|

وب 3 چگونه آموزش را متحول می‌کند؟

استفاده از نسل جدید اینترنت در آموزش و تدریس فعال، باعث افزایش بازدهی و نمرات دانش‌آموزان می‌شود

وب 3 یا وب سوم، نسل جدید اینترنت است که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی مانند بلاک‌چین، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، امنیت و حریم خصوصی بالاتری را برای کاربران فراهم می‌کند. وب 3، وب معنایی است؛

وب 3 یا وب سوم، نسل جدید اینترنت است که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی مانند بلاک‌چین، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، امنیت و حریم خصوصی بالاتری را برای کاربران فراهم می‌کند. وب 3، وب معنایی است؛ یعنی با تحلیل داده به رمزگشایی از معانی و احساسات می‌پردازد و در نتیجه، کاربران اینترنت تجربه بهتری از طریق اتصال پیشرفته‌تر داده‌ها خواهند داشت. فراگیری و دسترسی در همه جا از ویژگی‌های نسل جدید اینترنت است که قطعی کمتری خواهد داشت. استفاده از هوش مصنوعی و امنیت بالای آن از دیگر خصوصیات این فناوری است که امکان هک و سرقت اطلاعات را به حد‌اقل می‌رساند. وب 3 به جای اینترنت در انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری، از تمرکززدایی استقبال می‌کند و از طریق کاربرانش ساخته می‌شود، گردانده می‌شود و تحت کنترل خود کاربران قرار می‌گیرد. وب 3 در آموزش و تدریس فعال نیز اهمیت بسیاری دارد و با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، می‌تواند در آموزش کاربردهای متعددی داشته باشد و به دانش‌آموزان کمک کند تا بهتر و باکیفیت‌تر درس بخوانند. این فناوری به منظور ایجاد اینترنت غیرمتمرکز و ایمن، سریع، حریم خصوصی بالا و کیفیت بالای خدمات اینترنتی برای بشریت طراحی شده است. این فناوری خواستار تغییر پارادایم به سیستم‌های غیرمتمرکز متعلق به سازندگان و کاربران شده است.‌ بخش آموزش به آهستگی و پیوسته در حال انطباق با روند مشابه است. این تغییر در مسیر را می‌توان به صورت زیر توضیح داد:

در وب 1 آموزش محدود به انتقال دانش در مؤسسات آموزشی بین معلمان و دانش‌آموزان بود.

در وب 2 تمرکز به پورتال‌های آموزشی آنلاین که متمرکز بودند، معطوف شد.‌

و اکنون در وب 3 زیرساخت آموزشی بر تمرکززدایی داده‌ها و منابع متکی است. این به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد تا مهارت‌ها را از منابع بی‌شماری جمع‌آوری کنند‌؛ سپس دانش مورد تأیید قرار می‌گیرد و در شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شود تا از دسترسی به یک شبکه ضد دستکاری اطمینان حاصل شود. فناوری نقش مهمی در توسعه جهانی، حمایت مالی، صنعت و رشد تجارت داشته است. بخش آموزش به‌عنوان یک رکن حیاتی برای توسعه اجتماعی مورد توجه کارشناسان فناوری قرار گرفته است.‌ آموزش سنتی به یادگیری آنلاین تبدیل شده است و تجربیات تعاملی، نوآورانه و همه‌جانبه را ارائه می‌دهد. وب 3 فناوری‌های مختلفی از‌جمله بلاک‌چین، هوش مصنوعی، محاسبات ابری، متاورس، 5G و ارزهای دیجیتال را در بر می‌گیرد. وب 3 با ارائه تجربیات یادگیری صرفه‌جویی در زمان، غیرمتمرکز و شخصی‌سازی‌شده، ترویج مالکیت داده‌های کاربر و ارائه فرصت‌های کسب درآمد جدید، آموزش را بهبود می‌بخشد. وب 3 در آموزش نیز کاربردهای متعددی دارد. برخی از کاربردهای وب 3 در آموزش عبارت‌اند از:

- ایجاد اینترنت غیرمتمرکز: وب 3 با استفاده از پروتکل‌های غیرمتمرکز، امنیت و حریم خصوصی بالاتری را برای کاربران فراهم می‌کند. این امر می‌تواند در آموزش آنلاین و انتقال اطلاعات حساس و مهم بین دانش‌آموزان و معلمان مفید باشد.

- افزایش کیفیت آموزش: با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف وب می‌توان به طور مؤثری کیفیت آموزش را افزایش داد. به‌عنوان مثال استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که در متاورس استفاده می‌شوند، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا بهتر و با تمرکز بیشتری درس بخوانند و با غوطه‌وری در محیط، یادگیری جذاب‌تری داشته باشند.

- ایجاد فرصت‌های آموزشی جدید: وب 3 با ایجاد فرصت‌های آموزشی جدید مانند دوره‌های آموزشی آنلاین و ارائه منابع آموزشی رایگان، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا بهتر و باکیفیت‌تر درس بخوانند.

- ارتقای تعاملات درسی: وب 3 با استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی مانند هوش مصنوعی و بلاک‌چین، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا به طور فعال‌تر در کلاس درس شرکت کنند و تعاملات درسی را ارتقا دهند.

به‌ طور کلی، وب 3 با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، می‌تواند در آموزش کاربردهای متعددی داشته باشد و به دانش‌آموزان کمک کند تا بهتر و باکیفیت‌تر درس بخوانند. استفاده از وب 3 در آموزش و تدریس فعال، باعث افزایش بازدهی و نمرات دانش‌آموزان می‌شود. البته این فناوری هم محدودیت‌هایی دارد که نباید نادیده گرفته شوند: مثلا تراکنش‌ها در وب 3 به خاطر غیرمتمرکز‌ بودن آن کندتر هستند و تعامل با برنامه‌های وب ۳ نیازمند گام‌ها، نرم‌افزارها و آموزش‌های بیشتر است. همچنین هزینه‌های بالا و نبود یکپارچگی در مرورگرهای امروزی دسترسی به نسل سوم وب را برای بسیاری از کاربران غیر‌ممکن می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها