|

از قضا سرکنگبین صفرا فزود

روی یک دیوار در کوچه قدیم ما نوشته شده بود «نان مسکن آزادی». نگارش این شعار برای دوران قبل از انقلاب بود ولی آن‌چنان دیده نمی‌شد و رنگ هم باخته بود و داشت خودبه‌خود محو می‌شد. یکی از همسایه‌هایی که تازه در محل آمده بود و خیلی می‌خواست انقلابی‌بودنش را به رخ اهالی محل بکشد، خواست تا دیوار را به قول خودش از لوث وجود شعار پاک کند.

از  قضا  سرکنگبین  صفرا  فزود

محمدمیرخانی*: روی یک دیوار در کوچه قدیم ما نوشته شده بود «نان مسکن آزادی». نگارش این شعار برای دوران قبل از انقلاب بود ولی آن‌چنان دیده نمی‌شد و رنگ هم باخته بود و داشت خودبه‌خود محو می‌شد. یکی از همسایه‌هایی که تازه در محل آمده بود و خیلی می‌خواست انقلابی‌بودنش را به رخ اهالی محل بکشد، خواست تا دیوار را به قول خودش از لوث وجود شعار پاک کند. در بین چند نفر از اهالی می‌گفت که این شعار حتما باید پاک شود نه اینکه رویش رنگ شود و پول رنگ را هم بهانه می‌کرد. یک روز رفت و دستگاه سنگ فرز آورد و شروع به ساییدن خشن آن یک تکه شعار با سنگ فرز کرد.

کارش که تمام شد، چند قدمی عقب آمد و ظفرمندانه به دیوار پاک‌شده نگاه کرد و بعدش رو به چند نفر تماشاگر گفت این همه سال این اینجا بوده ولی کسی یه جو غیرت نداشت تا از روی دیوار پاکش کنه؟ کار را باید محکم و با قدرت انجام داد. چند روز بعد باران آمد و دیوار خیس شد و شعار نه‌تنها پاک نشده بود بلکه روی دیوار درست مثل سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌‌های باستانی حک هم شده بود و حتی توجه‌برانگیزتر از قبل شده بود و شعار «نان مسکن آزادی» را که مختص گروه‌‌های چپ دهه ۵۰ بود و به فراموشی سپرده شده بود، در کوچه زنده کرد. مدتی پیش فیلمی در فضای مجازی آمد که در آن مردی جاافتاده با موی سپید مشهور به صادق بوقی آوازی شاد می‌خواند و دستی تکان می‌داد و چند جوان هم او را تشویق می‌کردند که البته چیزی جز شادی متعارف و مرسوم در اهالی گیلان نبود . بعد از انتشار این کلیپ در فضای مجازی، خبر بازداشت این جمع و منتشرکنندگانش بیرون آمد و صفحه اینستاگرامی صادق بوقی نیز مسدود شد. اما چند روز بعد از انتشار خبر بازداشت یا تعطیلی چند مغازه در همان مکان که البته بعدا بازداشت تکذیب شد، فیلم دیگری آمد که در آن حرکات موزون چند دخترک روی همان آواز شاد نه‌چندان معروف است که حالا همراه با موزیک ریمیکس شده بود ولی این‌بار صرفا شادی تنها نبود بلکه نوعی اعتراض را هم می‌توان در جمع دختران نوجوان دید که یکی از حساس‌ترین بازیگران چند سال اخیر وقایع اجتماعی در سطح کشور بوده‌اند.

شاید قسمت اول را فقط چند صد یا چند هزار نفر دیده بودند ولی قسمت دوم و موسیقی ریمیکس‌شده‌اش در حال معروف‌ترشدن و انتشار چند صدهزاری تا چند میلیونی است. ساخته‌‌شدن کلیپ‌‌های مشابه با همین وضعیت‌ و احتمالا همراه با کمی لحن اعتراض نیز دور از انتظار نخواهد بود.

چیزی که اولی یعنی شادی محض را تبدیل به دومی یعنی ترکیبی اعتراضی کرد، خبر بازداشت مرد موی سپید و جوانان شادی‌کننده بود. گاهی اصرار بر زدودن و پاک‌کردن یک نقش باعث حک‌شدن همان نقش می‌شود.

* عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها