|

 حساس‌ترین بازی‌مان را پیش‌رو داریم

قلعه‌نویی؛ امیدوار و دلخور

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، مهیا می‌شود تا یکی از حساس‌ترین دیدارهای دوران مربیگری‌اش را پشت‌سر بگذارد. او تیم ملی را به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها رسانده و حالا برای ثبت‌ نامش در تاریخ فوتبال ایران نیاز دارد هرطور شده امشب قطر را ببرد و پا به بازی فینال بگذارد.

قلعه‌نویی؛ امیدوار و دلخور

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، مهیا می‌شود تا یکی از حساس‌ترین دیدارهای دوران مربیگری‌اش را پشت‌سر بگذارد. او تیم ملی را به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها رسانده و حالا برای ثبت‌ نامش در تاریخ فوتبال ایران نیاز دارد هرطور شده امشب قطر را ببرد و پا به بازی فینال بگذارد. امیر از قدرت و میل به پیروزی شاگردانش اطمنیان دارد. او روز گذشته در کنفرانس خبری پیش از بازی با قطر از این گفت که به بازیکنانش تذکر لازم برای فراموشی برد مقابل ژاپن را داده و گوشزد کرده که تقابل با قطر حساس‌ترین بازی ایران در این تورنمنت خواهد بود. امیر مطابق با روزهای گذشته فراموش نکرد دوباره کنایه‌ای هم به رسانه‌ها بزند و از نقدهایی که علیه او و تیمش در این مدت نوشته شده، انتقاد کرد. در زیر بخشی از صحبت‌های سرمربی تیم ملی، پیش از جدال با قطر آمده است.

جدال با قطر:  این حساس‌ترین بازی ما تا به اینجای مسابقات است. تمام زحمات ما در پنج بازی گذشته در این بازی است که به نتیجه می‌رسد. بعد از بازی با ژاپن با بازیکنان صحبت کردیم و گفتیم که در دوره‌های قبل هم به این مرحله رسیده بودید، مهم این است که بازی مقابل ژاپن را فراموش و به بازی با قطر فکر کنید. قطر در دوره قبل قهرمان شده است و شرایط میزبانی را نیز دارد. خوشبختانه بازیکنان ما شرایط حساس و مهم بازی را درک کردند و من این را در تمرین دیروز حس کردم که می‌خواهند فعل خواستن را صرف کنند، کاری که در بازی با ژاپن و دیدارهای گذشته کردند. قطر تیم خوبی است که سرمایه‌گذاری زیادی کرده؛ اما بازیکنان ما این شرایط حساس را درک کرده‌اند. ما یک‌سری تغییرات به خاطر فشار بازی قبل و نزدیکی بازی‌ها خواهیم داشت و مهره‌هایی که بازی می‌کنند یقین داریم بهترین عملکردشان را خواهند داشت.

انتقاد قلعه‌نویی از رسانه‌ها:  در دیدارهای قبلی انتقادهای زیادی شد، ولی به آن دوستان می‌گویم اگر بد بازی کنید با دیداری که موقعیت‌های زیادی ایجاد کرده و استفاده نکنید، فرق دارد. آن نقدها منصفانه نبود و نقدی نبود که به تیم ملی کمک کند. یک زمانی بد بازی می‌کنید و ساختار دفاعی ضعیفی دارید که می‌پذیریم، ولی در بازی‌های گذشته از هر نظر تیم سرتری بودیم. درباره تورنمنت اردن خیلی‌ها انتقاد کردند و حتی برخی‌ها گفتند اگر ما دور هم جمع می‌شدیم، در این تورنمنت اول می‌شدیم! از همان تورنمنت سه تیم در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها حضور دارند که نشان می‌دهد تورنمنت اردن باکیفیت بود و به تیم ملی کمک کرد. نگاه‌تان را عوض کنید، به این جوانان اعتماد کنید و انتقادهای خوبی داشته باشید تا به تیم ملی و ورزش‌تان کمک کنید، نه اینکه میکروفن داشته باشید و هر چیزی دل‌تان خواست بگویید. این چیز خوبی نیست. ما ایرانی‌ها بیاییم همدیگر را بزنیم و تخریب کنیم نه به ورزش‌مان کمک می‌کند و نه به رفع دغدغه‌ها. هر کسی مسئولیت تیم ملی را بر عهده گرفت، انتقادهایی مطرح کنید که درون آن صداقت باشد. اعضای کادر فنی‌مان نخبه و بسیار خوب هستند. مقاله‌ای هم به فیفا فرستادیم و فیفا جواب‌مان را داد و تشکر کرد. هر کشوری دیگری بود یک ماه درباره آن مقاله صحبت می‌شد، ولی رسانه ملی ما از مقاله‌ای که دادیم خیلی راحت گذشت. کادر فنی‌مان خیلی زحمت کشید و کمترین نقش را من داشتم. این اول کار برای شروع مجدد است تا ایرانی را باور کنیم.

همدلی در تیم ملی:  مطمئنم و می‌خواهم بازیکنان باکیفیت‌تر و دونده‌تر در بازی با قطر عمل کنند. بازیکنان این مهم را انجام می‌دهند و امیدواریم پس از چند دهه به فینال برویم. بازیکنان ما بزرگ هستند و قبلا گفتم تنها مشکل ما بازیکنان هستند و اگر روزی بدون مشکل داشته باشند خیال‌مان راحت است. ملی‌پوشان در دیدار با ژاپن فعل خواستن را اجرا کردند. رفتار مهدی طارمی را روی سکوها در بازی با ژاپن و سوریه دیدید؟ صداقت و همدلی در بین بازیکنان موج می‌زند. بازیکنان تلاش زیادی می‌کنند ان‌شاء‌الله بتوانند با نتیجه خوب به فینال بروند، هرچند بازی‌مان سخت است، ولی به تیم‌مان ایمان داریم که می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. مربی باید صداقت داشته باشد و با عشق کارش را انجام دهد و تیمش را متحد کند. وقتی مسئولیت را قبول کردیم آسیب‌شناسی کرده و براساس آن اطلاعات یک‌سری رفتارها را برای بازیکنان چه از نظر فنی و چه فنی تعریف کردیم. خوشبختانه پس از بازی با روسیه کامل بازیکنان ما را شناختند و ما هم آنها را شناختیم. هنوز اول کار هستیم و چه من باشم و چه نباشم بحث فوتبال را باید بگویم.

حمایت از یحیی گل‌محمدی:  ما مربی ایرانی بزرگی داریم، یحیی گل‌محمدی می‌تواند راحت در اروپا مربیگری کند. من گل‌محمدی را مثال می‌زنم و بقیه مربیان نیز همین‌طور هستند. وقتی مربی با آن شرایطی که نمی‌خواهم بازگو کنم، تیمش را به فینال لیگ قهرمانان آسیا می‌برد معلوم است مربی بزرگی است. از این پس نگاه به مربی ایرانی را عوض کنید. در هر کاری صداقت داشته باشید، می‌تواند به شما کمک کند، علاوه بر اینکه باید نظم و انضباط داشته باشید، به‌روز باشید و همکاران‌تان خوب باشند.

فوتبال مثل زندگی است:  فوتبال مثل زندگی است و فرصت مانند ابر بهاری و اگر استفاده کردید باید خدا را شکر کنید. برای برخی از نسل فعلی حضور در چند دوره (جام جهانی و جام ملت‌ها) اتفاق افتاده است و شاید برای برخی دیگر این اتفاق نیفتد که در این جایگاه باشند، به همین دلیل باید از این فرصت استفاده کنند. روز گذشته در همین مورد با بازیکنان صحبت کردم و گفتم شما در جایی از تاریخ قرار گرفته‌اید که می‌توانید حماسه‌ساز باشید و شاید هم آخرین فرصتتان باشد. واقعیت امر همین است که بازیکنان در جایگاهی قرار دارند که می‌توانند به فینال آسیا بروند و در فینال نیز کار بزرگی انجام دهند. فرصتی تاریخی است و باید به نحو احسن از آن استفاده کرد. ابر بهاری همین است و اگر باران بیاید و زیرساخت خوبی داشته باشید و آب‌های سطحی را جمع‌آوری کنید و به کانال ببرید تا بعدها از آن می‌توانید استفاده کنید، به آن می‌گویند استفاده از فرصت اما اگر زیرساخت‌ نداشته باشید، زندگی مردم از جمله کشاورزی نابود می‌شود. امیدوارم بعد از بازی با قطر، همه خوشحال باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها