|

رئیس قوه قضائیه :

زمینه آزادی و ارفاق در قبال زندانیان و محکومان واجد شرایط فراهم شود

رئیس قوه قضائیه گفت: در برگزاری مراسم دهه فجر باید از حداکثر ظرفیت‌های مردمی بهره گرفت. به گزارش مرکز رسانه قوه‌ قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، طی سخنانی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد دهه فجر ضمن تبریک ایام و اعیاد رجبیه و در پیش بودن ایام‌ دهه فجر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما به لحاظ جمیع مؤلفه‌ها، یک انقلاب بی‌نظیر در طول تاریخ است؛

زمینه آزادی و  ارفاق در قبال زندانیان و محکومان واجد شرایط فراهم شود

رئیس قوه قضائیه گفت: در برگزاری مراسم دهه فجر باید از حداکثر ظرفیت‌های مردمی بهره گرفت. به گزارش مرکز رسانه قوه‌ قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، طی سخنانی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد دهه فجر ضمن تبریک ایام و اعیاد رجبیه و در پیش بودن ایام‌ دهه فجر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما به لحاظ جمیع مؤلفه‌ها، یک انقلاب بی‌نظیر در طول تاریخ است؛ بنابراین هنوز جا دارد که ابعاد و زوایای مختلف این رخداد بی‌نظیر را تبیین و تشریح کنیم و در این عرصه به مقتضیات زمان و ویژگی‌های عصر حاضر و همچنین ذهنیت مخاطبان، توجه ویژه داشته باشیم. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین دستور داده‌ایم که به مناسبت ایام و اعیاد پیش‌رو، زمینه آزادی و ارفاق در قبال زندانیان و محکومان واجد شرایط‌ فراهم شود. تأکید ما به مقامات ذی‌ربط قضائی آن است که حتی برای یک روز نیز از به زندان انداختن فردی که زندان‌رفتن او ضرورتی ندارد و فی‌المثل می‌توان برای او قرار کفالت صادر کرد، پرهیز کنند. معتقدیم همین یک روز به زندان رفتن نیز برای فرد و خانواده‌اش، تبعات و آسیب‌هایی در پی دارد. همچنین از بیرون زندان بودن فردی که حضورش در جامعه برای مردم خطرناک و آسیب‌‌زاست نیز باید جلوگیری شود.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از اقدامات قوه قضائیه در دو سال اخیر در ساحات و حوزه‌های گوناگون برای افزودن بر سرمایه اجتماعی نظام و امیدوارکردن مردم گفت: در قوه قضائیه، تمرکز خود را معطوف به انسداد گلوگاه‌های فساد و زدودن بسترهای فسادزا کرده‌ایم؛ در این خصوص بر مقوله‌های بانکی، ارزی، واردات و صادرات و سایر مقوله‌ها متمرکز شده‌ایم. بعضا با انجام یک اقدام کلان، از ایجا ده‌ها و شاید صدها پرونده جلوگیری به عمل آوردیم. رئیس قوه قضائیه بیان کرد: در قضیه تصرف اراضی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیز ورود جدی داشته‌ایم و به‌گونه‌ای تمهید کرده‌ایم که تا حد امکان از ساخت‌وساز غیرمجاز پیشگیری کنیم و در همان ابتدای کار جلوی تصرف غیرمجاز را بگیریم. البته قطعا مطابق با قانون به تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز مبادرت می‌ورزیم؛ نظیر کاری که دیروز در نوشهر انجام گرفت و در آن قضیه هم توجه و تمرکز قضائی بر نقطه و تخلف اصلی است؛ افرادی بیش از هفت هکتار زمین را برای امر گردشگری دریافت کرده بودند، اما با پرداخت رشوه و اَعمال مغایر با قانون، بدون جواز شروع به ساخت‌وساز کرده بودند و یک واحد از سازه‌های خود را به قیمت ۸۰ میلیارد تومان پیش‌فروش کرده بودند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در نتیجه تمرکز قوه قضائیه بر جلوگیری از تصرفات غیرمجاز، در برخی استان‌ها که روند تصرفات اراضی و تغییر کاربری اراضی به‌صورت غیرمجاز‌ صعودی بود، با کاهش این قبیل تخلفات و جرائم روبه‌رو هستیم. رئیس قوه قضائیه صیانت از بیت‌المال در حوزه زمین و مقابله و مبارزه قاطعانه و بدون اغماض با تجاوز و تعدی به منابع طبیعی و اراضی ملی را از دستورکارهای اصلی دوره تحول و تعالی قضائی دانست و خاطرنشان کرد: تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز را نیز از خود قوه قضائیه آغاز کردیم و ساختمانی را که در بستر رودخانه چالوس مرتبط با دستگاه قضائی بود، به‌عنوان قدم اول قلع‌وقمع کردیم و پس از آن سراغ سایر مستحدثاتی رفتیم که به‌صورت غیرمجاز در آن منطقه احداث شده بودند و محیط‌ زیست و آب شرب مردم منطقه را تهدید می‌کردند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: بعد از پیشگامی دستگاه قضا در تخریب بنای متعلق به خود در بستر روخانه کرج، تقریبا همه ادارات دولتی و نهادهای حاکمیتی که در آن حوزه دارای مستحدثاتی بودند، اعلام آمادگی کردند که با رضایت خودشان اقدام به اجرای قانون کنند و پس از آن نیز مراحل مختلف اقدامات صورت‌گرفته در حوزه رودخانه کرج از قبیل «آزادسازی»، «ایمن‌سازی» و «ساماندهی فضای آزادسازی‌شده جهت استفاده عموم مردم»، در دستور کار قرار گرفت. رئیس قوه قضائیه بیان کرد: در سال‌های اخیر در هر مقوله و مبحثی که به‌صورت مسئله‌محور ورود پیدا کردیم، توانستیم تا حد زیادی مسائل آن حوزه را برطرف کنیم و تا حدودی به نقطه مطلوب برسیم. در مبحث حفظ حقوق بیت‌المال و مقابله با تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی، ما شاهد موفقیت این رویکرد و پیشرفت کار هستیم. اگر‌چه در این قبیل مباحث باید مستمرا تلاش بیشتری را مصروف داریم، اما تجربه سال‌های اخیر نشان داده که با ورود مسئله‌محور به مسائلی نظیر مقابله با تعدی و تجاوز به منابع طبیعی و بیت‌المال، می‌توانیم نتایج مثبتی را کسب کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها