|

هوش مصنوعی اخراج‌ها را آغاز کرد

اخراج سم‌ آلتمن، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اپن‌آی و بیانیه‌ای که تأکید می‌کرد به او اعتماد ندارد، واکنش بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های درگیر تکنولوژی و هوش مصنوعی برانگیخت.

هوش مصنوعی اخراج‌ها را آغاز کرد

اخراج سم‌ آلتمن، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اپن‌آی و بیانیه‌ای که تأکید می‌کرد به او اعتماد ندارد، واکنش بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های درگیر تکنولوژی و هوش مصنوعی برانگیخت.

هیئت‌مدیره شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی تنها چند روز بعد از برگزاری نخستین رویداد برنامه‌نویسان و در حالی که ارزش آن در یک سال به بیش از ۸۰ میلیارد دلار رسیده است، اعلام کرد مدیرعامل این شرکت را اخراج و مدیر تکنولوژی این شرکت را جایگزین او کرده است.

در بیانیه‌ای که OpenAI منتشر کرده، آمده است هیئت‌مدیره دیگر این اطمینان را ندارد که آلتمن بتواند این شرکت را راهبری کند. در این بیانیه همچنین آمده که گرگ بروکمن، رئیس هیئت‌مدیره نیز از این سمت کنار گذاشته شده، اما او همچنان به‌عنوان مدیر در این شرکت فعالیت می‌کند. ساعتی بعد گرگ بروکمن با انتشار بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد او این شرکت را ترک می‌کند. بروکمن نوشت که هنوز نمی‌داند چه اتفاقی افتاده، اما هیئت‌مدیره به‌طور ناگهانی تصمیم به اخراج مدیرعامل و کنار‌گذاشتن رئیس هیئت‌مدیره گرفته و از طریق جلسه آنلاین با گوگل‌میت حکم اخراج به آنها اعلام شده است. سم آلتمن نیز در توییتر گفت که او از این تصمیم هیئت‌مدیره شوک‌زده و بسیار ناراحت است. او این اقدام را بازی قدرت اعضای هیئت‌مدیره خواند؛ از‌جمله ایلیا ساتسکور یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI و و مدیر ارشد دانش این شرکت. این اخراج برای بسیاری یادآور اخراج استیو جایز از اپل توسط هیئت‌مدیره‌‌اش بود. البته مایکروسافت سرمایه‌گذار این شرکت که 13 میلیارد در این شرکت 80 میلیاردی سرمایه‌گذاری کرده است، از سهامداران عمده این شرکت بود که از این تغییر و اخراج بی‌‌خبر بود و سهامش ۱.۷ درصد کاهش یافت.

شاید این فقط یک جنگ قدرت در این شرکت باشد، اما سؤالات زیادی را در زمینه توسعه و امنیت توسعه و آینده هوش مصنوعی مطرح کرده است. در همین حال اخراج آلتمن باعث واکنش‌های زیادی در بین چهره‌های تکنولوژی هم شد؛ از‌جمله آنها اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل و برایان چسکی، بنیان‌گذار ایربی‌اندبی، به تمجید از آلتمن پرداختند. بسیای از کاربران نیز با طنز با این موضوع برخورد کردند؛ از‌جمله برخی کاربران گفتند هوش مصنوعی که قرار بود افراد زیادی را بی‌کار کند از خود مدیرعامل شروع کرد. برخی هم گفتند که GPT-5 (احتمالا محصول آینده شرکت) مدیرعامل بعدی خواهد بود. دیگر اتفاقی که پس از این اخراج‌ها رخ داد، مبحث سهام و ارزش این شرکت است. هرچند این شرکت به سرمایه‌گذارانش اعلام کرده که درآمد امسال آن به یک میلیارد دلار می‌رسد، ولی برخی نگرانی‌ها درباره رسیدن به این هدف مطرح شده است.

سم آلتمن 38‌ساله مدیرعامل و بنیان‌گذار اخراجی شرکت خالق چت‌جی‌بی‌تی چهره شاخصی در حوزه تکنولوژی و طی چند ماه گذشته چهره اول در عرصه هوش مصنوعی بود. او هشت سال پیش این شرکت را راه‌اندازی و تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین شرکت‌های عرصه فناوری کرد. برخی رسانه‌ها این اتفاق را زلزله مدیریتی توصیف کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها