|

کنعانی در جمع اهالی رسانه در نمایشگاه مطبوعات:

برجام در دستور کار است

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه دیروز در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد و ناصر کنعانی در این نشست با تبریک برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از شش سال گفت: در اینجا لازم است از اهالی رسانه و دوستان در وزارت ارشاد برای برگزاری این نمایشگاه تشکر کنم. او همچنین در ابتدای سخنان خود از حضور باشکوه مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: این حضور باشکوه نشان داد که مردم کشورمان، خستگی‌ناپذیر پای ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام هستند. کنعانی گفت: این حضور خاک یأس و ناامیدی را بر دشمنان این مرز‌و‌بوم پاشید.

برجام در دستور کار است

شرق: نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه دیروز در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد و ناصر کنعانی در این نشست با تبریک برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از شش سال گفت: در اینجا لازم است از اهالی رسانه و دوستان در وزارت ارشاد برای برگزاری این نمایشگاه تشکر کنم. او همچنین در ابتدای سخنان خود از حضور باشکوه مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: این حضور باشکوه نشان داد که مردم کشورمان، خستگی‌ناپذیر پای ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام هستند. کنعانی گفت: این حضور خاک یأس و ناامیدی را بر دشمنان این مرز‌و‌بوم پاشید.

کنعانی ادامه داد: ما شاهد دوران روابط بسیار خوب و پویایی با اکثر همسایگان مرزی و منطقه‌ای هستیم و در سایه توسعه روابط اقتصادی، شاهد توسعه تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و پیرامونی و البته کشورهای دوردست هستیم. استفاده از سازوکارهای منطقه‌ای و چندجانبه یکی دیگر از دستاوردهای سیاست خارجی ایران بود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: عضویت در برخی سازوکارهای مهم ازجمله بریکس و تقویت روابط با سازمان همکاری اوراسیا و امضای برنامه‌های جامع بلندمدت با برخی کشورها نشان‌دهنده پویایی کشور در رونق‌بخشی به روابط تجاری و سیاسی جمهوری اسلامی ایران است‌. او تصریح کرد: دولت توسعه مناسبات اقتصادمحور را با جدیت محل توجه خودش قرار داده و این موضوع را دنبال خواهد کرد. توجه به همه ظرفیت‌های ملی به‌ویژه در زمینه توسعه تجاری محل توجه دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم که بتوانیم انتظارات بحق ایران را محقق کنیم و شرایط اقتصادی بهتری را برای معیشت مردم رقم بزنیم. کنعانی بیان کرد: همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های مناسبی میان وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اقتصادی کشور وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم اهداف اقتصادی کشور را با این هماهنگی‌ها محقق کنیم.

مقدمات کار برای انجام عمره مفرده فراهم شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد اعزام شهروندان ایرانی به حج عمره در سال جاری منتفی شده است، تصریح کرد: موضوع عمره مفرده به‌عنوان یکی از موضوعات مورد توافق ایران و عربستان از سوی وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با مقامات سعودی دنبال می‌شود. خوشبختانه در این زمینه توافقی مشترک برای انجام عمره مفرده وجود دارد و مقدمات کار فراهم شده است. کنعانی ادامه داد: هیئت‌هایی از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشور در این زمینه به عربستان سفر کردند و گفت‌وگوهای خوبی با همتایان خود داشتند. او گفت: براساس آنچه ما می‌دانیم و مقامات سعودی ازجمله شخص وزیر خارجه عربستان به وزیر خارجه ایران اعلام کرده است، مسئله در این زمینه صرفا یک موضوع فنی است و اختلاف‌نظر فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف‌های سعودی است. متأسفانه مذاکرات در این زمینه به درازا کشیده است. چندین بار وزارت خارجه در این زمینه ورود پیدا کرده است و با مقامات سعودی ازجمله وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو داشته است. امیدواریم همان‌طور‌که وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با آقای امیرعبداللهیان وعده دادند، خودشان در این زمینه ورود پیدا کنند و موضوع حل‌وفصل شود. کنعانی ادامه داد: همان‌طور‌که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است، این اتفاقات به معنای لغو عمره مفرده در سال جاری نیست و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل فنی ایجادشده حل‌وفصل شود.

برجام همچنان در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات احیای برجام گفت: این مسئله همچنان در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است و بارها اعلام شده است که با وجود خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای اساسی دولت و دستگاه دیپلماسی است؛ اما رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن متعهدانه و مسئولانه دیگر طرف‌های برجامی هم مدنظر دستگاه دیپلماسی است. تلاش‌های دیپلماتیک متوقف نشده و گفت‌وگوهایی هم در این زمینه انجام شده و کانال‌های ارتباطی تبادل پیام در این زمینه برقرار است و برای تأمین حقوق ملت فرصتی را از دست نمی‌دهیم و به مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم.

توضیح درباره انفجار اخیر لوله‌های گاز در ایران

او درباره انفجار اخیر لوله‌های گاز در ایران گفت: با توجه به ماهیت امنیتی مسئله، برای صحبت در این زمینه صاحب صلاحیت نیستم و اطلاعاتی در‌این‌باره ندارم و مراجع ذی‌صلاح بنا بر صلاح‌دید خود اطلاع‌رسانی می‌کنند.

حقابه هیرمند مطالبه جدی ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره به‌‌نتیجه‌نرسیدن مذاکرات با طرف طالبان برای حقابه رود هیرمند تصریح کرد: حقابه هیرمند مطالبه جدی ایران است و حقوق انکارناپذیر جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت و ملت است و این مطالبه بحق را در گفت‌وگوها با مقامات دولت سرپرستی افغانستان دنبال کرده و می‌کنیم. معتقدیم در این زمینه مقامات افغانستان علاوه بر اظهارنظر باید التزام عملی خود را نشان دهند.

برای ایجاد شرایط هموار و بهتر در افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست دوحه که در زمینه مسائل افغانستان بوده است، گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشورها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط افغانستان و تحکیم صلح و ثبات و ایجاد شرایط بهتر برای مردم این کشور تأکید دارد. ما در قالب‌های دو‌جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در مسیر کمک به این روند تلاش و مشارکت داشتیم و از مشارکت در ساز‌و‌کارهای چندجانبه برای تبیین مواضع سازنده خودمان درباره افغانستان استفاده کردیم. حضور ما در دوحه هم در راستای همین مسئله و در راستای جلب نظر جامعه بین‌المللی برای ایجاد شرایط هموار و بهتر در این کشور است. ما معتقدیم سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی باید به کشورهای همسایه و افغانستان برای اینکه سازوکاری به اسم افغانستان شکل گیرد و شرایط سیاسی و امنیتی بهتری را شاهد باشیم، کمک کنند. ما در‌این‌باره ابتکار عمل‌های خوبی را مطرح کردیم و در هر ابتکار عملی که مطرح شد و احساس کردیم به بهبود شرایط این کشور کمک می‌کند، مشارکت داشته‌ایم.

نگران کنفرانس مونیخ و اهدافی هستیم که بنیان‌گذارانش برای آن تعریف کرده‌اند

کنعانی درباره دعوت‌نشدن وزیر خارجه ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: ما نگران این کنفرانس و اهدافی هستیم که بنیان‌گذاران آن برای آن تعریف کرده‌اند. متأسفانه مجریان این کنفرانس برخلاف اهداف بنیان‌گذاران آن در مسیر غلط حرکت می‌کنند و چارچوب آن را به یک جایگاهی تبدیل کرده‌اند که دیدگاه غیرسازنده در آن مطرح شود. انتخاب گزینشی کشورها و محروم‌کردن برخی کشورها که اتفاقا نقش مهمی در امنیت منطقه دارند و این نقش اثبات شده است و از سویی دعوت از کشورها و مقامات جنایت‌کاری که سابقه جنایات آنها در مقابل دیدگان ملت‌های جهان است، نشان می‌دهد مجریان این کنفرانس در مسیر غلطی هستند. به‌جای اینکه نگران حضور خود در این کنفرانس باشیم، نگران این کنفرانس و سرنوشت آن هستیم. این کنفرانس تریبونی برای بیان و اعلام مواضع غیرعادلانه و غیرمنصفانه و غیرصادقانه علیه کشورهای مستقل شده است. او افزود: ای کاش مسئولان این کنفرانس در یک رویکرد مسئولانه این نشست را فرصتی قرار می‌دادند که همه آنها که درباره امنیت بین‌الملل نگاه صادقانه دارند، حضور پیدا کنند و به جای دعوت از مقامات جنایت‌کار صهیونیستی که در دادگاه کیفری بین‌المللی متهم هستند، از نمایندگان فلسطین دعوت می‌کردند. آنچه مخل صلح و امنیت منطقه‌ای است، اشغالگری است، نه مقاومت مردم فلسطین و کشورهایی که از حقوق فلسطین دفاع می‌کنند. ما نگران حال و روز و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها