|

نگاهی به نمایش پروین که «نرگس محمدی» این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر تهران قهرمان آن را بازی می کند

نرگسی که با تمام وجود، پروین شد!

این روزها از سالن اصلی مجموعه ی تئاتر شهر تهران، صدای پروین به گوش می رسد. صدای شاعره ای که غبار اندوه بر جانش نشسته و تنهایی زنانه ی یک انسان فراتر از عصر خویش را فریاد می زند.


نرگسی که با تمام وجود، پروین شد!

این روزها از سالن اصلی مجموعه ی تئاتر شهر تهران، صدای پروین به گوش می رسد. صدای شاعره ای که غبار اندوه بر جانش نشسته و تنهایی زنانه ی یک انسان فراتر از عصر خویش را فریاد می زند.

نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی، هنرمند صاحب سبک در تئاتر ایران و تهیه کنندگی داود نامور از پیشروترین عناصر تئاتر خصوصی ایران، اجرای خود را از نیمه ی خرداد ماه، آغاز کرده است. این نمایش به بررسی فرازی از زندگی پروین اعتصامی شاعر پرآوازه ی ایرانی در دهه ی ۲۰ هجری شمسی می پردازد. نویسنده، ماه های پایانی زندگی پروین را به تصویر کشیده و تلاش کرده انزوای یک روشنفکر و بریدگی او از جامعه را به رخ مخاطب امروزی بکشد. هنرمندی که در اوج تنهایی و انزوای درونی، غم نان و اندوه رنجبران و گرسنگان رهایش نمی کند.

بدون شک هرچه در محتوای نقش پروین و خصایص و حالات و رفتار او بیشتر عمیق شویم، ایفای نقش کاراکتر پروین را هم دشوارتر خواهیم یافت. نقشی که نرگس محمدی، هنرمند جوان و بازیگر شناخته شده سینما، تلویزیون و تئاتر  کشور به خوبی از عهده ی آن برآمده است.

این روزها غم پروین اعتصامی  در وجود نرگس محمدی رخنه کرده و بر نوع مواجهه ی او با آدم های داستان، تاثیری شگرفت گذاشته است. او که تنهاترین انسان است، گفتگویی درونی با خود دارد، فکر انسان بودن و انسان ماندن رهایش نمی کند و به فکر آدم های همان جامعه ایست که او را رها کرده. نرگس محمدیی به خوبی توانسته این دوگانه را به تصویر در آورد.

در صحنه سالن اصلی تئاتر شهر تهران نوع مواجهه ی  پروین با هر کدام از اهالی خانه هم در خور توجه است. برخورد با سرهنگ فضل الله خان همایون فال، همسر سابقش که امین زندگانی نقش او را درخشان بازی می کند، برخوردی خوددارانه و فروخورده دارد؛ غمی ست که باز می گردد و تداعی روزهای سیاهی از زندگیست. برخورد با مادر، برخورد با صنمی، کلفت خانه، مش رستم، پدر صنمی، برادرها، ابوالفتح و نصرالله، برخورد با دوست قدیمی مهکامه محصص، هر کدام به گونه ای مجزا و در خور توجه توسط نرگس محمدی به تصویر در می آیند.

برای بازیگری که در تلویزیون و با نقش ستایش در مجموعه ای به همین نام، به شهرت و محبوبیت فراگیر رسید، بازی در نقش پروین آن هم مقابل چشم تماشاگر فرصت مناسبی بود تا توانمندی های خود را بیشتر از پیش نشان دهد و ثابت کند، بازیگری حد و مرز ندارد.

از دیگر بازیگران اثر نمایشی پروین که نقش هر کدام به صورت مجزا قابل بررسی ست می توان به اکرم محمدی، مهران رنج بر، جواد یحیوی، مجید رحمتی، جواد مولانیا، مریم ندایی، آتنا تندرو و... اشاره کرد.

این نمایش تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ هر شب ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه ی تئاتر شهر به روی صحنه می رود و علاقمندان می توانند بلیط این نمایش را از سایت تیوال و گیشه تئاتر شهر تهیه کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها