت مناسبات فی‌مابین، توافق دو رئیس‌جمهور برای بررسی و سرعت‌بخشیدن به روابط دو کشور را بسیار مهم دانست. امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای مصر و منطقه نمی‌خواهد گفت، ما امنیت مصر را امنیت ایران‌ می‌دانیم و همکاری دو کشور از جمله در حمایت از فلسطین بر کل منطقه تأثیر مثبت خواهد گذاشت. امیرعبداللهیان از ارتباطات مردمی و‌ گردشگری میان دو کشور استقبال کرد و آن را در چارچوب توافق دو دولت قابل توسعه دانست.

امیرعبداللهیان نقش مصر را در حمایت از فلسطین و کمک به رفع محاصره انسانی غزه بسیار مهم خواند و به تبیین دیدگاه‌های کشورمان درخصوص فلسطین پرداخت. وی رژیم اشغالگر اسرائیل را ریشه بحران در منطقه خواند و بر لزوم تداوم تلاش‌های مشترک به منظور توقف نسل‌کُشی فلسطینیان و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه برای ملت فلسطین تأکید کرد. حسین امیرعبداللهیان که در ژنو به سر می‌برد در جمع خبرنگاران با اشاره به حضورش در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اظهار کرد: شرکت در این نشست فرصتی بود که در آنجا نسبت به آنچه درخصوص پرونده سیاسی‌شده حقوق‌بشری علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح است مواضع تهران را تبیین کنم و درخصوص ضرورت توقف نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه دیدگاه‌های ایران را بیان کنم. وی همچنین با اشاره به حضورش در دو نشست خلع سلاح و فلسطین، افزود: در حاشیه نشست شورای حقوق بشر با تعدادی از همتایان خود از آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و کشورهای عربی و اسلامی رایزنی و گفت‌وگو کردم. امیرعبداللهیان با بیان اینکه در این گفت‌وگو‌ها مناسبات دوجانبه و چگونگی اجرای توافقات صورت‌گرفته با این کشورها جهت گسترش روابط مورد رایزنی قرار گرفت، گفت: در جریان این سفر با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دبیر کل سازمان ملل نیز رایزنی کردیم.

وی گفت: در جریان این سفر بر اهمیت امنیت پایدار در منطقه تمرکز داشتیم چراکه در سایه امنیت پایدار می‌توانیم توسعه پایدار و تجارت بین‌المللی قوی‌تری داشته باشیم و از این منظر معتقدیم که توقف جنایات و نسل‌کشی علیه مردم غزه می‌تواند تأثیر مثبتی بر امنیت و آرامش در منطقه داشته باشد. وزیر خارجه با بیان اینکه امنیت یک مقوله به‌هم‌پیوسته است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رفتار دوگانه آمریکا در ارتباط با تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکا باید دست از ریاکاری بردارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد دیدارش با سامح شکری وزیر خارجه مصر، اظهار کرد: در جریان دیداری که رؤسای جمهور دو کشور در ریاض داشتند توافق شد گام‌های عملی در مسیر ارتقای روابط دو کشور داشته باشیم. در این دیدار گفت‌وگوهای مفصلی درمورد اجرای این نیت، اراده و دستور رؤسای جمهور دو کشور داشتیم. امور در مسیر خوبی قرار دارد و امیدواریم در آینده گام‌های رو به جلویی در این زمینه داشته باشیم.

امیرعبداللهیان گفت: در دیدارها با توجه به شرایط انسانی در غزه و اینکه مرز رفح مهم‌ترین مسیر برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم غزه است، درمورد چگونگی ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ایران صحبت کردیم و همچنین درمورد راهکارهای سیاسی در ارتباط با ضرورت توقف جنگ و نسل‌کشی که توسط صهیونیست‌ها علیه مردم غزه در جریان است، گفت‌وگوهای مهمی را با همتای مصری خود داشتم.

‌روابط ایران و مصر عامل مهمی برای مهار بحران‌های منطقه‌ای است

سامح شکری هم در این دیدار با اشاره به دیدار بین دو وزیر در نیویورک و دیدار اخیر سید ابراهیم رئیسی و السیسی در ریاض، بازیابی روابط دو کشور براساس احترام‌ متقابل و منافع مشترک را از اولویت‌های مصر دانست و گفت سیاست مصر تلاش برای بنیان‌نهادن همکاری‌های مشترک بر مبنای منافع مشترک است و همچنین روابط دو کشور می‌تواند عامل مهمی برای ثبات و مهار بحران‌های منطقه‌ای باشد. شکری با اظهار خرسندی از احیای روابط ایران و عربستان گفت مایلیم روابط آینده ایران و مصر نیز بر بنیان‌های استوار بنا نهاده شود. وی عضویت مشترک مصر و ایران را در جنبش عدم‌ تعهد، سازمان همکاری‌های اسلامی و گروه بریکس از فرصت‌های همکاری میان دو کشور دانست. سامح شکری مسئله فلسطین را موضوع مهم مورد اهتمام دو کشور و منطقه دانست و گفت مصر و ایران در حمایت از مسئله فلسطین و توقف جنایت علیه ملت فلسطین متفق هستند و ما تمام تلاش خود را برای حمایت از ملت فلسطین انجام خواهیم داد و در حمایت از فلسطین، دیدگاه قاهره و تهران کاملا مشترک است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه دیدارهای خود با «ایوان خیل پینتو» همتای ونزوئلایی خود دیدار و رایزنی کرد. وزیران امور خارجه ایران و ونزوئلا در این دیدار در مورد روابط دوجانبه و آخرین پیگیری جهت اجرای توافقات صورت‌گرفته بین رؤسای جمهور دو کشور در پی سفر خردادماه رئیس‌جمهور ایران به ونزوئلا و همچنین آخرین تحولات منطقه و عرصه بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردند.

ایوان خیل پینتو، وزیر خارجه ونزوئلا نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، نسبت به روند پیشرفت روابط دوجانبه اظهار خرسندی کرد و بر آمادگی کشورش برای پیشبرد روابط مبتنی بر سند همکاری‌های ۲۰ساله و اجرای کامل اسناد مشترک همکاری تأکید کرد. وی دیدارهای رؤسای جمهور دو کشور و توافقات حاصله را بسیار مهم دانست و گفت مسیر همکاری‌های دو کشور هموارتر از گذشته است و ونزوئلا تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در راستای منافع مشترک دو ملت می‌داند. وزیر خارجه ونزوئلا از همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های بین‌المللی نیز ابراز خرسندی کرد و گفت آماده تقویت این همکاری‌ها هستیم. وی همچنین به موضع مشترک دو کشور درخصوص فلسطین اشاره کرد و بر موضع قوی کشورش در ضرورت توقف فوری جنگ علیه فلسطینیان تأکید کرد. وزیر خارجه ونزوئلا همبستگی ونزوئلا با ملت فلسطین در مقاومت علیه اشغال را اعلام داشت. در این دیدار برخی دیگر از موضوعات مورد اهتمام مشترک در حوزه دوجانبه و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها