|

مدیرعامل شرکت بهمن موتور بیان کرد

دعوت از باقی‌مانده نوبت زمستان سامانه در صورت تأمین ارز

ثبت‌نام بیشتر از ظرفیت تولید خودروسازان در سامانه یکپارچه موجب بروز مشکلاتی در اعلام فراخوان تکمیل وجه مشتریان این خودروسازان شده است. مدیرعامل بهمن موتور در همین زمینه می‌گوید: بهمن موتور تا پایان پاییز، مطابق برنامه فراخوان واریز وجه را صادر کرده و عمده مشتریان این فصل نیز در زمان مقرر مندرج در قرارداد، خودروی خود را تحویل گرفته‌اند.

دعوت از باقی‌مانده نوبت زمستان سامانه در صورت تأمین ارز

ثبت‌نام بیشتر از ظرفیت تولید خودروسازان در سامانه یکپارچه موجب بروز مشکلاتی در اعلام فراخوان تکمیل وجه مشتریان این خودروسازان شده است. مدیرعامل بهمن موتور در همین زمینه می‌گوید: بهمن موتور تا پایان پاییز، مطابق برنامه فراخوان واریز وجه را صادر کرده و عمده مشتریان این فصل نیز در زمان مقرر مندرج در قرارداد، خودروی خود را تحویل گرفته‌اند. با توجه به پیگیری و حمایت حال حاضر وزارت صمت و بانک مرکزی امید است تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز، به‌موقع صورت گرفته تا ادامه برنامه تولید بر‌اساس روند عادی جاری و دیگر نوبت‌های دیگر نیز برای واریز وجه و انعقاد قرارداد فراخوان شوند.

روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، وزارت صمت با طراحی سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای نوبت‌دهی، خودروسازان را ملزم کرد تا تنها از طریق این زمینه محصولات خود را عرضه کنند. براساس گزارش‌های رسمی تعداد افراد نوبت داده‌شده در این سامانه بیشتر از میزان برنامه و توان تولید یک‌ساله خودرو در کشور بود؛ ازاین‌رو با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، تعدادی از خودروسازان در فراخوان نوبت‌های اعلامی دچار مشکل شده و نمی‌توانند وعده یک‌جانبه سامانه یکپارچه را عملی کنند. در همین زمینه امیر میرمنصف، مدیرعامل بهمن موتور، درباره وضعیت نوبت‌های درخواستی محصولات بهمن موتور در سامانه یکپارچه گفت: فراخوان واریز وجه برای تعدادی از نوبت‌های زمستان اعلام شده و مابقی نیز پس از تخصیص و تأمین ارز از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی و اطمینان از تأمین قطعات منفصله، برای واریز وجه و تکمیل فرایند ثبت‌نام فراخوانده می‌شوند.

مدیرعامل بهمن موتور در پاسخ به سؤالی درباره «چرایی بروز این اشکال در روند فراخوان نوبت‌های زمستان» گفت: اواخر سال ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه فروش یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای نوبت‌دهی، بالغ بر ۱۸ هزار نفر را به‌عنوان متقاضی یکی از محصولات بهمن موتور (دیگنیتی) نوبت‌دهی می‌‎کند؛ درحالی‌که با وجود اطلاع‌رسانی قبلی و مکتوب کل برنامه تولید این محصول در سال ۱۴۰۲ پنج هزار دستگاه بوده که بخشی از آن نیز مرتبط با تعهدات سال ۱۴۰۱ با موعد تحویل سال ۱۴۰۲ بود و این موضوع نیز در مکاتبات متعدد به مسئولان و متولیان امر اعلام شده بود.

او در پاسخ به این سؤال که «چطور بهمن موتور درباره این موضوع اعتراضی نکرد» گفت: عواقب ناشی از تفاوت فاحش برنامه تولید با تعداد افراد نوبت داده‌شده بارها به مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط از همان ابتدا اطلاع‌رسانی شد که در همین زمینه با توافق ضمنی با وزارت صمت مقرر شد تا در صورت تحقق ۷ بند مندرج در آن مکاتبه، که اهم آن «تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز» بود، متقاضیان به ترتیب نوبت اعلامی برای واریز وجه و انعقاد قرارداد فراخوان شوند که نه‌تنها تخصیص و تأمین ارز براساس برنامه زمانی و میزان مورد نیاز که قبلا اعلام شده بود، در زمان وقت صورت نگرفت؛ بلکه تاکنون نیز ارز مورد نیاز بخش عمده‌ای از نوبت‌های زمستان نیز تخصیص و تأمین نشده که روزانه در حال رایزنی و پیگیری موضوع از وزارت صمت هستیم.

مدیرعامل بهمن موتور گفت: بهمن موتور تا پایان پاییز، مطابق برنامه فراخوان واریز وجه را صادر کرده و عمده مشتریان این فصل نیز در زمان مقرر مندرج در قرارداد، خودروی خود را تحویل گرفته و طبیعتا با توجه به پیگیری و حمایت حال حاضر وزارت صمت و بانک مرکزی امید است تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز، به‌موقع صورت گرفته تا ادامه برنامه تولید براساس روند عادی جاری و دیگر نوبت‌های دیگر نیز برای واریز وجه و انعقاد قرارداد فراخوان شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها