|

مجوز ساخت در باغ ۳ هزار متری؛ پرونده از کارتابل شورا غیب شد

روز پرحادثه شورای شهر تهران

دومین بار است که در صحن شورای شهر تهران درباره خروج بی‌صدای یک پرونده باغ از کارتابل شورا تذکر داده می‌شود.

روز  پرحادثه شورای شهر  تهران

شرق: دومین بار است که در صحن شورای شهر تهران درباره خروج بی‌صدای یک پرونده باغ از کارتابل شورا تذکر داده می‌شود.

هفته گذشته بود که مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی، در جریان بررسی پرونده باغات از خروج یکی از پرونده‌های باغات از کارتابل شورای شهر و تلاش برای صدور پروانه خبر داد. روز گذشته او باز هم از خروج عجیب یک پرونده باغ از کارتابل شورای شهر تهران بدون تعیین تکلیف تشخیص باغ و غیر‌ باغ بنا خبر داد. این پرونده از شورا خارج می‌شود و به شهرسازی بازمی‌گردد و پرونده وارد مسیر صدور پروانه می‌شود. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورا در صحن شورای شهر تهران، جزئیات بیشتری از ماجرای باغ سه‌هزار‌متری را افشا می‌کند. او می‌گوید: در منطقه یک، سه هزار متر زمین پروانه گرفته است، این پرونده به صورت قطعی باغ است؛ درباره این پرونده نامه‌ای از سوی رئیس شورای شهر هم به شهرداری ارسال شده است که گفته می‌شود درختان را با افتخار خشک کرده و از دادگاه رأی گرفته‌اند. دادگاه این رأی را متناسب با شرایط داده که اجازه ساخت‌وساز در فضای ۱۵ درصدی پلاک داده شود و با ۳۰۰ درصد پروانه تراکم گرفته و احتمالا بعد از آن هم در کمیسیون ماده پنج، ۶۰۰ درصد تراکم خواهد گرفت. در این قضیه رئیس سازمان فضای سبز برکنار شد. او با تأکید بر اینکه حقوق مردم دست ماست، می‌گوید: ما در تک‌تک باغات، احتیاط زیادی می‌کنیم؛ اما حالا قسم جلاله می‌خورم اگر یک پرونده دیگر تکرار شود، این‌چنین برخورد نخواهیم کرد. در این پرونده احتمال زد‌و‌بند وجود دارد، من در شهرداری مدیر بودم و می‌دانم چه خبر است. گفته می‌شود این پرونده سریع‌تر از روال معمول پروانه گرفت، خجالت بکشید. این پرونده سه هزار متر مربع رأی باغ داشته؛ اما من به مالک می‌گویم زهی خیال باطل؛ تلاش می‌کنیم در دیوان عدالت اداری رأی را ابطال کنیم و شخصا پیگیری می‌کنم و کوتاه نخواهم آمد. عباسی ادامه می‌دهد: کسانی که تخلف کردند، به دادگاه باید معرفی شوند. در پرونده‌های دیگر معاون خدمات شهری، امور مناطق و شهرسازی موضوع را پیگیری کنند. ردپای این پرونده در معاونت شهرسازی است. شهرداری در بافت فرسوده تذکر گرفت؛ این پول‌ها برکت ندارد

اما این تنها تخلف معاونت شهرسازی نبود که در صحن علنی روز سه‌شنبه دوم آبان افشا شد. عباسی در تذکری به شهردار تهران به بخش‌نامه‌ای غیرقانونی اشاره کرد که براساس‌آن شهرداری به مصوبه شورا مبنی بر بخشودگی‌های اعمال‌شده در عوارض بافت‌های فرسوده، عمل نکرده و تأکید می‌کند شهرداری مجوز چنین کاری را ندارد. عباسی درباره مسئله بافت‌های فرسوده در مناطق جنوبی تهران می‌گوید: حقوق مردم ضعیف مناطق جنوبی شهر تهران و بافت فرسوده، در اختیار ماست تا از آنها صیانت کنیم. در‌این‌باره مصوبه‌ای در شورا به تصویب رسید، مبنی بر اینکه در قطعات تجمیعی، برای املاک مسکونی واقع در محدوده‌های مصوب بافت فرسوده مشروط به تحقق حد نصاب حداقل ۱۵۰ متر مربع مساحت، مطابق با اسناد مالکیت، تخفیف صد‌درصدی عوارض صورت بگیرد، حال باید پرسید شهرداری با چه مجوزی از شهروندان این مناطق عوارض دریافت می‌کند؟ شهرداری از نظر قانونی چنین اجازه‌ای ندارد. صادر‌کننده این مجوز متخلف است و مجری نیز باید پاسخ‌گو باشد. این پول‌ها برکت ندارد. درخواست می‌شود ضمن جلوگیری از این اقدام شهرداری در اسرع وقت، اگر حقی در این زمینه از کسی ضایع شده، به‌سرعت جبران شود.

‌استقبال از  ورود  دستگاه قضا به پرونده بالن‌های قرمز

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت هم در واکنش به این تذکر می‌گوید:‌ اینکه شهرداری تهران مصوبات شورا را به هیچ انگارد، جای تسلیت به شورا دارد. امیدواریم شهرداری از اقدامات پر‌خطری که می‌تواند باعث آسیب به شهروندان عزیز شود، دست بردارد.

او درباره تغییرات پی‌در‌پی شهرداران مناطق هم متذکر می‌شود: در جریان بازدیدهای مردمی از مناطق مختلف، مدام با این اعتراض از سوی مردم مواجهیم که چرا شهرداران مناطق پی‌در‌پی تغییر می‌کنند. این جابه‌جایی‌ها سبب می‌شود تا نتوانیم آن‌گونه که باید، مسائل شهر را با مسئولان مطرح کنیم و این امر، کیفیت خدمات‌رسانی از سوی شهرداری به مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اقراریان در ادامه با تأکید بر اینکه ما با خود عهد بستیم که در شورای ششم صدای مردم باشیم، ادامه می‌دهد: از همین تریبون استفاده کرده و این موضوع را به گوش شهردار تهران که در سفر بلند‌مدت چین است، می‌رسانیم. منتظریم تا شهردار از سفر چین بازگشته و شورا را در جریان دستاوردهای این سفر نسبتا طولانی بگذارد که بیش از ۱۰ روز طول کشیده و در تاریخ شورا و شهرداری بی‌سابقه یا کم‌سابقه بوده است. اقراریان در ادامه در قالب تذکری مجدد به شهردار تهران می‌گوید: با عنایت به حادثه سوختگی تعدادی از کودکان عزیز و نظر به ورود دستگاه قضائی، درخواست می‌شود گزارش جامعی از دستوردهنده و مجوزهای این اقدام، رده مجری و قراردادهای فی‌مابین پیمانکار همراه با آخرین وضعیت پیگیری‌های حقوقی و رسیدگی به مصدومان حادثه ارسال کند.

رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه ضمن قدردانی از ورود دادستانی به این مسئله، خواستار ورود دیگر نهادهای مرتبط در صورت تضییع حقوق شهروندان شد.

‌بررسی کارنامه 6 دوره شورای شهر   تهران

در جلسه شورای شهر تهران احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران، گزارشی از عملکرد ادوار مختلف شورای شهر تهران ارائه کرد و هشدار داد که بُعد سیاست‌گذاری شورای شهر کم‌رنگ شده است. او با اشاره به پژوهش‌های مرکز مطالعات شهرداری و مرکز پایش شورای شهر می‌گوید: ارزیابی‌های انجام‌گرفته بر بررسی تعداد مصوبات تمرکز دارد. تعداد مصوبات هر دوره بر حسب موضوع، شامل لایحه/ طرح، کمیسیون تخصصی، سابقه اعتراض و میزان تطابق با اولویت‌های شهروندان می‌شود. در ادوار شورا بیش از هفت هزار مصوبه به تصویب رسیده که میانگین دو‌ساله آن سه‌هزارو 521 مصوبه می‌شود. او ادامه می‌دهد:‌ هدف این بررسی، درک وضعیت شورای ششم و ارائه راهکارهایی برای بهبود فرایند اداره امور در شورای ششم است. به گفته صادقی باغات، نام‌گذاری، تعیین و انتخاب افراد، نظارت مالی (گزارش‌های حسابرسی، تفریغ بودجه و موارد مشابه) و مصوبات عمومی (انواع طرح‌ها و لوایح و مصوبات غیر از عناوین مطروحه) انواع مصوبات شورای شهر تهران بوده است. همچنین با شاخص تعداد مصوبات، دوره ششم از دوره‌های پرکار محسوب می‌شود که تعداد مصوبات باغات و نظارت مالی، رشد چشمگیری در این دوره داشته است. در ادوار شوراها، تعداد مصوبات باغات با رشد چشمگیر و تعداد مصوبات عمومی با کاهش نسبی روبه‌رو بوده است که این موضوع می‌تواند به معنی ضعیف‌شدن عملکرد شورا در بُعد سیاست‌گذاری باشد. صادقی اضافه می‌کند: مصوبات نظارت مالی سهم اندکی از مصوبات دوره‌های شوراها را به خود اختصاص داده است. این موضوع می‌تواند به معنی غفلت از نقش نظارتی شورا باشد. همان‌طور که ‌پیش‌بینی می‌شد تعداد مصوبات «تعیین و انتخاب افراد» در دوره‌های مختلف توزیع نسبتا یکنواختی دارد و نام‌گذاری به‌تدریج از کانون توجه شوراها خارج شده است. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا در ادامه و با اشاره به درصد انواع مصوبات (میانگین دوساله) می‌گوید: بیشترین سهم مصوبات عمومی، مربوط به دوره‌های اول و سوم است. همچنین در دوره دوم شاهد سهم بالای مصوبات نام‌گذاری هستیم. بیشترین سهم مصوبات نام‌گذاری متعلق به این دوره است. اگرچه در ادامه سهم مصوبات نام‌گذاری به‌تدریج کاهش می‌یابد؛ اما سهم مصوبات باغات رشد می‌کند و در دوره ششم به بیشترین میزان (۵۳ درصد) می‌رسد. البته سهم مصوبات عمومی از کل مصوبات، کاهشی بوده است.

‌شورای اصلاح‌طلب ولایت‌مدارترین  شورا

صادقی در ادامه با اشاره به تعداد مصوبات مرتبط با حوزه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری (نتایج گزارش‌های مرکز مطالعات) می‌گوید: حضرت آقا همه‌ساله در جلسات مختلف با اعضای شورا دغدغه‌هایی را مطرح کردند که از جمله می‌توان به نقش و وظایف شوراهای شهر در ایجاد شهر با هویت و نیز شهر اسلامی یا پارامتر‌های مرتبط با برنامه‌های شهری اشاره کرد. بر اساس پژوهش صورت‌گرفته از تعداد کل مصوبات شورا پنج درصد از مصوبات در راستای تأکیدات و منویات مقام معظم رهبری بوده است که در دوره اول و دوم کمتر از یک درصد در دوره سوم بیش از دو درصد، در دوره چهارم 1.4 و در دوره پنجم 5.2 از مصوبات را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال در سال جاری درخصوص تحقق شعار سال به شهرداری برای ارائه لایحه کاهش تورم و افزایش تولید یک ماه فرصت داده شد، اما بعد از پنج ماه لایحه‌ای به شورا ارائه داده‌اند که این لایحه به هیچ عنوان به موضوع نپرداخته و فقط خواسته‌اند مجوز‌ها و اختیارات بیشتری برای شهرداری ایجاد شود. من متأسفم که دوستان حوزه مدیریت شهری اظهار می‌کنند مدیریت شهری هیچ نقشی در این زمینه ندارد در حالی که مواردی که می‌تواند در بودجه 80 هزار میلیارد تومانی شهرداری در این حوزه تأثیرگذار باشد مشخص است.

‌فاصله مصوبات شورا   از   اولویت شهروندان

عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص توجه به دغدغه‌مندی شهروندان از سوی شورای شهر تهران هم می‌گوید: مطالعات صورت‌گرفته نشان‌دهنده آن است که اولویت‌ها و دغدغه‌های شهروندان نمود قابل ‌ملاحظه‌ای در مصوبات ادوار شوراهای شهر نداشته است و این روند همچنان ادامه دارد. این در حالی است که آلودگی هوا، ترافیک، فاصله طبقاتی، آسیب‌پذیری در برابر زلزله و کمبود وسایل نقلیه عمومی از جمله اولویت‌های شهروندان بوده که متأسفانه در دوره‌های چهارم و پنجم مصوبات کمی در این خصوص به تصویب رسیده است. در دوره ششم هم هیچ پایشی نشده که دغدغه‌های مردم چیست، احساس کردیم که دغدغه مردم ترافیک است. درمجموع در حوزه‌های فوق تعداد مصوبات شورای شهر در مقایسه با موضوعات دیگر بسیار کمتر از سطح نیازهای شهر تهران است و این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این موضوعات برای شهروندان جدی‌تر و مهم‌تر است. برخی اعضای شورا به نطق پیش از دستور احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران که با محوریت مقایسه عملکرد شورا از دوره یکم تا پنجم بود واکنش نشان دادند. مهدی اقراریان درخصوص کاهش سیاست‌گذاری در این دوره می‌گوید: سیاست‌گذاری‌ها به مرور زمان روند کاهشی به خود می‌گیرد و این‌طور نیست که هرروز سیاست‌ها دستخوش تغییر شود. قاعدتا در ادوار گذشته چارچوب‌ها یا خط‌مشی‌هایی مشخص شده که نمی‌توان به‌راحتی این سیاست‌ها را تغییر داد که درنهایت در صورت لزوم برخی موارد آن جابه‌جا می‌شود. این اتفاق مختص به مجموعه شورا نیست و در سایر ارگان‌های دیگر به عنوان امری جاری تلقی می‌شود. مسئله‌ای که مهم است و به عنوان دغدغه‌های برخی اعضا مطرح می‌شود؛ این است که تلاش ما در شورا باید این باشد که شورا مرجعیت خود را به عنوان یک نهاد نظارتی در فضای افکار عمومی جامعه و شهروندان از دست ندهد؛ یعنی با استفاده از ابزارهایی که شهرداری تهران در اختیار دارد برای اینکه بتواند شورا را مدیریت کند فضایی در افکار عمومی ایجاد نشود که مردم احساس کنند‌ نهاد نظارتی به عنوان بخش یا زیرمجموعه‌ای از شهرداری است.

‌جنگلی  از قوانین شهری داریم

ناصر امانی عضو دیگر شورای شهر تهران هم می‌گوید: اولا ما کمبود قانون نداریم؛ ما در حوزه مدیریت شهری جنگلی از قوانین داریم که سردرگم شدیم به کدام‌یک از آنها عمل کنیم، مضافا بر اینکه ما در تمام حوزه‌های مدیریت شهری انبوهی از مصوبات از دوره اول تا امروز داریم و بسیاری از مصوبات نیز در نهادهای بالادستی وجود دارد. دو مشکل اصلی ما در بخش اجرا و نظارت است. به نوعی باید گفت بیش از قانون‌گذاری به نظارت بر اجرا نیازمندیم ضمن آنکه شوراهای شهر به تدریج از دوره اول به بعد به شورای شهرداری تبدیل شده‌اند و از ۳۱ وظیفه شورا که در قانون پیش‌بینی شده به‌تدریج شاهد نزول آن بودیم و در برخی از این وظایف دستور توقف گرفته‌ایم و با مانعی بزرگ به نام وزارتخانه‌ها و غول بزرگی به نام دولت روبه‌رو شدیم و به تدریج شورا به شورای شهرداری تبدیل شد.

‌بررسی دخل  و  خرج  شهرداری

در جلسه روز گذشته گزارش مربوط به حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در شهریور سال 1402 هم مورد بررسی اعضا قرار گرفت. به گفته حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا، در شش‌ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ مجموع منابع نقدی و غیرنقدی حدود 34هزارو 829 میلیارد تومان است که نسبت وصولی به کل بودجه مصوب ۴۵.۸۳ درصد است. یعنی این بودجه در شش ماه اول بر اساس درآمدهای حاصل ۹۰ درصد محقق شده است. همچنین در این شش ماه 38هزارو 723 میلیارد تومان وصول شد. به عبارتی درصد تحقق درآمد نسبت به بودجه مصوب نسبت به شش ماه گذشته ۸۹/۹۴ درصد بوده است. در قسمت مربوط به درآمدها 32هزارو 630 میلیارد تومان به حیطه وصول درآمده است که 32هزارو 793 میلیارد تومان وصول شده که به معنای تحقق بیش از صددرصد بودجه در بخش درآمدهای نقدی است؛ به این ترتیب از 34هزارو 829 میلیارد تومان مجموع عملکرد نقد و غیرنقد، 33هزارو 173 میلیارد تومان مربوط به عملکرد نقد و حدود ۱۶۵۶ میلیارد تومان مربوط به عملکرد غیرنقد است.

در این جلسه همچنین نرجس سلیمانی در تذکری به نصب تابلوهای معرفی شعرا در سطح شهر، اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل حقوقی و قانونی در این زمینه وجود ندارد اما این به حقوق شهروندی نزدیک‌تر است؛ کسانی که از شهرداری حقوق می‌گیرند، جزء شعرای تبلیغ‌شده نباشند.

‌راهکار  عضو  شورا  برای مدیریت  ترافیک  پایتخت

محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر هم به چالش ترافیک در تهران اشاره می‌کند و با اعلام اینکه تمام پایتخت‌های کشورهای دنیا برای بحث ترافیک محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند؛ می‌گوید: این کشورها علاوه بر اینکه حمل‌ونقل عمومی را توسعه می‌دهند؛ در کنار آن الزاماتی را ایجاد می‌کنند که بتوانند شهر را مدیریت کنند. پیشنهاد من این است که از این چهار میلیون خودرویی که داریم حداکثر سه میلیون آن فعال است و این فعال‌بودن از نیم‌ساعت تا چهار ساعت خودروهای شخصی را شامل می‌شود. ما باید ظرفیت تعداد تردد خودروی سطح شهر را به حدود حداکثر ۸۰۰ هزار برسانیم که معابر ما روان و استاندارد شود. سازمان ترافیک طرحی داشت که متأسفانه چون دستخوش تحولات مدیریتی و جابه‌جایی مسئولان شد این طرح متوقف ماند که ان‌شاءالله در این جابه‌جایی مدیران که صورت گرفته رو به رشد باشد و اتفاقات خوبی بیفتد. ما منتظر بودیم طرح ترافیک جدید به صحن بیاید که ظاهرا از آن خبری نیست که مدیران جدید طرح را بررسی کنند تا به یک نقطه مثبتی برسند. نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید: پیشنهاد مشخص بنده این است در کنار طرحی که دارند بررسی می‌کنند؛ این طرح را هم بررسی کنند که ما از شنبه تا چهارشنبه حضور دو پلاک در تهران داشته باشیم. یعنی از همان زوج و فرد شنبه صفر و یک باشد، یکشنبه ۲ و ۳ باشد الی آخر. یعنی یک‌پنجم خودروهای تهران بتوانند از شنبه تا چهارشنبه را در ساعت‌هایی که مشخص می‌کنند تردد کنند و روزهای پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل طرح و ترافیکی نباشد. این عملا تعداد خودروها را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌رساند و قابلیت فروش طرح ترافیک تا ۲۰۰ هزار واحد خودرو را دارد. همین الان در طرح ترافیک ما 110 هزار مجوز فروخته می‌شود و اگر این طرح که البته نیاز به کارشناسی دارد اجرا شود، قابلیت فروش طرح ترافیک را به ۲۰۰ هزار مجوز می‌رساند و عدد تردد استاندارد در شهر تهران را به همان عدد ۸۰۰ هزار تردد خواهد رساند و تردد روان شهر مانند ایام نوروز می‌شود که حدود سه‌پنجم خودروها حضور ندارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها