|

از نرم‌افزار بومی تا کشور صلح‌آمیز

برخی اخبار با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی همراه می‌شوند. در ادامه به چند خبر اشاره می‌شود.

از نرم‌افزار بومی تا کشور صلح‌آمیز

زینب همتی- برخی اخبار با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی همراه می‌شوند. در ادامه به چند خبر اشاره می‌شود.

 

نصب یک نرم‌افزار

رسانه‌های فعال در حوزه انفورماتیک و دیجیتال، در چند روز گذشته درباره نرم‌افزارهایی که پلیس فتا به‌تازگی رونمایی کرده است، نکاتی را مطرح کرده‌اند. یکی از آنها احتمال اجبار نصب یک نرم‌افزار است. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، چند محصول بومی جدید در پلیس فتا رونمایی شده که یکی از آنها، سامانه «فارز» است. سامانه‌ای که در‌واقع یک آنتی‌ویروس موبایلی است و پلیس نیز از طریق شورای عالی فضای مجازی، اجباری‌شدن استفاده از آن را دنبال می‌کند. ‌قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی، در‌این‌باره گفته است: «‌این سامانه در حقیقت یک آنتی‌ویروس ایرانی (پویشگر امنیتی) است که هر اپلیکیشن موبایلی را می‌تواند بررسی کند و مخرب‌بودن یا مخرب‌نبودن آن را اعلام کند‌». به گفته وی این سامانه می‌تواند بیش از 60 درصد از بدافزارها را در فضای مجازی شناسایی و از هک‌شدن گوشی‌های موبایل توسط این اپلیکیشن‌ها جلوگیری کند. رضایی همچنین اعلام کرد: «‌پیشنهاد استفاده از «فارز» از سوی پلیس به شورای عالی فضای مجازی داده شده است تا این شورا استفاده از آن را الزامی کند تا شاهد کاهش نصب بدافزارها بر روی تلفن‌های همراه ایرانیان باشیم». مشخص نیست نصب بر روی گوشی کاربران ایرانی چطور عملی خواهد شد. شاید این موضوع در تلفن‌های همراه بومی پیگیری شود؛ موبایل‌هایی که وعده ساخت یک میلیون از آنها تا پایان سال از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده بود.

صلح‌آمیز‌ترین کشور

ایسلند، دانمارک و ایرلند در صدر صلح‌آمیز‌ترین کشورهای جهان قرار گرفتند. این کشورها جزء کشورهای شمال غربی اروپا هستند و آب‌و‌هوای اقیانوسی دارند و مناظر سرسبز و زیبای این کشورها توسط یخچال‌های طبیعی باستانی شکل گرفته‌ است. این کشورها در بررسی انجام‌شده، در صدر شاخص صلح جهانی انستیتوی اقتصاد و صلح در سال ۲۰۲۳ قرار دارند. این سه کشور در شاخص‌هایی از‌جمله پذیرش حقوق دیگران، توزیع عادلانه منابع، روابط خوب با همسایگان و جریان آزاد اطلاعات، برتری داشته‌اند. نتایج امسال نشان داد سطح صلح جهانی برای سیزدهمین بار در ۱۵ سال گذشته کاهش یافته است. اما ایسلند از زمان شروع بررسی این شاخص از ۱۷ سال پیش، همواره در صدر فهرست صلح‌‌آمیزترین کشورهای جهان قرار گرفته است. زمانی ایرلند و جدایی‌طلبانش با بمب‌ها و کشته‌شدن مردم عادی شناخته می‌شد.

کلمات پر‌جست‌وجو

به رسم چند سال گذشته، گوگل فهرست پرجست‌وجوترین کلمات را در بخش‌های مختلف منتشر کرده است. در سال 2023، در بخش اخبار پرجست‌وجوترین موضوع به «جنگ در غزه» مربوط می‌شود. در رتبه دوم «زیردریایی تایتانیک» و در جایگاه سوم «زمین‌لرزه ترکیه» قرار دارد. «توفان هیلاری» و «توفان ایدالیا» نیز به‌ ترتیب چهارمین و پنجمین خبر برتر از نظر جست‌وجو در گوگل بوده‌اند. در میان چهره‌های سرشناس، کاربران در سال 2023 به‌ ترتیب نام «دامار هملین» (بازیکن فوتبال آمریکایی)، «جرمی رنر» (هنرپیشه)، «اندرو تیت» (چهره جنجالی شبکه‌های اجتماعی)، «کیلیان امباپه» (بازیکن فوتبال تیم ملی فرانسه) و «تراویس کلسی» (بازیکن فوتبال آمریکایی) را جست‌وجو کرده‌اند. پرجست‌وجوترین فیلم‌های سینمایی از نگاه گوگل به‌ ترتیب «باربی»، «اوپنهایمر»، «جوان»، «ساند آو فریدام» و «جان ویک: چپتر 4» بوده‌اند. سریال‌های «لست آو آس»، «ونزدی»، «جینی اند جورجیا»، «وان پیس» و «کالیدوسکوپ» هم به‌ ترتیب پرجست‌وجوترین برنامه‌های تلویزیونی 2023 محسوب می‌شوند. همچنین گوگل به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد تولد موتور جست‌وجوی خود، فهرست برترین جست‌وجوهای تاریخ خود را هم منتشر کرده است. برای مثال، پرجست‌وجوترین ورزشکار جهان «کریستیانو رونالدو» و پرجست‌وجوترین فیلم یا سریال «هری پاتر» بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها