|

گزارشی از مراسم پرشور تشییع پیکر شهیدان حادثه تروریستی اخیر و اندوه عمومی از پرواز خونین آنها

وداع با شهدای کرمان

مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی کرمان صبح دیروز جمعه (۱۵ دی) در مصلای بزرگ امام علی‌(ع) شهر کرمان برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه پاسداران، خانواده شهدا و خانواده سردار شهید سلیمانی برگزار شد، بعد از خواندن نماز، پیکر شهدا برای خاکسپاری در کنار مرقد سردار سلیمانی به گلزار شهدا منتقل شد.

وداع با شهدای کرمان

شرق: مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی کرمان صبح دیروز جمعه (۱۵ دی) در مصلای بزرگ امام علی‌(ع) شهر کرمان برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه پاسداران، خانواده شهدا و خانواده سردار شهید سلیمانی برگزار شد، بعد از خواندن نماز، پیکر شهدا برای خاکسپاری در کنار مرقد سردار سلیمانی به گلزار شهدا منتقل شد. همچنین پیکر شهدای دیگر استان‌ها نیز برای تشییع و خاکسپاری به زادگاهشان منتقل ‌شدند. در ابتدای مراسم، با انتقال پیکر شهدای حمله تروریستی کرمان به مصلای امام علی(ع) کرمان، از سوی مدافعان وطن به پرچم و تابوت شهدا احترام شد. خانواده شهدای کرمان پس از انتقال پیکر شهدایشان به مصلای امام علی‌(ع) کرمان، بر سر تابوت این شهدا حاضر شده و با اهدای گل با آنها وداع کردند. مردم و خانواده شهدا با حضور در مصلای امام علی‌(ع) کرمان و در جوار تابوت پیکر ۴۴ شهید عملیات تروریستی کرمان، به سینه‌زنی پرداختند و با این شهدا وداع کردند. در ادامه نوبت به سخنرانی سردار سلامی و رئیس‌جمهور در مراسم تشییع شهدای کرمان در مصلای امام علی رسید و بعد از آن بر پیکر شهدای عملیات تروریستی کرمان نماز خوانده شد. در نهایت‌ پیکرهای مطهر شهدای کرمان پس از عزاداری و اقامه نماز و وداع از سوی خانواده‌هایشان برای تدفین به گلزار شهدای کرمان منتقل شدند.

هم‌زمان در تهران هم مراسم مشابهی برگزار شد. نمازگزاران تهرانی پس از اقامه نماز جمعه، با حضور در تظاهرات، جنایت تروریستی در کرمان را محکوم کردند. البته قبل از این مراسم و بامداد دیروز (جمعه) پیکر مطهر شهیده فائزه رحیمی از کرمان به تهران آمد و مراسم وداع با این شهیده بزرگوار برگزار شد. شهیده فائزه رحیمی، دانشجو معلم رشته امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان و از کارکنان مرکز پژوهش‌های مجلس بود که در حمله تروریستی روز چهارشنبه کرمان به شهادت رسید. آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه دیروز تهران، بر پیکر مطهر این شهیده نماز خواند. مراسم تشییع نیز پس از اقامه نماز جمعه در مصلای تهران برگزار شد. در این مراسم، مردم شهر تهران همراه با مردم سایر شهرهای ایران اسلامی با مشت‌های گره‌کرده، شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند. همچنین مردم با شعار لبیک یا حسین، یاد شهدای این حادثه تروریستی را گرامی داشتند.

 رئیس‌جمهور از تعیین زمان و مکان برای انتقام از دشمن خبر داد

ابراهیم رئیسی که پیش‌از‌ظهر دیروز جمعه در جریان سفر به کرمان در مراسم وداع و تشییع شهدای این استان حضور داشت، در سخنرانی خود برای این مراسم، از تعیین زمان و مکان برای انتقام از دشمن خبر داد و با طرح این سؤال که دلیل حقد و کینه دشمنان نسبت به حاج قاسم سلیمانی چیست؟ گفت‌: «دشمن پس از اینکه با سوءاستفاده از نام یهود، رژیم غاصب اسرائیل را در منطقه ایجاد کرد، به دنبال این بود که به نام اسلام جریان دست‌پرورده داعش را تحت عنوان خلافت اسلامی در عراق و سوریه روی کار بیاورد، اما حاج قاسم کار بزرگی کرد و برنامه دشمن را برهم زد». رئیس‌جمهور با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی در ادامه مکتب امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای و در ادامه مکتب عاشورای حسینی است، خطاب به خانواده‌های شهدای جنایت تروریستی کرمان عنوان کرد: «بدانید خون فرزندان، همسران و عزیزان شما مانند خون شهدای غزه موجب جهل‌زدایی از جامعه بشری خواهد شد». رئیسی تصریح کرد: «امروز بیداری مردم جهان و توجه افکار عمومی و دل‌های ملت‌های آزاده به مردم غزه از برکات خون شهدای مردم مظلوم این منطقه است». رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دشمنان به خوبی می‌دانند ایران امروز ایرانی مقتدر است و ملت آن به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه قدرت در جهان همیشه در صحنه حضور دارند، افزود: دشمن قدرت جمهوری اسلامی را دیده و بارها آن را تجربه کرده و تمام دنیا نیز قدرت جمهوری اسلامی ایران را باور کرده‌اند. سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی کرمان گفت: «ما شکوه صبر، عظمت نجابت، وسعت ایمان و امواج بلند مهربانی، وفاداری و فداکاری مردم کرمان را به خوبی دیده‌ایم. کرمان دیار شهادت و مشهد شهیدان ما‌ست. در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، شاهد عروج ۸۵ نفر به عرش اعلا هستیم». وی افزود: «داعش محصول سیاست آمریکاست که می‌خواست نقشه سیاسی جدید و خلافت اسلامی در جهان اسلام ایجاد کند، اما باز هم با مجاهدت جوانان انقلابی از جهان اسلام و به فرماندهی شهید سلیمانی، آتشفشان تکفیر خاموش شد و آنها ناپدید و گم شده‌اند و جایی در نقشه سیاسی منطقه ندارند. آنها فقط می‌توانند به‌عنوان مزدوران آمریکا و صهیونیسم عمل کنند، ولی به آنها هشدار می‌دهیم که اگر مرد هستید با ما بجنگید، چرا زنان و کودکان را می‌کشید؟ اگر مرد هستید بیایید آشکار با ما طرف شوید. شما مردان تقابل روبه‌رو با اصحاب صبر و استقامت نیستید. شما می‌گویید پیرو سنت پیامبر هستید، در کجای قرآن و سنت پیامبر، جواز کشتن زنان و کودکان مسلمان صادر شده است؟». فرمانده کل سپاه خطاب به داعش گفت: «شما در صف اصحاب جهنم قرار دارید. هر جا باشید شما را می‌یابیم. شما نمی‌توانید از عذاب الهی دور شوید. اگر هزار سال هم عمر کنید، شما را خواهیم یافت. مردم ما بدانند ما آنها را هر روز شکست می‌دهیم. اجازه سیطره دشمن را نمی‌دهیم». سلامی ادامه داد: «دشمن ضربات سخت و دردناکی دریافت کرده است. مقامات صهیونیستی هیچ راهی جز فرار از این باتلاق ندارند. فرار هم کنند باز هم شکست خورده‌اند. ما اصحاب شهادتیم و با این شهادت‌ها از میدان خارج نمی‌شویم. ما گوش به فرمان رهبری هستیم و دنبال تحقق فرمان ایشان پیش خواهیم رفت». سردار غیب‌پرور، جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه امنیتی امام علی‌(ع‌) نیز با حضور در مراسم تشییع شهدای کرمان، با بیان اینکه هیچ کجای دنیا کشتن زن، بچه و مردم غیرمسلح ارزشی ندارد، گفت: «داعش در قد و قواره‌ای نیست که به آنها پیام بدهیم».

عیادت رئیس‌جمهور از مجروحان حادثه تروریستی کرمان و دستور به‌کارگیری همه امکانات برای درمان

پیش از حضور رئیسی در مراسم وداع و تشییع شهدای کرمان، وی با حضور در بیمارستان پیامبر اعظم‌(ص) این شهر، از تعدادی از مجروحان این جنایت تروریستی عیادت کرد. رئیس‌جمهوری در جریان این عیادت در گفت‌وگو با مسئولان درمانی استان و پزشکان بیمارستان، از جزئیات روند رسیدگی به مجروحان مطلع شد و دستورات لازم برای به‌کارگیری همه توان و امکانات درمانی لازم را صادر و شفای عاجل آنان را از خداوند متعال مسئلت کرد. در ادامه سید‌ابراهیم رئیسی با جمعی از خانواده‌های شهدای جنایت تروریستی کرمان هم دیدار و در جریان این دیدار عنوان کرد: «مردم و خصوصا شهدایی که روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت سالروز شهید سلیمانی حضور یافتند، با اراده خود برای تجلیل از یک قهرمان در این مسیر گام نهاده بودند». رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن می‌خواست نام، یاد و راه حاج قاسم نباشد، اما این شهدا آمده بودند تا نام، یاد و راه حاج قاسم جاودانه شود، افزود: هم شهدا و هم شما خانواده بزرگوار شهدا که عزیزان خود را در این جنایت از دست داده‌اید، از امتحان بزرگی سربلند بیرون آمدید و اجر بزرگی خواهید داشت.

‌رئیسی حراست و صیانت از نام، یاد و راه شهیدان را وظیفه‌ای بزرگ و سنگین دانست و اظهار کرد: خون شهیدان جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان در امتداد خون شهدای کربلا و همه شهدای مسیر حق است و خدا وعده کرده که خود خون‌خواه خون شهدای راه حق است. همان‌گونه که خون شهدای کربلا از جامعه آن روز و همه تاریخ تا امروز جهل‌زدایی کرد، خون شهیدان شما نیز از جامعه بشری جهل‌زدایی خواهد کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئولان نیز در صیانت از خون شهدا وظیفه‌ای سنگین‌تر و حساس‌تر بر عهده دارند، گفت: انتقام حداقل بهایی است که دشمن بابت ارتکاب این جنایت متحمل خواهد شد. رئیسی در ادامه با بیان اینکه امروز جلوه حق بیشتر از هر زمان دیگر آشکار شده و حقانیت جمهوری اسلامی به برکت خون شهدا و ایثار ایثارگران بیش از همیشه اثبات شده است، خاطرنشان کرد: امروز همه از هر عقیده و مذهب و دینی نسبت به حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران، آگاهی یافته و دریافته‌اند که صهیونیست‌ها به انسانیت و حقوق انسان‌ها هیچ توجهی ندارند و همه وجودشان خودخواهی است.

 همدردی و واکنش کشورهای جهان به حمله تروریستی کرمان

در پی حمله تروریستی روز چهارشنبه کرمان دولت‌های مکزیک، برزیل، کلمبیا، بولیوی، نیوزیلند، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، صربستان، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، هند، ویتنام، مالزی و سازمان همکاری اسلامی ضمن محکوم‌کردن انفجارهای تروریستی در این استان (کرمان)، شهادت و مجروح‌شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند. سازمان ملل، اتحادیه اروپا، شورای امنیت و دولت‌های آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، ایرلند، چین، کره جنوبی و نروژ ضمن محکوم‌کردن انفجارهای تروریستی در کرمان، شهادت و مجروح‌شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند. دولت‌های عراق، کویت، بحرین، عمان، قطر، عربستان سعودی، لیبی، مالی، موریتانی، ترکیه و روسیه هم این واقعه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفتند و محکوم کردند. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با ارسال پیامی، حادثه تروریستی کرمان را به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی و ملت ایران، تسلیت گفت. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم در بیانیه‌ای با محکوم‌کردن انفجار تروریستی کرمان، خواستار پاسخ‌گویی عاملان این حمله شد و مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت ایران اعلام کرد. علاوه بر آن جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه‌شب در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان این اقدام تروریستی را شدیدا محکوم کرد. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد: «ما با اندوه فراوان خبر بمب‌گذاری تروریستی را دریافت کردیم که تعدادی از غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار داد و این خبر که در همسایه عزیزمان رخ داده است، به شدت ما را تحت تأثیر قرار داد. به مردم ایران تسلیت عرض می‌کنیم». علاوه بر این، قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل حق، محسن المندلاوی، نایب‌رئیس اول پارلمان عراق، سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان عراق نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

مسرور بارزانی و نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در پیام‌های جداگانه عملیات تروریستی کرمان را تسلیت گفته و آن را محکوم کردند. مسرور بارزانی نخست‌وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حمله بزدلانه به شهر کرمان را محکوم می‌کنم. به خانواده قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم و شریک غم و ناراحتی آنها هستم. تشکیلات خودگردان فلسطین و وزارت امور خارجه این تشکیلات، حزب‌الله لبنان، حماس و انصارالله یمن با محکوم‌کردن این حمله به ملت ایران تسلیت گفتند. در پی این اقدام تروریستی پرچم سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان نیز به حالت نیمه‌افراشته درآمد. از سوی دیگر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌هایی این اقدام تروریستی را قویا محکوم کردند.

دستگیری برخی از عوامل درگیر با انفجارهای تروریستی کرمان

در میانه خبرهای مربوط به مراسم وداع و تشییع شهدای کرمان احمد وحیدی، وزیر کشور هم خبر داد که برخی از عواملی که در انفجارهای کرمان نقش داشتند، دستگیر شدند. وحیدی درباره پیگیری‌های انجام‌شده برای برخورد با عوامل انفجارهای تروریستی کرمان اظهار کرد که با توانمندی سرویس‌های اطلاعاتی کشور، سرنخ‌های بسیار خوبی پیدا شد و برخی از کسانی که در این حادثه تروریستی نقش داشتند، دستگیر شدند که اطلاعات کامل توسط دستگاه‌های اطلاعاتی اعلام می‌شود. او با بیان اینکه الان کار در کنترل دستگاه‌های اطلاعاتی است، افزود که با جریان‌های تروریستی مورد حمایت رژیم‌های تروریست‌پرور با سرعت مقابله می‌شود. وزیر کشور گریزی هم به آخرین آمار شهدای حمله چهارشنبه کرمان زد و گفت که «۵۴ شهید زن و ۳۴ شهید مرد هستند. از این تعداد ۱۲ مهاجر افغانستانی هستند. ۱۰ نفر زیر ۱۰ سال و ۳۰ نفر زیر ۱۸ سال دارند. ۵۴ شهید در کرمان دفن شده و سایر شهدا در شهرهای خود دفن خواهند شد».

 داعش مسئولیت حمله تروریستی کرمان را بر عهده گرفت

گروه تروریستی داعش شامگاه پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، رسما مسئولیت حمله تروریستی روز گذشته به گلزار شهدای کرمان را بر عهده گرفت. داعش مدعی شده است که «عمر الموحد» و «سیف‌الله المجاهد» دو عامل انتحاری بودند که با انفجار کمربندهای انفجاری در میان مردم، باعث شهادت آنان شدند. این بیانیه هم به نقل از گروه تروریستی داعش درباره این جنایت منتشر شده است که خبرگزاری‌های داخلی از جمله ایرنا آن را منتشر کردند. در بیانیه داعش آمده است: «در طول جنگ، هر کجا یافتید، به قتل برسانید». این گروه تروریستی در بیانیه خود همچنین نوشت که «در این دو انفجار انتحاری، بیش از ۳۰۰ نفر کشته یا زخمی شدند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها