|

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به «شرق» توضیح داد

ماجرای افزایش سن بازنشستگی چیست؟

خبر افزایش سن بازنشستگی در مجلس حواشی زیادی به دنبال داشت تا آنجا که برخی رسانه‌ها نوشتند که سن بازنشستگی 12 سال افزایش داشته است یا اینکه تازه‌واردها به بازار کار مجبور هستند، چیزی حدود 42 سال سابقه کار داشته باشند تا بازنشسته شوند. این موضوع اما از سوی مجلس تکذیب شد.

ماجرای افزایش سن بازنشستگی چیست؟

علی دهقان: خبر افزایش سن بازنشستگی در مجلس حواشی زیادی به دنبال داشت تا آنجا که برخی رسانه‌ها نوشتند که سن بازنشستگی 12 سال افزایش داشته است یا اینکه تازه‌واردها به بازار کار مجبور هستند، چیزی حدود 42 سال سابقه کار داشته باشند تا بازنشسته شوند. این موضوع اما از سوی مجلس تکذیب شد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به «شرق» می‌گوید این اخبار ناشی از فهم نادرست مصوبه است.

او توضیح می‌دهد که «سقف سنوات» برای بازنشستگی 35 سال برای مردان و 30 سال برای زنان است و حداکثر سن بازنشستگی برای زنان 55 سال و مردان 62 است.

قادری همچنین تأکید می‌کند که افراد برای بازنشستگی نیاز نیست هر دو شرط حداکثر سن و سنوات خدمات را با هم داشته باشند و افرادی که به سقف سنی برای بازنشستگی رسیده‌اند یا سقف سنوات خدمت را پر کرده باشند، می‌توانند بازنشسته شوند.

در این میان بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند، به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه به سنوات اشتغالشان اضافه می‌شود، این افزایش برای افرادی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال به ازای هر سال سه ماه، برای افرادی با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت به ازای هر سال چهار ماه و برای بیمه‌پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند، به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه خواهد بود.

طبق این مصوبه به سنوات اشتغال بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند، عددی اضافه نخواهد شد. برای مثال فرد بیمه‌پردازی که درحال‌حاضر دارای ۲۹ سال سابقه خدمت است، افزایشی در سنوات اشتغال خود نخواهد داشت اما فرد بیمه‌پردازی با سابقه ۲۶ سال به ازای چهار سال سنوات باقی‌مانده خود هشت ماه، فردی که ۲۳ سال سابقه دارد، ۲۱ ماه، فردی با سابقه ۱۵‌ساله ۶۰ ماه و فردی با سابقه ۵‌ساله ۱۲۵ ماه دیرتر بازنشسته خواهد شد.

طبق تبصره این مصوبه اگر فرد شاغلی درحال‌حاضر با سابقه پنج‌ساله ۳۵ سال داشته باشد و با این مصوبه سن بازنشستگی‌اش از ۶۰سالگی به حدود ۷۰ سالگی برسد، بیش از ۶۲ سال خدمت نخواهد کرد و اجرای این مصوبه مشروط بر آن است که سن بیمه‌شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

نمایندگان مجلس در توجیه این مصوبه به بحران ناترازی منابع در صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرده و گفته‌اند که میانگین سن بازنشستگی در دنیا ۶۳ سال است، ولی در ایران بازنشسته‌هایی با سن 50 سال و کمتر هم وجود دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها