|

از محرومیت تا اعتراض

برخی اخبار به عددها و ارقامی که در آنهاست وابسته‌اند. در زیر به برخی اخبار اشاره می‌کنیم.

از محرومیت تا اعتراض

برخی اخبار به عددها و ارقامی که در آنهاست وابسته‌اند. در زیر به برخی اخبار اشاره می‌کنیم.

هنرمندان زن محروم از مخاطب

ایسنا با ماندانا غفاری (نوازنده پیانو و سرپرست گروه «ماهنی») درباره شرایط خاص زنان اهل موسیقی گفت‌وگو کرده است. این هنرمند همچنین درباره اجاره‌بهایی که برای سانس ساعت دو از آنها اخذ می‌شود، گفت: «هزینه‌ای که ما برای سانس ساعت دو در تالار وحدت پرداخت می‌کنیم، با هزینه‌ای که برای سانس‌ ساعت ۹ شب این سالن پرداخت می‌شود، تفاوتی ندارد که این اجحاف بزرگی در حق خانم‌ها‌ست؛ زیرا زنان در برگزاری کنسرت هزینه سنگینی را به دوش دارند، مشکل تبلیغات دارند و مجبور هستند در ساعتی روی صحنه بروند که جذب مخاطب کار دشواری است».

نیاز موزه به 16 میلیارد تومان

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره بنای 45‌ساله‌ موزه هنرهای معاصر گفته است: «این بنا در سال‌های اخیر در پروسه‌ای پنج‌ساله مرمت شد، اما از آنجا که منابع مالی کفاف نداد یا برآورد اولیه کمتر بود و در اجرا به مشکل برخوردند، گویا تمام کارهای لازم انجام نشده است. با این همه گفته شد که برای همین پروژه بازسازی هم ۱۶‌میلیارد‌و ۵۰۰ میلیون تومان صرف شد».

حقوقی که باعث اعتراض شد

ایلنا گزارشی از کارگرانی در چند کارخانه شکلات‌سازی در گوشه‌‌وکنار کشور تهیه کرده است. این کارگران در چند روز گذشته اعتراضاتی به حقوق دریافتی خود داشته‌اند. مثلا حقوق کارگران یک کارخانه با ۴۰ ساعت اضافه‌کار و ۱۵ درصد حق شیفت نوبت کاری، بین ۱۱ تا ۱۴ میلیون است که اگر اضافه‌کار و حق شیفت کنار گذاشته شود، فقط کمی بیش از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار دریافت می‌کنند. به گفته این کارگران، حداقل حقوق امسال به قدری ناچیز بود که کارفرما تصمیم گرفت اواسط هر ماه، دو میلیون تومان به حساب هر کارگر واریز کند؛ اما حتی این بخشش هم نتوانسته مشکل معیشت آنها را حل کند. همچنین کارگران شرکتی دیگر نیز وضعیتی تقریبا مشابه دارند؛ آنها با ۱۲ ساعت کار روزانه، ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. این کارگران در اعتراض سه‌روزه‌شان گفته بودند که با حقوق مصوب شورای عالی کار از پس مخارج زندگی برنمی‌آیند.

دریافت 2 بار مالیات از بازنشستگان

خبرگزاری‌ها با «محمد سلطانی‌کیا» رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی گفت‌وگو کرده‌اند و از قول او آمده است: «دولت باید دریافت مالیات از حقوق‌بگیران را متوقف کند، در‌حال‌حاضر عملا در دو نوبت از حقوق‌بگیران مالیات دریافت می‌کند؛ یک مالیات از حقوق افراد قبل از پرداخت حقوق به آنان دریافت می‌شود و چون افراد حقوق‌بگیر به اجبار باید همه حقوق خود را صرف خرید و گذران زندگی کنند، یک مالیات نیز در زمان خرید از حقوق‌بگیران و بازنشستگان اخذ می‌شود و به‌طور مشخص حداقل ۱۰ درصد حقوق خود را نیز موقع خرید از بابت پرداخت مالیات خرید از دست می‌دهند. دولت می‌تواند با حذف مالیات از حقوق‌بگیران بخشی از افزایش حقوق را بر عهده بگیرد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها