|

ترور همیشه محکوم است

بعد از واقعه تروریستی کرمان، بسیاری به محکومیت این اتفاق تلخ و دردناک پرداخته‌اند؛ چه رؤسای جمهور سراسر جهان، چه افراد شناخته‌شده در داخل ایران.

ترور همیشه محکوم است

بعد از واقعه تروریستی کرمان، بسیاری به محکومیت این اتفاق تلخ و دردناک پرداخته‌اند؛ چه رؤسای جمهور سراسر جهان، چه افراد شناخته‌شده در داخل ایران. 

در همان ساعات اولیه اردوغان، پوتین و‌... این اتفاق را محکوم کردند و تسلیت گفتند. همچنین چهره‌های شناخته‌شده‌ فرهنگی و اجتماعی نظیر تهمینه میلانی، عادل فردوسی‌پور و... نیز جزء محکوم‌کنندگان این فاجعه شوم بود‌ند.

تسلیت پاپ

رهبر کاتولیک‌های جهان در پیامی با بازماندگان و آسیب‌دیدگان حمله تروریستی در کرمان ابراز همدردی کرده و تسلیت گفت. به گزارش ایسنا، رهبر کاتولیک‌های جهان تسلیت خالصانه و اندوه خود را ابراز کرده و گفت که دعاگوی آسیب‌دیدگان این حمله و داغداران آن است. 

واتیکان‌نیوز در‌این‌باره گزارش داد پاپ فرانسیس «عمیقا» از تلفات به‌بارآمده در پی انفجارهای مرگبار در کرمان اندوهگین شده است. در پیام تسلیت پاپ همچنین آمده است که او همبستگی معنوی خود را با مجروحان اعلام کرده و «برای ملت ایران نعمات الهی حکمت و آرامش را طلب کرده است».

ترور یعنی پایان

تعداد زیادی از جامعه‌شناسان، افراد فرهنگی و تأثیرگذار‌ و‌... با محکوم‌کردن این حادثه تروریستی به تحلیل رفتارها و واکنش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌اند. محسن رنانی یکی از این افراد است که با عرض تسلیت، درباره حادثه تلخ کرمان نوشته است: «‌هر فرد یا گروهی که به نقطه ترور و «خشونت کور» برسد، دارد به پایان خویش اعتراف می‌کند. فرقی نمی‌کند که برحق باشی یا باطل،‌ مظلوم باشی یا ظالم و چه کسی را می‌کشی مقصر یا بی‌گناه؛ همین که تصمیم به خشونت کور گرفتی یعنی ذهن تو و روان تو به بن‌بست رسیده است. بن‌بست در اندیشیدن و راهی عقلانی یافتن، بن‌بست در اخلاقی زیستن و انسان‌ماندن و بن‌بست در تاب‌آوری روان‌شناختی و از هم نگسیختن. در واقع جهان و زندگی و جامعه به بن‌بست نرسیده است، تو به بن‌بست رسیده‌ای و آن هم دو بن‌بست: بن‌بستی در خویش و بن‌بستی با بیرون خویش». 

او در بخش دیگری از مطلب خود با اشاره به محکومیت این حمله تروریستی نوشته است‌: «‌تنها کسانی که هم در درون خویش و هم با بیرون خویش به بن‌بست رسیده‌اند، دست به خشونت کور می‌برند. در واقع دارند به غیرانسانی‌بودن خود و به بن‌بست رسیدن خود و به پایان‌یافتن خود اعتراف می‌کنند‌». او بر این باور است که «‌این غصه‌هایی که این روزها از درون و بیرون، غزه یا کرمان یا هر جایی که بی‌گناهی کشته می‌شود، بر دلمان می‌بارد و این مصیبت‌هایی که پی‌در‌پی بر سرمان آوار می‌شود، اگر نکشدمان، قوی‌ترمان می‌کند‌».

واکنش دادستان کل کشور

در این میان، برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز اظهارنظرها و رفتارهای غیرمعمولی از خود نشان دادند یا به ابراز خوشحالی در این زمینه پرداختند. 

در همین رابطه دادستانی کل کشور، در نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور درخواست کرده است: «‌به‌ قید فوریت، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظام، ضمن رصد جامع، بهنگام و هوشمند در فضای مجازی و رسانه‌ای، کلیه عوامل و مرتکبین مرتبط با موضوع و دارای مسئولیت قانونی را شناسایی و به منظور رسیدگی و اقدام مناسب قضائی به دادسرای ذی‌صلاح معرفی کنند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها