|

ایران سوریه را شکست داد و حریف ژاپن شد

ترس، لرز، لذت

تیم ملی فوتبال ایران به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد. این تیم که شب گذشته در ورزشگاه الدحیل قطر به مصاف تیم سوریه رفته بود، پس از یک ماراتن نفس‌گیر توانست در ضربات پنالتی برنده شود و به مرحله یک‌چهارم نهایی برود.

ترس، لرز، لذت

 تیم ملی فوتبال ایران به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد. این تیم که شب گذشته در ورزشگاه الدحیل قطر به مصاف تیم سوریه رفته بود، پس از یک ماراتن نفس‌گیر توانست در ضربات پنالتی برنده شود و به مرحله یک‌چهارم نهایی برود. ایران باید در این مرحله به مصاف ژاپن، یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها برود.

برتری ایران مقابل سوریه در شرایطی حاصل شد که جدال‌های این دو تیم در طول تاریخ به سود ایران چربیده است ولی شاید در هیچ بازه‌ای از تاریخ، این‌قدر سوریه حریف سرسختی برای ایران نشان نداده بود. این برای سی‌ویکمین بار بود که ایران و سوریه با هم بازی می‌کردند. ایران با احتساب برتری شب گذشته در مجموع برای نوزدهمین بار برنده این جدال شد تا نشان دهد از لحاظ سطح فوتبال، قدرتی بالاتر از رقیب دارد. قدرتی که البته شب گذشته نتوانست آن را به صورت یک‌طرفه نشان دهد. سوریه اگرچه در دیدار شب گذشته تبدیل به یک دردسر بزرگ برای امیر قلعه‌نویی و شاگردانش شده بود ولی در طول نیم‌قرن گذشته نتوانسته در هیچ دیداری تیم ملی ایران را شکست دهد. آخرین بار که تنها پیروزی سوریه برابر تیم ملی ایران رقم خورده بود مربوط به سال ۱۳۵۲ و مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ بود که آنها موفق شدند در ورزشگاه امجدیه با یک گل ایران را شکست دهند و پس از آن بیش از ۵۰ سال است که سوری‌ها موفق به شکست ایران نشده‌اند. حالا تیم ملی سوریه با 19 شکست مقابل تیم ملی ایران، رکورددار بیشترین باخت برابر ایران در طول تاریخ است. تنها نکته منفی که شب گذشته در این جدال، از لحاظ آماری به ثبت رسید، از بین رفتن کلین‌شیت مقابل این تیم آسیایی است. ایران پیش از آنکه شب گذشته دروازه‌اش برابر سوریه گشوده شود، با 18 کلین‌شیت بیش از هر تیمی برابر سوریه موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش شده بود. این اتفاق در حالی رقم خورده بود که تیم ملی در تقابل‌های اخیر، قبل از بازی شب گذشته، کاملاً برتر بوده و در چهار رویارویی قبلی به پیروزی رسیده و در 10 بازی گذشته 9 کلین‌شیت داشته است.

به هر روی ایران در حالی برنده از زمین مسابقه خارج شد که مشخصا نکات منفی در این بازی وجود داشت و خودنمایی کرد؛ نکاتی که کار را مقابل تیم نوزدهم آسیا و البته نودویکم دنیا، می‌رفت تا تبدیل به یک گره کور کند. شاید اگر علیرضا بیرانوند در این بازی در مهار ضربات پنالتی آمادگی لازم را نشان نمی‌داد، ایران برای اولین بار در تاریخ از صعود به جمع هشت تیم برتر آسیا باز می‌ماند. با این حال، همان‌طور که قلعه‌نویی پیش از شروع جام گفته بود داشتن یک دروازه‌بان خوب از پدر و مادر خوب داشتن هم بهتر است، بیرانوند که در این بازی خودش مرتکب خطای پنالتی شده بود، خودش هم ناجی ایران در این ضربات شد. البته که بیرانوند در این بازی فرصت ثبت نام خودش در تاریخ فوتبال ایران را هم داشت که آن را از دست داد. اگر او می‌توانست در این دیدار کلین‌شیت کند به رکورد احمدرضا عابدزاده در آسیا می‌رسید. اتفاقی که اگرچه حاصل نشد ولی همچنان فرصت دارد تا در دیدار برابر ژاپن در مرحله یک‌هشتم نهایی آن را ثبت کند.

حالا ژاپن، بدون مهدی طارمی

ایران به هر دشواری که بود شب گذشته از سد سوریه عبور کرد تا مهیای احتمالا سخت‌ترین بازی‌اش در جام ملت‌های آسیا شود. این تیم باید در دیدار بعدی مقابل ژاپن صف‌آرایی کند ولی یکی از بهترین بازیکنانش را در اختیار نخواهد داشت: مهدی طارمی. ستاره بوشهری خط حمله ایران که دروازه سوریه را گشود تا خوش را سه‌گله کند در این بازی برای جلوگیری از حمله تیم حریف مجبور به انجام خطا شد تا با دریافت کارت زرد دوم، از زمین مسابقه اخراج شود. نبودن مهدی طارمی در دیدار بعدی می‌تواند برنامه‌های کادر فنی تیم ملی ایران را حسابی به هم بریزد. هرچه که هست ولی تا آن زمان، ایران باید در فرصت اندک باقی‌مانده نواقص را برطرف کند و به فکر مهم‌ترین دیدارش در این جام باشد.

صعود مقتدرانه ژاپن

پیش از دیدار تیم ملی ایران، ژاپن با بحرین به مصاف یکدیگر رفتند. بحرینی‌ها در قامت صدرنشین گروه پنجم توانسته بودند خود را به مرحله حذفی برسانند و شاگردان آنتونیو پیتزی به دنبال آن بودند تا تاریخ‌سازی کنند و با کنارزدن ژاپن، در قامت شگفتی‌ساز جام ملت‌های آسیا 2023 به فعالیت‌شان ادامه بدهند و به جمع هشت تیم برتر قاره راه یابند. در نقطه مقابل، شاگردان هاجیمه موری‌یاسو در تیم ملی ژاپن بعد از آنکه در مرحله گروهی روند پرنوسانی داشتند و با پذیرش شکست برابر عراق، در قامت تیم دوم به مرحله یک‌هشتم نهایی رسیدند، به دنبال جبران‌ مافات در این مرحله بودند و امید داشتند که بردی مقتدرانه را برابر بحرین به‌دست آورند و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کنند ولی این ژاپن بود که اجازه نداد کار به اما و اگر کشیده شود و 3 بر یک برنده شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها