|

حملات اسرائیل همچنان فاجعه انسانی رقم می‌زند

جنایت و حمام خون در غزه

ماشین کشتار اسرائیل با سوخت اروپایی - آمریکایی همچنان به جنایت بی‌سابقه علیه ساکنان باریکه غزه مشغول است و هر‌ روز هم رکوردهای جدیدی به جای می‌گذارد، کمااینکه فقط در ۲۴ ساعت از ابتدای هفته جاری تا یکشنبه در جریان حمله به ۲۵ نقطه بیش از ۵۰۰ نفر از مردم غزه را به شهادت رسانده است.

جنایت و حمام خون در غزه

شرق: ماشین کشتار اسرائیل با سوخت اروپایی - آمریکایی همچنان به جنایت بی‌سابقه علیه ساکنان باریکه غزه مشغول است و هر‌ روز هم رکوردهای جدیدی به جای می‌گذارد، کمااینکه فقط در  ۲۴ ساعت از ابتدای هفته جاری تا یکشنبه در جریان حمله به ۲۵ نقطه بیش از ۵۰۰ نفر از مردم غزه را به شهادت رسانده است. با وجود این ماشین کشتار رکورد خود را شکست و آن‌طور‌‌که الجزیره طبق آمارهای روزانه‌ای از که میزان کشته‌ها ارائه می‌دهد، در فاصله ۲۴ ساعت از دوشنبه تا دیروز، سه‌شنبه، ۷۰۴ فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل شهید شدند. این آماری بود که وزارت بهداشت غزه هم اعلام کرده بود. به‌این‌ترتیب در ۱۸ روزی که از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و شروع جنگ حماس و اسرائیل می‌گذرد، تا به اکنون پنج‌هزارو 791 فلسطینی شهید و 16هزارو 297 نفر زخمی شده‌اند. با هر عینک سیاسی و جناحی‌ای که به این آمارهای تکان‌‌‌دهنده نگاه شود، بی‌شک از نظر فنی و حقوقی شاهد یک «نسل‌کشی» یا (Genocide) بی‌‌سابقه در باریکه غزه هستیم. این کشتار در‌ حالی ادامه دارد که ساکنان غزه با بی‌‌سابقه‌ترین محاصره زمینی، دریایی و هوایی هم دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و اجازه ارسال تجهیزات، آب، مواد غذایی و حتی سوخته هم داده نمی‌شود و عملا «بزرگ‌ترین زندان روباز دنیا» به «بزرگ‌ترین گورستان جهان» تبدیل شده است و دو‌ونیم میلیون نفر ساکن غزه با مرگ تدریجی در جدال‌اند.

برای درک بهتر و بیشتر شرایط غزه در همین باره کافی است به گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت غزه توجه کنیم که شنبه در سخنانی درباره وضعیت فاجعه‌بار بیمارستان‌های این باریکه در نتیجه تجاوزات اسرائیل و محاصره آن هشدار داد. آن‌طور‌که ایسنا گزارش داده، این هشدار به قدری جدی است که طبق برخی هشدارها چندین بیمارستان دیگر قادر به خدمات‌رسانی نیستند. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه در سخنانی تأکید کرد که بیمارستان‌های غزه بیش از هر زمان نیاز مبرمی به دارو، تجهیزات پزشکی، سوخت و نیروی انسانی دارند. وزارت بهداشت غزه در همین راستا اعلام کرده است که پزشکان و کادر درمان جزئی از اهداف جنایات اسرائیل هستند. این وزارتخانه اعلام کرده است که از آغاز حمله به غزه تاکنون ۴۶ نفر از کادر درمان به شهادت رسیده و ۸۵ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. اشرف القدره در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیمارستان «الشفا» در شهر غزه، عنوان کرد اسرائیل از زمان آغاز تجاوزات خود به نوار غزه، ۵۲۱ خانواده را به‌طور‌کامل قتل عام کرده است. القدره همچنین گزارش داد که وزارت بهداشت هزارو 400 گزارش مفقودی افراد زیر آوار دریافت کرده است که نام ۷۲۰ کودک در میان آنها دیده می‌شود. او اعلام کرد که هفت بیمارستان و ۲۱ مرکز بهداشتی در نتیجه هدف قرار‌گرفتن توسط اسرائیل و تمام‌شدن سوخت دیگر قادر به فعالیت و خدمات‌رسانی نیستند. القدره تأکید کرد که تجاوزات مستمر اسرائیل و آواره‌شدن هزاران شهروند مانع دسترسی بیماران به بیمارستان‌ها می‌شود و این مسئله جان آنها را تهدید می‌کند. او از جامعه جهانی خواست جلوی تجاوزات اسرائیل را بگیرد و مانع تجاوزات مداوم علیه پرسنل بهداشتی و کادر درمان، مؤسسات و آمبولانس‌ها بشود. پیش از این نیز صلیب سرخ هشدار داده بود که بیمارستان‌های غزه به دلیل تمام‌شدن سوخت و دارو و کمبود تجهیزات دیگر قادر به مداوای مجروحان و بیماران نخواهند بود. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز هشدار داده است که ذخایر سوخت در تمامی بیمارستان‌های نوار غزه تمام خواهد شد. این دفتر همچنین اعلام کرد که توقف کار ژنراتورها جان هزاران بیمار را به خطر می‌اندازد.

بحران انسانی در باریکه غزه به قدری وضعیت فاجعه‌باری دارد که حتی حامیان پروپاقرص اسرائیل و شرکای کشتار مردم فلسطین هم به آن اذعان کرده‌اند. در این خصوص روز شنبه  طی یک بیانیه آمریکایی-اروپایی نسبت به وخامت بحران انسانی در نوار غزه هشدار داده شد. در این بیانیه آمریکایی-اروپایی آمده است «ما نسبت به وخامت بحران انسانی در غزه هشدار می‌دهیم؛ باید از تشدید تنش در سطح منطقه‌ای جلوگیری شود». براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، در بیانیه مذکور قید شده است «ما با شرکای خود در منطقه همکاری خواهیم کرد و بر اهمیت حمایت و حفاظت از غیرنظامیان و کمک‌رسانی تأکید می‌کنیم». با‌این‌حال آژانس‌های آکسفام (سازمان‌ بین‌المللی امدادرسانی) و سازمان ملل متحد نسبت به فروپاشی سیستم بهداشتی در غزه و خطر شیوع بیماری‌های عفونی به دلیل نبود امکانات بهداشتی و آب سالم هشدار دادند. به گزارش الجزیره، آکسفام هشدار داده‌ است که در صورت عدم ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری، فروپاشی سرویس‌های آب و فاضلاب باعث شیوع وبا و سایر بیماری‌های عفونی خطرناک در غزه خواهد شد. اسرائیل پس از اعلام محاصره کامل فلسطین، آب غزه را به همراه مواد سوختی و برق که نیروگاه‌های آب و فاضلاب را تأمین می‌کند، قطع کرده است. سازمان ملل هم می‌گوید که «در‌حال‌حاضر در غزه فقط سه لیتر آب در روز برای هر نفر برای تأمین تمام نیازهایشان از جمله نوشیدن، شستن، پخت و پز و... در دسترس است». طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) بین ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر آب در روز مقدار توصیه‌شده برای هر فرد برای برآوردن نیازهای اولیه بهداشتی است. از سوی دیگر کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در گزارشی اعلام کرد که شمار خبرنگاران کشته‌شده از آغاز درگیری میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و اسرائیل هم به ۲۳ نفر رسیده است. این کمیته اعلام کرد که ۱۹ نفر از این خبرنگاران فلسطینی، سه نفر اسرائیلی و یکی از آنها لبنانی بوده است. به نوشته سرویس انگلیسی آناتولی، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران همچنین اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها هشت خبرنگار زخمی شده‌اند. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام کرد در حال بررسی بسیاری از گزارش‌های تأیید‌نشده درباره کشته‌شدن، مفقود‌شدن، بازداشت، زخمی‌شدن یا تهدیدشدن خبرنگاران دیگر و آسیب‌های وارده به دفاتر رسانه‌ها و خانه‌های خبرنگاران است.

در چنین شرایطی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم دیروز سه‌شنبه در سفری با هدف اعلام حمایت از اسرائیل وارد تل‌آویو شد. پیش از مکرون، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای امور خارجه و دفاع این کشور، تعدادی از نمایندگان و سناتورهای کنگره ایالات متحده در کنار آنالنا بائربوک، کاترین کولبا و جیمز کلورلیدر مقام وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلستان دیدارهایی با مقامات اسرائیلی در فلسطین اشغالی داشتند. افزون بر آن تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا چون اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و نیز روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و همچنین برخی از سران اروپا از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تا ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان و مارک روته، نخست‌وزیر هلند هم راهی تل‌آویو شده‌ بودند.

‌به گزارش رسانه‌های فلسطین، گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) در پاسخ به جنایات اسرائیل در غزه، حملات موشکی را به قلب تل‌آویو انجام دادند. در همین راستا، رسانه‌های عبری اعلام کردند که تعداد قابل توجهی موشک از غزه به سمت تل‌آویو و شهرک‌‌های مجاور غزه شلیک شد. ارتش اسرائیل در این باره اعلام کرد که آژیرهای خطر در مرکز تل‌آویو و منطقه «راس‌العین» در شمال شرق این شهر به صدا درآمده است. ارتش اسرائیل در ادامه اعلام کرد که در موج جدید حمله موشکی مقاومت، مرکز تل‌آویو و شهرک‌های شمال، جنوب و شرق این شهر هدف قرار گرفته‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها