|

با حضور وزیر ارشاد، نمایشگاه بیست‌و‌چهارم مطبوعات افتتاح شد

گعده رسانه‌ای‌ها بعد از ۶ سال

بعد از شش سال بالاخره نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های ایران صبح دیروز، یکشنبه ۲۹ بهمن، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. در مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه رسانه‌های ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعطیلی شش‌ساله این رویداد رسانه‌ای، تأکید کرد: خوشحالم که یکی دیگر از امور معطل‌مانده در حوزه فرهنگ و هنر که وقفه‌ای در برپایی آن اتفاق افتاده بود، امروز با حضور اصحاب رسانه بازگشایی می‌شود.

گعده رسانه‌ای‌ها بعد از ۶ سال

شرق: بعد از شش سال بالاخره نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های ایران صبح دیروز، یکشنبه ۲۹ بهمن، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. در مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه رسانه‌های ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعطیلی شش‌ساله این رویداد رسانه‌ای، تأکید کرد: خوشحالم که یکی دیگر از امور معطل‌مانده در حوزه فرهنگ و هنر که وقفه‌ای در برپایی آن اتفاق افتاده بود، امروز با حضور اصحاب رسانه بازگشایی می‌شود. محمدمهدی اسماعیلی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه یادآور شد: ۴۵۰ رسانه در این رویداد حاضر شدند و این برای من و همکاران افتخاری است که در خدمت همه عزیزان باشیم. او از همه حاضران در این مراسم تشکر کرد و افزود: عذرخواهی می‌کنم که برای برگزاری مراسم به دلیل تنگی جا دچار مشکل شدید. این مسئله به دلیل استقبال خارج از انتظاری است که رخ داده و مایه مباهات و افتخار ماست و تشکر می‌کنم. فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات نیز در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از شش سال مجدد در‌ حال برگزاری است، به تحولات حوزه رسانه‌ای اشاره و بیان کرد: در حوزه رسانه با با نوآوری در رسانه‌های نوین، شرکت‌های دانش‌بنیان و زیرساخت‌های جدید رسانه‌ها روبه‌رو هستیم.

اهمیت جنگ رسانه‌ای کمتر  از میدان نبرد نیست

در ادامه این مراسم اسامه حمدان، سخنگوی حماس نیز در سخنانی گفت: سلام مردم غزه، قدس و فلسطین را به شما عرض می‌کنم. یادی کنیم از شهدای رسانه در غزه که تعداد آنها به بیش از ۱۲۰ نفر رسیده است. او افزود: تردیدی نیست که رسانه هموازه نقش مهمی از گذشته تا امروز داشته است. فعالیت رسانه‌ای بخشی از نبردی است که علیه رژیم صهیونسیتی داریم. حمدان با بیان اینکه نبرد رسانه‌ای کمتر از نبرد در میدان جنگ نیست، ادامه داد: در میدان نبرد «طوفان‌ الاقصی» رسانه نقش مهمی در روایت جنگ با رژیم صهیونیستی، شکل‌دادن فرهنگ و روحیه فداکاری و مقاومت در جوامع و «جهاد تبیین» دارند. او با تأکید بر اینکه تمرکز رسانه‌ها، نقش اصلی در شکل‌دادن فرهنگ، فداکاری‌، از خودگذشتگی‌ها و مسئولیت‌پذیری‌ها دارند، گفت: امروز قدرت در دست رسانه است و قدرت، مسئولیت بزرگی برای رسانه در دوره کنونی ایجاد کرده است.‌ به‌ گفته او، مسئولیت رسانه در صداقت گفتار و صحت رویکرد در ارتباط با امت اسلام است. وضعیت امروز در غزه بعد از ۱۴۰ روز جنگ و مقامت، بسیار بهتر از آن چیزی است که بقیه تصور می‌کنند. ملت ما استوار و پایدار ایستاده و در حال پیروزی است. او افزود: باید تأکید کنیم که در ‌حال چشاندن شکست به دشمن صهیونیستی هستیم و این قدم اول سقوط و شکست این رژیم است. محمدزاده نویسنده کتاب در سخنانی گفت: این نمایشگاه رویداد و خبر خوبی برای اهالی رسانه است. از سال ۱۲۵۲ هجری قمری که نخستین نشریه به نام کاغذ اخبار منتشر شد، نزدیک ۲۰۰ سال می‌گذرد و مطبوعات در ایران ۲۰۰‌ساله است. او افزود: نشریات و مطبوعات تاریخ یک ‌روز از تاریخ این کشور است، به‌خصوص تاریخ گسترده و پرفرازونشیب ایران. محمدزاده ادامه‌ داد: تألیف این دانشنامه از سال ۱۳۹۰ آغاز و سال ۱۳۹۳ اولین جلد آن شامل مداخل آ و الف با ۲۲۰ مقاله منتشر شد و امروز بعد ۹‌ سال کار و تیم ۱۵۰‌نفره جلد مداخل ب و پ با ۳۴۱ مقاله رونمایی شد. او با بیان اینکه چشم‌انداز دانشنامه ۱۰ جلد است، تأکید کرد: تاریخ مطبوعات شاهد فراز و فرود بسیاری بوده و بهترین جایی که می‌توان تاریخ رسانه‌ها را پیدا کرد، تاریخ مطبوعات است.

حاشیه‌نگاری از  روز نخست نمایشگاه

در ساعات آغازین نمایشگاه رسانه‌های ایران همچنان برخی رسانه‌ها مشغول چیدن غرفه‌های خود بودند. نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در اولین روز از برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران در محل نمایشگاه واقع در مصلای امام خمینی برگزار شد و همچنین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از برگزاری مراسم آغاز به کار رسمی نمایشگاه، در سالن نشست‌های خبری این نمایشگاه در ساعت 11:30 تا12:30 برپا شد که در حاشیه آن از کتاب «دانشنامه مطبوعات ایران» به سرپرستی جعفر جعفرزاده رونمایی شد. نمایشگاه در نخستین روز خود ضمن برگزاری مناظره سیاسی با برپایی نشست‌های علمی، معرفی کتاب‌های حوزه رسانه و کارگاه‌های آموزشی فعال بود و برگزاری نشست خبری مسئولان اجرائی و نکوداشت چهره‌های شاخص و پیش‌کسوت حوزه ارتباطات و رسانه، تقدیر از پیش‌کسوتان استانی و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی بخش بین‌الملل از برنامه‌های اصلی روز نخست نمایشگاه بود. یکشنبه، ۲۹ بهمن، هم‌زمان با برگزاری نخستین روز از بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران‌، شش رویداد و نشست در دسته‌های «به وقت رسانه»، «کتاب رسا»، «تجربه‌کاوی رسانه»، «کارگاه اسرا» و «دورهمی با پیش‌کسوتان» برگزار شد. در روز نخست نمایشگاه خانم دکتر سکینه سادات پاد ،مسئول «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی»  دولت  رییسی؛ دکتر طهان نظیف سخنگوی شورای نگهبان و محمد علی ابطحی از غرفه شرق دیدن کردند

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها