|

چه کسانی باید دوز سوم و چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند؟

محققانی که واکسن فایزر و مدرنا را تولید کردند و مسئولین برخی کشورها معتقدند برای پیشگیری از پیک جدید کووید 19 باید دوز چهارم را تزریق کرد.

چه کسانی باید دوز سوم و چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند؟

محققانی که واکسن فایزر و مدرنا را تولید کردند و مسئولین برخی کشورها معتقدند برای پیشگیری از پیک جدید کووید 19 باید دوز چهارم را تزریق کرد. برخی محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کردند دو برابر کمتر از دیگران به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. همچنین شدت بیماری در این افراد، چهار برابر کمتر از افرادی است که دوز چهارم را دریافت نکردند.

تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا بعد از گذشت چهار ماه از تزریق دوز سوم قابل انجام است. تزریق دوز چهارم برای افراد سالخورده و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مزمن توصیه می‌شود. پس از تزریق دوز چهارم، در صورت شیوع سویه جدید درگیری آنها با ویروس کمتر می‌شود.

شرایط تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا

در گروه سنی 12 تا 18 سال، افرادی که به هر دلیل دچار ضعف سیستم ایمنی هستند تزریق دوز سوم واکسن توصیه می‌شود. این افراد می‌توانند از پزشک معالج مبنی بر ضعف سیستم ایمنی نامه دریافت کنند و اقدام به تزریق واکسن کنند.

 در خصوص دوز چهارم نیز این شرایط صادق است. کلیه افراد بالای ۱۸ سالگی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و افراد بالای 70 سال و کارکنان نظام سلامت با اولویت شاغلان بیمارستانی می‌توانند دوز چهارم را بعد از گذشت ۴ ماه از تزریق نوبت سوم دریافت کنند.

افراد دارای نقص سیستم ایمنی شامل این افراد می‌شود.

  • بیماران هموفیلی
  • تالاسمی
  • دیالیزی
  • سرطانی
  • بیماران پیوند اعضا
  • مبتلایان به ام اس
  • بیماران HIV مثبت
  •  افرادی که دارو تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کنند

دلایل تزریق دوز سوم واکسن کرونا

دوز سوم واکسن کرونا به بهبود ایمنی بدن در افرادی که قبلا دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند کمک می‌کند. دوز تقویتی در بدن آنتی‌بادی می‌سازد و سطح ایمنی بدن را بالا می‌برد. ایمنی حاصل از دوز سوم منجر به واکنش سریع‌تر و موثرتر در مقابله با ویروس کرونا می‌شود.

نگرانی‌هایی درباره ظهور انواع مختلف ویروس کرونا مانند دلتا، گاما و اومیکرون وجود دارد. برای حفظ ایمنی جمعیت، تزریق دوز سوم الزامی است. تزریق دوز سوم واکسن کرونا جهت افزایش اثربخشی واکسن در بین افراد مبتلا به نقص ایمنی، سالمندان و کسانی که از درمان‌های سرکوب‌کننده ایمنی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود.

نظرات مختلف درباره عملکرد دوز چهارم واکسن کووید 19

اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت تاکید کرد مستندات کافی درباره اینکه آیا تزریق دوز چهارم به جمعیت عموم لازم است یا خیر در دسترس نیست؛ ولی در صورت تصمیم‌گیری جدید درباره این موضوع، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

دانشمندان در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدند که دوز چهارم یک هفته پس از تزریق، پادتن لازم برای مقابله با ویروس را تا پنج برابر افزایش می‌دهد. بیشتر محققان معتقدند بهتر است در حال حاضر فقط گروه‌های آسیب پذیر مانند بیماری‌های پیوندی، افراد مبتلا به سرطان یا دیگر بیماری‌های مزمن و به افراد بالای ۶۵ سال دوز چهارم را دریافت کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها