|

درمان دیابت آسان می‌شود

دیابت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سلامتی زمانه ماست. از این رو محققان و پژوهشگران درصدد هستند با روش‌های مختلف این بیماری را درمان یا کنترل کنند. تقریبا بیشتر افراد قبول دارند که بهترین درمان موجود برای بسیاری از بیماری‌ها تشخیص زودهنگام است.

درمان دیابت آسان می‌شود

دیجیاتو: دیابت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سلامتی زمانه ماست. از این رو محققان و پژوهشگران درصدد هستند با روش‌های مختلف این بیماری را درمان یا کنترل کنند. تقریبا بیشتر افراد قبول دارند که بهترین درمان موجود برای بسیاری از بیماری‌ها تشخیص زودهنگام است. پیش از این شاهد استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص نوع تومور مغزی و سرطان بوده‌ایم و حالا دانشمندان از این فناوری برای تشخیص ابتلا به دیابت استفاده کرده‌اند.

تشخیص با هوش مصنوعی

براساس گزارش نشریه ایندیپندنت، در این مطالعه جدید فناوری ضبط صدا را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کنند. هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای افراد می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد. دقت این مدل هوش مصنوعی برای زنان 89 درصد و برای مردان 86 درصد گزارش شده است. دانشمندان در این مطالعه از شش تا 10 ثانیه صدای افراد، همراه با داده‌های اولیه سلامت مانند سن، جنس، قد و وزن برای ایجاد یک مدل هوش مصنوعی استفاده کردند که می‌تواند دیابت نوع‌2 را در افراد تشخیص دهد. دانشمندان برای مطالعه خود از 267 نفر درخواست کردند که یک عبارت را شش‌بار در روز به‌مدت دو هفته توسط گوشی هوشمند خود ضبط کنند. سپس برای پیداکردن تفاوت بین افراد مبتلا به دیابت و کسانی که دیابت نداشتند، 18 هزار نمونه ضبط‌شده را با 14 ویژگی صوتی تجزیه‌و‌تحلیل کردند. از ویژگی‌هایی که توسط آنها مورد بررسی قرار گرفته به «تغییرات زیر و بم» و «شدت» صدا اشاره شده است که توسط گوش انسان قابل درک نیستند. محققان حالا قصد دارند در برنامه‌های بعدی خود، این مطالعه را به‌عنوان یک ابزار تشخیص در زمینه‌های دیگری مانند پیش‌دیابت، سلامت زنان و فشار خون بالا آزمایش کنند.

درمان  دیابت  از  طریق  چشم

همچنین در پژوهشی دیگر دانشمندان سوئدی راه احتمالی جدیدی برای مدیریت این بیماری پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد چشم مکانی مفید برای کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین و کنترل سطح قند خون باشد. در بیماران مبتلا به دیابت نوع ‌1، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند و باعث می‌شود بدن نتواند سطح قند خون را تنظیم کند و منجر به انبوهی از مشکلات سلامتی شود. در آزمایش‌های انجام‌شده، از سلول‌های بنیادی ِبیمار، سلول‌های لوزالمعده جدیدی تولید می‌شود. محققان این سلول‌های جدید را در دستگاه مخصوصی می‌گذارند و سپس این دستگاه در بدن بیمار کاشته می‌شود. آزمایشات بالینی انسانی در این باره موفقیت‌آمیز بوده است. فقط یک نکته مهم وجود دارد؛ سیستم ایمنی بدن دستگاه را به عنوان عامل خارجی تشخیص می‌دهد و آن را پس می‌زند. البته می‌توان از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده کرد ولی این داروها بیمار را در برابر عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر می‌کنند. در آزمایش‌های انجام‌شده، محققان یک دستگاه 240 میکرومتری ساختند و آن را در محفظه جلویی چشم - فضای بین قرنیه و عنبیه - در موش کاشتند. این دستگاه حاوی ریزاندام‌هایی به شکل جزایر پانکراس است که انسولین تولید می‌کنند. نتایج این آزمایش روی موش نشان می‌دهد که این دستگاه در جای خود باقی می‌ماند. سلول‌های جدید به‌سرعت با رگ‌های خونی چشم ادغام می‌شوند و می‌توانند پس از مدتی به‌طور طبیعی عمل کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها