|

گول خوردند یا حقشان بود؟

هنوز خاطره اعتراضات مال‌باختگان صندوق‌های مالی در ذهن‌ها پاک نشده است. مردان و زنانی که روزها و ساعت‌های زیادی اعتراض می‌کردند تا پولی که برای دریافت سود در صندوق‌های مالی گذاشته بودند پس بگیرند.

گول خوردند یا حقشان بود؟

زینب همتی: هنوز خاطره اعتراضات مال‌باختگان صندوق‌های مالی در ذهن‌ها پاک نشده است. مردان و زنانی که روزها و ساعت‌های زیادی اعتراض می‌کردند تا پولی که برای دریافت سود در صندوق‌های مالی گذاشته بودند پس بگیرند. مردمی که در جلوی وزارت دادگستری رختخواب انداخته بودند و شب و روز آنجا بودند تا اندکی از مال خود را بتوانند دریافت کنند. حالا اتفاق دیگری افتاده است، یک شرکت با وعده‌ای مردم را فریفته است. شرکت «کوروش کمپانی» که وعده آیفون 20 میلیون تومانی را داده است. مردمی که علاقه داشته‌اند و باور کرده‌اند که می‌توانند پس از سه ماه آیفون 50 میلیونی را 25 میلیون تومان دریافت کنند. اتفاقا یکی از این جوانان بیست‌وچندساله را از نزدیک دیده‌ام، خوشحال و شادمان بود که توانسته هر‌آنچه طی این سال‌ها با عکاسی و نوشتن جمع‌آوری کند، تبدیل به وسیله‌ موردنیازش کند. معتقد بود که با خرید این تلفن همراه جدید راحت‌تر تولید محتوا می‌کند. هرچقدر هم دوستش می‌گفت آخه چرا باور کردی، تو خود آمریکا قیمتش این‌قدر نیست، حتی اگر بخوای به عنوان دست‌دوم بخری! هرچند در آخر از اعتمادش کاسته بود و امیدوار بود پولش از دست نرود. اما این جوان معتقد بود اگر کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه این شرکت بود، این همه سلبریتی و افراد مشهور از بیرانوند تا محسن افشانی و... تبلیغ نمی‌کردند و می‌گفت حتما بررسی شده است که این شرکت همه‌جا تبلیغ می‌کند. به‌هر‌حال او فقط یکی از کسانی بود که به سراغ این شرکت رفته بود. شرکتی که گفته می‌شود دو هزار میلیارد تومان پول از مردم گرفته و عکسی از رئیس آن در حال قایق‌سواری در سواحل دوبی منتشر شده است. شرکتی که ناگهان پلمب شد و سایتش از کار افتاد و تبدیل به یک شرکت کلاهبردار شد. این اتفاق با واکنش‌های مختلف افراد در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد! برخی هم به شرکت دیگری که حامی مالی تیم ملی و استقلال است اشاره کردند و تأکید داشتند این سرنوشت در انتظار این شرکت هم هست. واکنش‌های مختلفی نسبت به این اتفاق شده است! عده‌ای به‌جای تاختن و اعتراض به روند کاری شرکت و نهادهای ناظر به مردمی که پول پرداخته بودند، اعتراض می‌کردند و مال‌باختن را حقشان می‌دانستند. می‌گفتند وقتی طمع‌کار باشی و بخواهی مفتی پولدار شوی این سرنوشت در انتظارت هست.

برخی دیگر اما به روند فعالیت نهادهای ناظر و کم‌کاری آنها اعتراض داشتند. با توجه به اینکه خبر پلمب‌شدن این شرکت هم‌زمان با خبری درباره پول ایران منتشر شد که طبق اعتبارسنجی انجام شده، مدعی بود ریال ایران بی‌ارزش‌ترین پول جهان شده است؛ برخی به تلاش‌های ناگزیر مردم اشاره کردند. تلاش‌های متعددی که مردم برای نگه‌داشتن سرمایه خود می‌کنند و به راهی متوسل می‌شوند تا آنچه به دست می‌آورند را بتوانند نگه دارند و امنیت اقتصادی داشته باشند. در این میان نقش افراد مشهوری که به تبلیغ این شرکت پرداختند، هم به‌شدت مورد سؤال است. اینکه مردم با اعتماد به آنها به سراغ این شرکت رفته‌اند و معتقدند باید از مردم عذرخواهی کنند. یکی از این افراد «الهام حمیدی» بود که بابت تبلیغات برای شرکت کوروش کمپانی عذرخواهی کرد و قول داد همراه مردم مال‌باخته باشد و آنها را از نظر حقوقی حمایت کند. اما برخی دیگر مانند «محسن افشانی» با ویدئویی خود را از تمام مسئولیت‌ها مبرا دانست و گفت که فقط تبلیغ کرده است. این‌گونه اتفاقات بارها در ایران رخ داده و باز هم رخ خواهد داد و همواره افرادی پیدا می‌شوند که کلاه مردم خوش‌خیال را از سرشان بردارند.‌ باید منتظر ماند و دید که آیا مال‌باختگان می‌توانند بخشی از ضرر خود را جبران کنند یا خیر؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها