|

جنگی که تمام‌نشدنی به نظر می‌رسد

با شروع عملیات طوفان ‌الاقصی، تاکنون 18هزارو 205 شهروند فلسطینی به دست نظامیان صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند که هفت‌هزار‌و ۸۷۰ نفر از آنان را کودکان و شش‌هزار‌و ۱۲۱ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. تعداد زخمی‌های این حمله‌ها به ۴۹هزار‌و ۶۴۵ نفر رسیده است.

جنگی که تمام‌نشدنی به نظر می‌رسد

با شروع عملیات طوفان ‌الاقصی، تاکنون 18هزارو 205 شهروند فلسطینی به دست نظامیان صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند که هفت‌هزار‌و ۸۷۰ نفر از آنان را کودکان و شش‌هزار‌و ۱۲۱ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. تعداد زخمی‌های این حمله‌ها به ۴۹هزار‌و ۶۴۵ نفر رسیده است.

عدم حفاظت از غیرنظامیان

آنتونی گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل: «شورای امنیت به ‌دلیل تقسیمات ژئواستراتژیک فلج شده که راه‌حل‌های اوکراین تا خاورمیانه را با مشکل مواجه کرده است. هیچ حفاظت مؤثری از غیرنظامیان در نوار غزه وجود ندارد و تعداد تلفات بی‌سابقه است. اقتدار و اعتبار شورای امنیت به ‌‎دلیل ناتوانی در اجرای قطع‌نامه آتش‌‎بس بشردوستانه در غزه تضعیف شده است. امروز ما در حال حرکت به سوی دنیای تک‌قطبی هستیم و برای جلوگیری از پیچیدگی و هرج‌ومرج نیازمند نهادهای چندجانبه هستیم. متأسفانه شورای امنیت نتوانست تصمیمی درباره آتش‌بس بشردوستانه بگیرد. من درخواست خود برای آتش‌بس بشردوستانه در غزه را رها نمی‌کنم».

فروپاشی خدمات عمومی

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا)، اعلام کرده است که این آژانس و همه خدمات عمومی در غزه فروخواهد پاشید و این به معنای خیانت جامعه جهانی به فلسطینیان است. اگر بخواهیم به جهنم موجود در غزه پایان دهیم، باید آتش‌بس برقرار شود. بیش از یک میلیون نفر در غزه برای دستیابی به امنیتی که وجود ندارد، در پناهگاه‌های شلوغ وابسته به سازمان ملل متحد زندگی می‌کنند. اوضاع غزه فاجعه‌بار و در بدترین وضعیتی است که او تاکنون به چشم خود دیده است. او اخیرا خواستار برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه در نوار غزه برای جلوگیری از «نابودی» زندگی فلسطینیان در این سرزمین و اقدامات فوری برای اجرای آتش‌بس بشردوستانه شده بود. جیمز الدر، سخنگوی آژانس کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، اعلام کرده مناطق موسوم به مناطق امن وجود ندارد و مقامات از این موضوع آگاه هستند. مناطق امن اعلام‌شده توسط رژیم اسرائیل نمی‌تواند امن یا بشردوستانه باشد، زیرا به‌طور یک‌جانبه اعلام شده‌‎اند. تظاهر به این امر که جایی امن برای فرار مردم وجود دارد، «احمقانه» است. در یک منطقه امن مناسب، امکان تضمین شرایط غذا، آب، دارو و سرپناه وجود دارد.

پزشکان قربانی

یکی از اقشاری که رژیم صهیونیستی در حملات دو ماهه گذشته به نوار غزه کشتار آنها را در اولویت‌های خود قرار داده، پزشکان و متخصصان علوم مختلف پزشکی است که طی این مدت با حملات موشکی جنگنده‌های صهیونیستی به منازلشان به شهادت رسیده‌اند. بر اساس گزارش شبکه الجزیره، ۳۸ پزشک در نوار غزه در حمله موشکی مستقیم و عمدی به منازلشان به شهادت رسیده‌اند. این گزارش همچنین از شهادت ۲۴ پزشک داروساز و ۱۱ دانشجوی پزشکی و ۶۵ پرستار و ۱۴ کادر آزمایشگاهی و شش متخصص فیزیوتراپی و سه متخصص علوم بهداشتی و ۱۸ امدادرسان در این حملات خبر داد. «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیر‌کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد از ابتدای جنگ تاکنون بیش از ۴۴۹ حمله از سوی اسرائیل به مراکز درمانی در غزه و کرانه باختری صورت گرفته است. عمر صالح فروانه یکی از برجسته‌ترین پزشکان متخصص در زمینه نازایی در نوار غزه بود که شب ۱۵ اکتبر بعد از بازگشت از محل کارش در بیمارستان شفا در منزلش هدف حمله هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و از جمع ۱۶ نفری افراد خانواده‌اش تنها یک کودک زنده ماند. بر اثر بمباران‌های رژیم صهیونیستی تاکنون ۱۳۰ مرکز بهداشتی، ۲۰ بیمارستان و ۴۶ مرکز خدمات پزشکی از چرخه خدمات‌رسانی خارج شده‌اند. اشغالگران، خودروهای امدادی، آمبولانس‌ها و کادر پزشکی را به‌طور مستقیم هدف قرار می‌دهند.

شکنجه و تحقیر

فلسطینی‌هایی که از مرگ حتمی بر اثر «شکنجه، محرومیت و ترس شدید» جان به در برده‌اند، پشت پرده دستگیری خود توسط نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی را که وارد شهر غزه شده‌اند، روایت کردند. فلسطینی‌های آزادشده پس از ورود به جنوب نوار غزه با جراحات و شکستگی‌ها، به دلیل سختی‌ها و ترس‌هایی که تجربه کرده بودند، شوکه بودند. راویان زیادی هستند که مشاهدات خود را از شرایط جنگی در غزه نقل کرده‌اند. یکی از ساکنان می‌گوید: «نیروهای ارتش عمدا در خانه را منفجر کردند تا آماده یورش به آن باشند. این در حالی بود که تعدادی از آوارگان و ساکنان ازجمله کودکان داخل خانه بودند. پس از آنکه ارتش به طرز وحشتناکی به خانه هجوم برد، از مردان خواست لباس خود را دربیاورند و از خانه خارج شوند. از ما خواستند با وجود سردی هوا، با حقارت فقط با لباس زیر بیرون برویم. شکنجه‌ها از اینجا شروع شد. ارتش اسرائیل مردان فلسطینی ازجمله پسران جوان را از طریق توپخانه و خاکریزهایی که از آن محافظت می‌کرد، به مکانی خالی از سکنه برد. ما در معرض شکنجه‌های شدید با لگد و کتک به شکم و بدن قرار گرفتیم.

روزنامه‌نگاران

در این میان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیز از قربانیان حملات اسرائیل هستند. به گفته مسئول اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین، تاکنون 75 روزنامه‌نگار و کارمند رسانه جان خود را از دست داده‌اند، نزدیک به 80 روزنامه‌نگار مجروح شده‌اند و دو خبرنگار مفقود شده‌اند. ارتش اسرائیل خانه‌های 60 خبرنگار را بمباران کرده، دفاتر 63 مؤسسه رسانه‌ای را ویران کرده و فعالیت 

25 ایستگاه رادیویی محلی (24 ایستگاه رادیویی در غزه و یک ایستگاه در کرانه باختری) را مختل کرده است و سه رسانه نیز بسته و محدود شده‌اند. تعداد روزنامه‌نگاران زندانی به 44 نفر رسید که 41 نفر در کرانه باختری و سه نفر در غزه بودند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین کشتار و تداوم حملات به روزنامه‌نگاران را محکوم کردند و خواستار تحقیقات فوری درباره مرگ آنها شدند. آنتونی بلانگر، دبیر‌کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه تأکید کرد: «فدراسیون از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای محافظت از روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه انجام دهند. مردم تنها در صورتی می‌توانند بفهمند واقعا چه خبر است که به روزنامه‌نگاران اجازه داده شود کار خود را انجام دهند». به گفته او این میزان تلفات در میان کارکنان رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران سراسر جهان را به‌شدت شوکه کرده است. ما از اسرائیلی‌ها تعهد صریح می‌خواهیم که نیروهای مسلح آنها تمام تلاش خود را به ‌کار گیرند تا اطمینان حاصل شود که آمار وحشتناک روزنامه‌نگارانی که در این درگیری جان خود را از دست داده‌اند، بیشتر از این افزایش نخواهد یافت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها