|

وقتی از عددها خون می‌بارد

نوار غزه به‌عنوان نقطه آغاز عملیات هفتم اکتبر، عملیات یک قطعه جغرافیایی کوچک با مساحت ۳۶۴ کیلومترمربع است که با توجه به جمعیت دو‌میلیون‌و 230 هزارنفری آن (آمار ۲۰۲۳)، متراکم‌ترین نقطه جمعیتی جهان (با بیش از شش‌هزارو صد نفر در هر کیلومترمربع) محسوب می‌شود.

وقتی از عددها خون می‌بارد

نوار غزه به‌عنوان نقطه آغاز عملیات هفتم اکتبر، عملیات یک قطعه جغرافیایی کوچک با مساحت ۳۶۴ کیلومترمربع است که با توجه به جمعیت دو‌میلیون‌و 230 هزارنفری آن (آمار ۲۰۲۳)، متراکم‌ترین نقطه جمعیتی جهان (با بیش از شش‌هزارو صد نفر در هر کیلومترمربع) محسوب می‌شود. حدود ۷۰ درصد فلسطینی‌های ساکن نوار غزه از بخش‌های دیگر فلسطین به این منطقه آواره شده‌اند. بسیاری از واقعیت‌ها نوار غزه را در مقایسه با دیگر مناطق اشغالی فلسطین (به‌ویژه کرانه باختری) به کانون اصلی و آتشفشان مقاومت مردمی فلسطین تبدیل کرده و بخش بزرگ رهبران شناخته‌شده جنبش‌های مقاومت فلسطینی نیز از اردوگاه‌های آوارگان این منطقه برآمده‌اند. نوار ساحلی غزه، در ذیل سیاست تحریم و محاصره اسرائیل، به بزرگ‌ترین زندان عمومی جهان تبدیل شده و تاکنون چندین بار شاهد درگیری‌های گسترده میان مقاومت فلسطین و ارتش اسرائیل بوده است. حماس و در کنار آن جنبش‌های دیگر مقاومت فلسطین به‌ویژه جنبش جهاد اسلامی در یک نوار ساحلی کوچک (به‌ طول ۴۱ و عرض شش تا ۱۲ کیلومتر) و در محاصره تقریبا کامل دشمن (از زمین، هوا و دریا) و تحت نظارت و جاسوسی دائمی نهادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل با مجهزترین امکانات فناوری و نیروهای متخصص، مدت‌ها در تدارک عملیاتی چنین بزرگ و پیچیده بوده و توانسته‌اند به‌ نحوی موضوع را مدیریت کنند. روند جنگ در این نقطه از جهان به سمتی رفت که اسرائیل توانست ۷۸ درصد سرزمین فلسطین را در جنگ ۱۹۴۸ و ۲۲ درصد باقی‌مانده را نیز در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کند. اسرائیل در پرتو عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ محصولی را درو می‌کند که خود از اشغال فلسطین تاکنون با سیاست‌های مبتنی بر اشغال و تروریسم دولتی و آپارتاید ضد فلسطینی و در سه دهه اخیر با تحمیل بن‌بست کامل به روند صلح، کاشته است.

آمار قربانیان فلسطینی

آغاز جنگ از هفتم اکتبر، بیش از 12هزارو 300 نفر کشته از‌جمله پنج هزار کودک و سه‌هزارو 300 زن و بیش از ۳۰ هزار مجروح که ۷۵ درصد آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، بر جای گذاشته است. در میان این تعداد پنج هزار کودک و سه‌هزار‌و 300 زن فلسطینی به چشم می‌خورد. ارتش اسرائیل بیش از هزارو 300 جنایت را در حق ساکنان غزه مرتکب شده است. ۶۰ درصد از واحدهای مسکونی غزه در نتیجه حمله‌های انجام‌شده به‌ صورت کلی یا جزئی ویران شده است. تعداد مجروحان فلسطینی 30 هزار نفر و تعداد افراد ناپدید‌شده در غزه به بیش از شش هزار نفر رسیده است. حملات اسرائیل به غزه تاکنون موجب تخریب ۴۱ هزار واحد مسکونی، تخریب جزئی ۲۲۲ هزار واحد دیگر، خروج کلی ۲۵ بیمارستان و ۵۲ مرکز درمانی از خدمت، هدف‌گرفتن و از‌ کار انداختن ۵۵ دستگاه آمبولانس، تخریب ۹۵ مرکز و ساختمان دولتی، هدف‌گرفتن ۲۵۶ مدرسه، تخریب کلی ۶۳ مدرسه، تخریب کامل ۷۶ مسجد، تخریب جزئی ۱۶۵ مسجد و بمباران سه کلیسا شده است.

بمباران مدرسه «الفاخوره»

ارتش رژیم صهیونیستی (۲۷ آبان) مدرسه «الفاخوره» زیر نظر سازمان ملل را که به پناهگاه آوارگان فلسطینی تبدیل شده بود، بمباران کرد. بر اثر این جنایت در مدرسه الفاخوره جبالیا واقع در شمال نوار غزه، بیش از ۲۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدرسه «تل الزعتر» در شهر «بیت لاهیا» در شمال نوار غزه را بمباران کرد که ده‌ها نفر قربانی بر جای گذاشت. آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد عکس‌های هولناکی را از افرادی که در جریان حمله به مدرسه‌ای در غزه شهید شده‌اند، به دست آورده است. بیش از ۲۵۰ فلسطینی در پی بمباران دو مدرسه به دست اسرائیل به شهادت رسیدند.

فعالیت‌نداشتن بیمارستان‌های غزه

هیچ بیمارستانی اکنون در غزه فعالیت نمی‌کند و خدمات پزشکی در شمال غزه و خود شهر غزه نیز وجود ندارد. اسرائیل به‌تازگی ۵۰۰ بیمار را از بیمارستان الشفا اخراج کرده است. این در حالی است که بیماران یادشده به‌شدت نیازمند دریافت خدمات درمانی و مداوا و بستری در مراکز بیمارستانی هستند. ۲۵ بیمارستان و ۵۲ مرکز درمانی در نتیجه بمباران اشغالگران از روند خدمت‌رسانی خارج شده است. سازمان جهانی بهداشت پس از بازدید از ‌بیمارستان الشفا در شهر غزه این بیمارستان را‌ «منطقه مرگ» توصیف کرد. به گفته آنها شواهدی از گلوله‌باران و تیراندازی دیده‌اند و همچنین یک گور دسته‌جمعی را نیز در ورودی بیمارستان مشاهده کرده‌اند. پس از دستور تخلیه صادر‌شده از طرف ارتش اسرائیل، صدها‌ کارمند و بیمار از این بیمارستان خارج شدند. اما با نزدیک‌تر‌شدن نیروهای اسرائیلی به این اماکن و سپس یورش به دارالشفا، بزرگ‌ترین بیمارستان غزه، هزاران نفر همراه با کادر پزشکی آواره شده و در خیابان‌های ویران به سمت جنوب این باریکه به راه افتادند. عدنان البُرش، متخصص ارتوپدی می‌گوید: «ما صدای زخمی‌ها را می‌شنیدیم. ما نتوانستیم به آنها کمک کنیم. مردم در حال مرگ بودند. ما مجبور شدیم به مسیرمان ادامه دهیم. وقتی از بیمارستان الشفا بیرون می‌رفتیم، بیمارستان ویران شده بود. نه آبی بود، نه اکسیژنی و نه دارویی. به تمام ساختمان‌های مجتمع پزشکی حمله شده بود». پزشکان بیمارستان الاهلی عرب در شرق شهر غزه، تنها بیمارستانی که می‌توانست بیماران جدید را پذیرش کند، گفتند که تنها قادر به انجام عمل‌های جراحی بودند، ولی دیگر نتوانستند همین فعالیت را نیز ادامه داده و با لغو جراحی‌ها به‌ناچار مجبور به تخلیه شدند. ۲۶ بیمارستان غزه از چرخه امدادرسانی خارج شده‌اند. اسرائیل همچنان از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری می‌کند.

اظهارات مقامات سازمان ملل

از دیدگاه گوترش، دبیرکل سازمان ملل، حمله هفتم اکتبر حماس به‌هیچ‌وجه مجازات دسته‌جمعی ساکنان غزه را توجیه نمی‌کند. تلفات غیرنظامیان در عملیات نظامی اسرائیل نشان می‌دهد یک جای کار به‌وضوح می‌لنگد. مهم است اسرائیل درک کند که تماشای تصویر وحشتناک نیاز مردم فلسطین به کمک‌های بشردوستانه، در راستای منافع اسرائیل نیست. چنین تصاویری به اسرائیل در میان افکار عمومی در سرتاسر جهان کمکی نمی‌کند. از آغاز درگیری‌ها در غزه هزاران کودک جان خود را از دست داده‌اند. شرایط در غزه فاجعه‌بار است. مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز اعتقاد دارد: «کشته‌شدن کودکان، زنان و مردان در‌حالی‌که در مدرسه الفاخوره در شمال غزه پناه گرفته بودند، خبری دردناک است. پناهگاه‌ها مکان‌های امن و مدارس مکان‌های یادگیری هستند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها