|

پاسخ وزارت آموزش‌و‌پرورش به گزارش «شرق»

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش «لقمه جدید برای دبیرستان‌ها، تک‌رشته‌ای می‌شوید!» که در تاریخ 28 آذرماه 1402 منتشر شده بود، جوابیه‌ای ارسال کرد که به شرح زیر است:

پاسخ وزارت آموزش‌و‌پرورش به گزارش «شرق»

 معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش «لقمه جدید برای دبیرستان‌ها، تک‌رشته‌ای می‌شوید!» که در تاریخ 28 آذرماه 1402 منتشر شده بود، جوابیه‌ای ارسال کرد که به شرح زیر است:

«بیش از یک سال است که در راستای بازطراحی ساختار آموزشی دوره دوم متوسطه جلسات مشترکی با صاحب‌نظران و کارشناسان و متولیان امر آموزش متوسطه برگزار شده و این موضوع در دست بررسی کارشناسی است تا درخصوص ساختار نظام آموزشی در دوره دوم متوسطه تصمیم‌گیری شود.

انتشار این موضوع با توجه به اینکه هنوز قطعی نشده، از سوی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح نشده است و طی روزهای گذشته در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایسنا که مطرح کردند ادغام رشته‌های شاخه نظری چه زمانی انجام می‌شود و چگونه صورت می‌پذیرد، مطرح گردید.

آموزش و پرورش عهده‌دار آموزش نیمه‌تخصصی در شاخه نظری پس از دوره آموزش عمومی است که ضمن زمینه‌سازی فراگیری علوم نظری، دانش‌آموزان را از طریق تقویت روحیه استدلال و تفکر و آشنایی با مبادی علوم و فنون، آنها را برای ورود به آموزش عالی آماده می‌کند. ازاین‌رو با توجه به اهداف و مأموریت‌های وزارت متبوع و نیز تغییرات گسترده علوم و رشته‌های شغلی در زیست‌بوم جدید که عمده تخصص‌ها در مدارج بالاتر صورت می‌پذیرد، وزارت آموزش و پرورش وظیفه تربیت دانش‌آموزان و کسب شایستگی‌های پایه را داشته و افراد را برای ورود به دانشگاه آماده می‌نماید. با چنین نگاهی، بازنگری در ساختار دوره متوسطه و رشته‌های تحصیلی به‌عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود. موضوع تجمیع و ادغام رشته‌های دوره دوم متوسطه در برخی از رشته‌های شاخه‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش در سال تحصیلی جاری اتفاق افتاده است. رویکرد آن نیز آمایش سرزمینی و همچنین نیازهای کشور و بازار کار بوده است. در دوره متوسطه نظری هم موضوع ادغام رشته‌های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک با توجه به قرابت محتوایی، مدنظر است.

نکته مهم و قابل‌توجه این است که اگر ادغامی در رشته‌های نظری اتفاق بیفتد، طبیعتا کنکور هم متناسب با آن، تغییر و گروه آزمون هم ادغام خواهد شد که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم اعلام آمادگی شده است؛ بنابراین پذیرش رشته‌های دانشگاهی هم بر‌اساس تغییرات انجام خواهد شد؛ یعنی دروس مختلف در آزمون قطعا وجود خواهد داشت، فقط ضرایب آن متفاوت می‌شود. هرگونه تغییراتی از قبل به دانش‌آموزان اعلام خواهد شد و نباید ذهن دانش‌آموزان پشت‌کنکوری با حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای درگیر این موضوع شود.

در پایان باید اشاره کرد که این طرح در سطح بررسی‌های کارشناسی قرار داشته و هنوز تصمیم‌ نهایی اتخاذ نشده است.

خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها