|

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران:

کارگروه تعیین اولویت کالا در تخصیص ارز تشکیل شد

عضو هیئت‌مدیره دوره هفتم و رئیس کمیسیون تأمین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از تشکیل کارگروهی برای تعیین اولویت در تخصیص ارز خبر می‌دهد. مسعود شکرانی، عضو هیئت‌مدیره دوره هفتم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران فشار تحریم و دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی را از‌جمله چالش‌های مهم در زمینه تخصیص ارز می‌داند و معتقد است: «گاهی تصمیماتی که در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صمت گرفته می‌شود، رادیکال است و با روح کلی حاکم بر فضای سرمایه‌گذاری همخوانی ندارد».

کارگروه تعیین اولویت کالا در تخصیص ارز تشکیل شد

‌شرق: عضو هیئت‌مدیره دوره هفتم و رئیس کمیسیون تأمین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از تشکیل کارگروهی برای تعیین اولویت در تخصیص ارز خبر می‌دهد. مسعود شکرانی، عضو هیئت‌مدیره دوره هفتم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران فشار تحریم و دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی را از‌جمله چالش‌های مهم در زمینه تخصیص ارز می‌داند و معتقد است: «گاهی تصمیماتی که در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صمت گرفته می‌شود، رادیکال است و با روح کلی حاکم بر فضای سرمایه‌گذاری همخوانی ندارد».

او می‌گوید یکی از این تصمیم‌ها در شهریور ماه امسال گرفته شد «به صورت ناگهانی ده‌ها ثبت سفارشی که سپرده‌گذاری آن انجام شده بود، باطل شد. البته چون تصمیم نادرستی بود، بعد از یک هفته اصلاح شد؛ اما شوک عجیبی به بازار وارد کرد». شکرانی با بیان اینکه کالاهای حوزه فناوری اطلاعات، گران‌قیمت هستند و معمولا ابتدا در مناقصه فروخته شده و بعد خریداری می‌شوند، می‌گوید: «با توجه به مشکلات موجود، سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار پرمخاطره و غیرقطعی می‌شود».

عضو هیئت‌مدیره نصر تهران با اشاره به اینکه برای حل این مشکلات، تاکنون نامه‌نگاری‌های بسیاری با نهادهای مربوطه ازجمله بیت رهبری، ریاست‌جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت صمت، بانک مرکزی و... انجام شده است، توضیح داد: «تلاش ما بر این است تا آگاهی‌‌رسانی کنیم و بگوییم که وضعیت کالای آی‌تی با دیگر کالاها متفاوت است».

او با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست، بیان می‌کند: «صدها میلیارد تومان کالا به گمرکات رسیده است؛ اما منتظر تخصیص ارز هستیم تا بتوانیم کد ساتای آن را دریافت کنیم. ضمن اینکه بانک مرکزی می‌گوید اگر کسی بدون تخصیص ارز، کالا به گمرک وارد کرده باشد، حتما جایی ارز مورد نیاز را تأمین کرده و این موضوع خود محدودیت دیگری ایجاد خواهد کرد».

رئیس کمیسیون تأمین و تجهیز کالای فاوای نصر تهران ادامه می‌دهد: «اگر با شرایط فعلی پیش برویم، سال آینده وضعیت بسیار بغرنج‌تر و قیمت کالاها بسیار بسیار گران‌تر خواهد شد؛ به‌همین‌دلیل بسیاری از سازمان‌های دولتی اقدام کرده‌اند تا نیازهای زیرساختی‌شان را پیش از سال نو تأمین کنند».

او تأکید می‌کند چنانچه پیش‌تر گفته می‌شد، اکنون و در آستانه سال نو، برخی شرکت‌های واردکننده تأمین تجهیزات کالای فاوا در مرز ورشکستگی قرار دارند و «نوبت تخصیص ارز به سه ماه تا صد روز رسیده است».

شکرانی از تشکیل کارگروهی در کمیسیون تأمین در ماه‌های آغازین فعالیت هیئت‌مدیره دوره هفتم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران یاد می‌کند و می‌گوید: «همکاری خوبی با وزارت صمت داشتیم و با هدایت جناب آقای حکیم‌جوادی، رئیس هیئت‌مدیره دوره هفتم، کارگروهی متشکل از افراد خبره این حوزه در کمیسیون تأمین سازمان ایجاد شد. در این کارگروه از ما خواسته شد تا ضمن بررسی‌های دقیق، کالاهایی را که در صورت نبود آنها ممکن است نظم بازار به هم ریخته و منجر به افزایش قیمت‌ها شود، شناسایی و اعلام کنیم».

او افزود: «در این کارگروه تعاملات سازنده‌ای میان نصر تهران، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده است. وزارت صمت برای اولویت‌های اعلامی ما درباره کالاهایی که تأخیر در واردات آنها می‌تواند به یک پروژه ملی آسیب رسانده یا خدمت‌رسانی به مردم در شب عید را مختل کند، امتیازی در نظر گرفته که با همکاری بانک مرکزی برای تخصیص سریع‌تر ارز آنها برنامه‌ریزی می‌کند. همین امر روزنه کوچکی برای حل مشکلات موجود ایجاد کرده است».

شکرانی به موضوع دیگری هم اشاره می‌کند؛ ضعف تجهیزات ساختاری که می‌تواند امنیت شبکه را نشانه بگیرد «با توسعه هوش مصنوعی تکنیک هکرها تغییر کرده و از ابزارهای AI استفاده می‌کنند. ما نیز برای مقابله با این حملات به ابزارهای هوش مصنوعی نیاز داریم؛ اما در وضعیت تحریم چنین چیزی ممکن نیست. نه به لحاظ سخت‌افزاری و نه نرم‌افزاری. حتی مورد سومی هم اضافه شده که تحریم افراد است. امکان اینکه نیروهای متخصص‌مان را برای گذراندن دوره‌های تخصصی به کشورهای خارجی اعزام کنیم، نداریم. علاوه بر اینکه به دلیل تحریم‌های موجود برای ورود ایرانی‌ها به این دوره‌ها سخت‌گیری‌های زیادی وجود دارد، هزینه آن هم بسیار زیاد است و عملا شرکت‌ها امکان چنین چیزی را ندارند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها