|

از مرگ تا میلیونرشدن

اتفاقات زیادی در گوشه و کنار ایران و جهان رخ می‌دهد که فقط آمار و اعداد می‌تواند ابعاد آن را توصیف کند. به برخی از این اخبار اشاره می‌کنیم.

اتفاقات زیادی در گوشه و کنار ایران و جهان رخ می‌دهد که فقط آمار و اعداد می‌تواند ابعاد آن را توصیف کند. به برخی از این اخبار اشاره می‌کنیم.

میلیونرها زیاد می‌شوند: طبق گزارش سازمان ملل جمعیت میلیونرهای جهان تا ۲۰۲۷ به ۸۶ میلیون نفر می‌رسد. به گزارش ویژوال کاپیتالیست، در سال ۲۰۲۲، میلیونرهای جهان تقریبا نیمی از ثروت خالص خانوار را در اختیار داشتند. در واقع 1.1 درصد جهان ۴۵.۸ درصد از کل ثروت جهانی را کنترل می‌کند. آنهایی که صد هزار تا یک میلیون دلار دارند، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که ۳۹.۴ درصد از ثروت خالص خانوار است.

68 درصد بی‌کاری: در سال گذشته ۶۸ درصد از کارجویان بی‌کار ماندند. مطابق آمار مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۶۰هزارو ۸۲۴ نفر در جست‌وجوی شغل بودند که از این تعداد بیش از ۵۱ هزار نفر یعنی 32 درصدشان موفق به یافتن شغل و جذب بازار کار شدند، اما 68 درصد از کارجویان بی‌کار ماندند.

سالمندی زنانه می‌شود: طبق آماری که چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده است، سالمندی در ایران به سمت زنانه‌شدن پیش می‌رود. تجارت‌نیوز به بررسی آمارها پرداخته است. آمارها نشان می‌دهد جمعیت زنان سالمند تنها در بازه زمانی ۱۴۳۰ به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت. شیوع تنهازیستی زنان سالمند در یک دهه اخیر از ۱۳ به ۲۳ درصد و برای مردان سالمند از چهار به ۵.۵ درصد افزایش یافته است. الگوی تنهازیستی در میان زنان سالمند بیش از چهار برابر مردان سالمند است. به عبارتی اقتصاد ایران با حدود 

۳۰ میلیون سالمند مواجه می‌شود که برخی از آنها یا شغل ندارند یا درآمد بسیار پایین داشتند و نتوانستند سرمایه اقتصادی برای دوران پیری خود داشته باشند. در پژوهشی که شورای ملی سالمندان منتشر کرده حدود ۷۱ درصد از سالمندان در شهرها زندگی می‌کردند. حدود ۹۰ درصد از آنها بدون همسر (به علت فوت همسر) بودند. ۲.۴ درصد از آنها هرگز ازدواج نکرده بودند. ۴.۴ درصد از آنها دارای همسر بودند ولی تنها زندگی می‌کردند.

ایران با 26 میراث جهانی: یورونیوز گزارشی درباره کشورها و تعداد میراث جهانی آنها منتشر کرده است. در این گزارش کشور ایتالیا با ۵٨ میراث جهانی، رتبه نخست را در دنیا به خود اختصاص داده است. ایران نیز با در اختیار داشتن ٢۶ میراث جهانی، جزء 10 کشور نخست دنیا از این حیث است.

750 کشته بر اثر تحریم دارو: رئیس انجمن تالاسمی ایران از مرگ بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی به دلیل تحریم خبر داده است. طبق سخنان او در ایران ۲۳ هزار بیمار تالاسمی ماژور داریم و تخمین زده می‌شود شمار مبتلایان به تالاسمی مینور پنج تا هشت میلیون نفر باشد. دارو و درمان این بیماری به‌عنوان بیماری خاص از سال ۷۶ رایگان شد. از سال ۹۷ با اعمال تحریم‌ها با مشکل تأمین دارو روبه‌رو هستیم و شرکت‌های تأمین‌کننده داخلی نیز در مواد اولیه مشکل دارند و این مسائل باعث شده به دلیل نرسیدن دارو، بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی فوت کرده و بیش از ۱۲ هزار بیمار نیز آسیب جدی ببینند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها