|

کشاورزان اروپا ناراضی از قوانین

اعتراضات کشاورزان در اروپا به اوج خود رسیده است. بسیاری معتقدند نحوه پاسخ‌گویی سیاست‌مداران اروپایی به مشکلات و نارضایتی‌های کشاورزان تعیین‌کننده اتفاقات بعدی اعتراضات اروپا خواهد بود و رهبران اروپایی باید میزان گسترده نابرابری‌های سیاسی و این واقعیت را که کشاورزان احساس می‎‌کنند نمایندگان‌شان به آنها خیانت کرده‌‎اند، در مواجهه با معترضان در نظر بگیرند.

کشاورزان اروپا ناراضی از قوانین

اعتراضات کشاورزان در اروپا به اوج خود رسیده است. بسیاری معتقدند نحوه پاسخ‌گویی سیاست‌مداران اروپایی به مشکلات و نارضایتی‌های کشاورزان تعیین‌کننده اتفاقات بعدی اعتراضات اروپا خواهد بود و رهبران اروپایی باید میزان گسترده نابرابری‌های سیاسی و این واقعیت را که کشاورزان احساس می‎‌کنند نمایندگان‌شان به آنها خیانت کرده‌‎اند، در مواجهه با معترضان در نظر بگیرند.

 

اعتراض کشاورزان از بروکسل تا آتن

معابر اصلی شهر بروکسل با تراکتورهای کشاورزان معترض مسدود شد و پرسنل امنیتی با تجهیزات ضد شورش در محل مستقر شدند. کشاورزان و رانندگان کامیون اسپانیایی در اعتراض به سیاست‌های اتحادیه اروپا درباره مالیات و عوارض سوخت مصرفی و سیاست‌های تجاری در مادرید تجمع کردند تا اسپانیا ششمین کشوری باشد که به اعتصابات زنجیره‌ای کشاورزان و کارگران صنعت حمل‌ونقل اروپا پیوسته است. پلیس اسپانیا با گروهی از کشاورزان و رانندگان کامیون در مادرید به ‎دلیل مسدود‌شدن جاده‌ها درگیر شد. یک گروه به نمایندگی از رانندگان و یک گروه دیگر به نمایندگی از کشاورزان برای پیگیری مطالبات و هماهنگی اعتراضات در اسپانیا تشکیل شده‌ است. این گروه‌ها گرد هم آمدند تا به‌طور مشترک از رهبران سیاسی اسپانیایی و اروپایی درخواست اقدام به نفع این اصناف را داشته باشند. کشاورزان اسپانیایی تراکتورهای خود را در سراسر کشور بسیج کردند تا راه‌بندان‌های گسترده‌ای را ایجاد کنند که بسیاری از معابر ترافیکی در سراسر اسپانیا را مسدود کرد. شکایات اصلی کشاورزان این است که سیاست‌های اتحادیه اروپا برای حفاظت از محیط زیست به توانایی آنها برای رقابت با تولیدکنندگان کشاورزی از آمریکای لاتین یا کشورهای غیر از اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند.

انبوه مشکلات کشاورزان

سیاست بسیار پیچیده اروپا، درآمدهای بسیار پایین، تورم، رقابت خارجی، افزایش معیارها و افزایش بهای سوخت، مطالباتی هستند که کشاورزان اروپایی دارند و اساسا خواسته‌های آنها در همه کشورهای اروپایی یکسان است. در توافق‌نامه سال ۲۰۱۹ بین کشورهای اروپایی موسوم به «قرارداد سبز» که شامل تغییر رویه‌های گسترده برای دستیابی به وضعیت «کربن خنثی» و هدفش کربن‌زدایی و دیجیتالی‌کردن اقتصاد اروپا بود، برخی از این تغییرات عمده در نحوه سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هدف دستیابی به خنثی‌سازی کربن در آب و هوا تا سال ۲۰۵۰ محقق شود اما سیاست‌گذاران اروپایی نتوانستند اثرات ثانوی تصمیمات خود ازجمله بر کشاورزان را به‌خوبی لحاظ کنند. این توافق دو هدف عمده را دنبال می‌کرد: «کاهش ۵۰‌درصدی مصرف سموم و کود و اینکه ۲۵ درصد محصولات کشاورزی باید تا سال ۲۰۳۰ ارگانیک شود». با توجه به تهدید وجودی ناشی از تخریب محیط زیست، قرارداد سبز اروپا همچنان به ‌دنبال تضمین پایداری تنوع زیستی و اکوسیستم است. در ماه نوامبر گذشته، سیاست‌مداران اتحادیه اروپا لایحه پیشنهادی «استفاده پایدار از آفت‌کش‌ها» را کنار گذاشتند. اگرچه هدف این لایحه ترویج کشاورزی ارگانیک بود؛ اما در نهایت این بند به تصویب نرسید. این موضوع نه‌تنها از سوی کشاورزان بلکه از سوی سیاست‌مداران دست‌ راستی نیز حمایت شد؛ چرا‌که معتقد بودند این لایحه می‌تواند بر کیفیت محصول تأثیر منفی بگذارد.

مسدودکردن جاده‌ها با تراکتورها

در بسیاری از بخش‌های اروپا، اعتراضات وارد فاز مسدود‌کردن جاده‌ها شد که منعکس‌کننده شدت خشم کشاورزان درباره افزایش قیمت‌ها، دستمزدهای پایین و مقررات زیست‌محیطی اتحادیه اروپا است. مشکلات کشاورزان نه‌تنها به اقدامات خاص سیاست دولتی مرتبط است؛ بلکه تلاشی برای سرپیچی از مقررات زیست‌محیطی اتحادیه اروپا است. معضلی که کشاورزان اروپایی ایجاد کردند، نه‌فقط به اقدامات دولت‌ها مرتبط است بلکه تلاشی برای سرپیچی از مقررات زیست‌محیطی کل اتحادیه اروپا و چشم‌انداز سیاست‌های پایدار آینده است. این اعتصابات بخش حمل‌ونقل و تحویل کالاهای مختلف را نیز مختل کرده و در نتیجه اقتصاد کل منطقه را تحت تأثیر قرار داد.

قوانین سخت‌گیرانه‌ محیط‌زیستی

کشاورزان یونانی از‌جمله کشاورزانی هستند که به این اعتصاب پیوستند. نخست‎‌وزیر محافظه‌کار یونان با اشاره به اعتراضات سراسری کشاورزان اعلام کرد که دولت در چارچوب توانایی‌‌های مالی خود همواره در کنار بخش اولیه اقتصاد قرار دارد و به خواسته‌های عادلانه کشاورزان رسیدگی می‌کند. مصمم هستیم درباره کشاورزان راه‌حلی پیدا کنیم. کشاورزان معترض یونانی معتقدند قوانین سخت‌گیرانه‌تر محیط‌زیستی هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی را بالا برده و از سوی دیگر، بسیاری از محصولات ارزان‌قیمت از کشور‌های دیگر وارد شده و به کسب‌و‌کار آنان آسیب می‌زند. کشاورزان می‌گویند که دستمزدشان پایین است، مالیات و قوانین سبز ادامه کار را برای آنان سخت کرده است و از رقابت ناعادلانه ناشی از سیاست‌های تجارت آزاد اتحادیه اروپا زیان می‌بینند. دیدار یک گروه از کشاورزان با نخست‌وزیر محافظه‌کار یونان، در محل کاخ نخست‌وزیری نتیجه‌ای نداشته است. این دیدار که با حضور نمایندگان کشاورزان سراسر کشور انجام شد، تحت فشار اعتراض کشاورزان برگزار شد تا شاید کشاورزان برای عزیمت به آتن و بستن جاده‌های کشور با تراکتورهای خود در هفته آینده خوداری کنند. آ‎نها خواستار قیمت محصولاتی هستند که هزینه‌های تولید را پوشش ‎دهد و همچنین پروژه‌های زیرساختی برای حفاظت از سیل در کشور را تأمین ‎کند. مهم‌ترین خواسته‌های کشاورزان «جبران خسارات، پروژه‌های زیرساختی برای جلوگیری از سیل در کشور، کاهش هزینه‌های تولید، معاف از مالیات برای سوخت، یارانه وسایل، لوازم و خوراک دام و حذف مالیات بر ارزش افزوده و جبران درآمد از‌دست‌رفته است.

بی‌اعتمادی درباره اقدامات دولت‌ها

اولین اطلاعات منتشرشده پس از دیدار روز گذشته نمایندگان کشاورزان با نخست‌وزیر حاکی از وجود نارضایتی درباره اقدامات دولت است که محتمل‌ترین سناریو تشدید تنش با حضور تراکتورها در آتن است. ظاهرا همه درخواست‌های کشاورزان برآورده نشده است. این نظر که مبارزه کشاورزان باید ادامه یابد، از طرف رئیس فدراسیون انجمن‌های کشاورزی لاریسا، پس از دیدار هیئت کشاورزان با نخست‌وزیر بیان شد. نماینده کشاورزان تأکید کرد «همه خواسته‌های ما برآورده نشده است. ما به اعتراض خود و بازگشت به جاده بازخواهیم گشت و این موضوع را به همکاران خود در سراسر یونان اطلاع خواهیم داد. کمیسیون اتحادیه اروپا با وجود اختلاف نظر میان کشورهای عضو، در حال اجرای امتیازاتی برای کشاورزان است. بر‌اساس انتشار گزارشی در مجله رسمی اتحادیه اروپا، بروکسل به‌تنهایی برای برخی معافیت‌ها از قوانین برای زمین‌های قابل کشت برای کشاورزان تصمیم خواهد گرفت. این مقررات از آنجایی که با نیازهای برخی اعضا ازجمله آلمان منطبق نیست، با انتقاد و مخالفت‌های کشورهای عضو روبه‌رو شده است. کشاورزان اروپایی همچنین خواستار قوانین زیست‌محیطی راحت‌تر و حمایت بهتر در برابر واردات ارزان محصولات کشاورزی هستند.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها