|

هشدار برای وقوع زلزله احتمالی پس از ژاپن

تیم‌های 1996 و 2004 ایران پس از 2 برد بزرگ در دور یک‌چهارم نهایی، باخت‌هایی تلخ و باورنکردنی را در نیمه‌نهایی تجربه کردند.

هشدار  برای  وقوع  زلزله  احتمالی پس  از   ژاپن

 تیم‌های 1996 و 2004 ایران پس از 2 برد بزرگ در دور یک‌چهارم نهایی، باخت‌هایی تلخ و باورنکردنی را در نیمه‌نهایی تجربه کردند. به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال ایران در حساس‌ترین بازی دور یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف ژاپن رفت و موفق شد بزرگ‌ترین رقیب خود در مسیر قهرمانی در جام هجدهم را با نتیجه 2 بر یک از پیش‌رو بردارد و به جمع چهار تیم پایانی صعود کند. با وجود این برای شکستن طلسم صعود به فینال و سپس قهرمانی، هنوز دو بازی پیش‌روی شاگردان امیر قلعه‌نویی خواهد بود. متأسفانه در طول تاریخ شاهد این بوده‌ایم که ایران پس از پیروزی در دیداری بزرگ، شور و تمرکز خود را از دست می‌دهد و به‌سختی مجازات می‌شود؛ اتفاقی که این‌بار نباید رخ بدهد.

سال 1996: شکست به دست عربستان پس از شش‌تایی‌کردن کره

تیم ملی فوتبال ایران پس از شروع ناامیدکننده در امارات و قبول شکست برابر عراق، اوج گرفت و نهایتا با زدن سه گل به عربستان در صدر جدول گروه ایستاد. شاگردان محمد مایلی‌کهن در مرحله یک‌چهارم نهایی با نمایشی توفانی، کره‌جنوبی را با حساب 6 بر 2 در هم کوبیدند تا صعودی تاریخی به نیمه‌نهایی داشته باشند. با وجود این در جدال با عربستان، شاهد شکست ملی‌پوشان در ضربات پنالتی بودیم. نلو وینگادا، سرمربی وقت عربستان معتقد بود ایران بهترین تیم جام بود اما بازیکنان ایران به‌واسطه پیروزی دور گروهی، با غرور روانه میدان شدند و همین مسئله باعث شد تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. جایی که سه پنالتی از دست رفت و نهایتا مقامی بهتر از سومی به آن تیم جذاب اختصاص پیدا نکرد.

سال 2004: باخت مقابل چین پس از  چهار‌تایی‌کردن تیم  چهارم  جهان

تیم دوست‌داشتنی برانکو ایوانکوویچ در چین نمایشی فوق‌العاده داشت. ملی‌پوشان پس از اینکه با پنج امتیاز در گروه خود دوم شدند، در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف کره‌جنوبی‌ای رفتند که دو سال قبل عنوان چهارمی جهان را به ارمغان آورده بود. طبیعتا ایران شانس زیادی برای پیروزی در آن دیدار نداشت اما نتیجه نهایی باورنکردنی بود. ایران با درخشش علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا با نتیجه 4 بر 3 از سد جنگجویان تائه‌گوک گذشت و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد چین بتواند مانع از فینالیست‌شدن تیم برانکو شود اما نمایشی پایین‌تر از حد انتظار که با اشتباهات داور همراه شد، منجر به شکست ایران در ضربات پنالتی شد. باختی تلخ که باعث شد یک تیم فوق‌العاده دیگر ایران نتواند به حق واقعی خود برسد و با مقام سوم، تورنمنت را ترک کند.

سال 2024: شاگردان امیر  نباید اشتباه گذشته  را  تکرار  کنند

هم امیر قلعه‌نویی و هم چند بازیکن تیم ملی پس از پیروزی تاریخی برابر ژاپن به این مسئله اشاره کردند که باید خیلی سریع به دیدار بعد فکر کرد. این نشان می‌دهد تیم در پختگی کامل به سر می‌برد. ملی‌پوشان می‌دانند که در جام‌های حذفی اولین اشتباه می‌تواند به قیمت بر باد رفتن همه‌چیز تمام شود. قطر، مدافع عنوان قهرمانی به حساب می‌آید و از امتیاز میزبانی برخوردار است. اینکه تصور کنیم برابر آنها از پیش برنده هستیم، خیالی ترسناک و باطل است. اشتباهات 1996 و 2004 به‌هیچ‌وجه نباید تکرار شود و امیر و شاگردانش برای شکستن طلسم 48‌ساله باید با تمرکز صد درصدی و احترام زیاد برای رقیب وارد میدان شوند و به چیزی جز عنابی‌ها و بردن‌شان فکر نکنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها