|

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

فرصت‌افزایی و تهدیدزدایی توأمان راهگشای موضوع اتباع خارجی است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرصت‌‌افزایی و تهدیدزدایی توأمان راهگشای موضوع اتباع خارجی است، گفت: قانون زیر‌ساخت اصلی لازم برای مدیریت در حوزه اتباع خارجی است.

فرصت‌افزایی و تهدیدزدایی توأمان راهگشای موضوع اتباع خارجی است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرصت‌‌افزایی و تهدیدزدایی توأمان راهگشای موضوع اتباع خارجی است، گفت: قانون زیر‌ساخت اصلی لازم برای مدیریت در حوزه اتباع خارجی است.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در تشریح وضعیت اتباع خارجی در کشور که این روزها بسیار مورد بحث و مجادله است، گفت: عصر حاضر به‌ دلیل افزایش چشمگیر تعداد مهاجران در سطح جهان در حوزه‌های داخلی و خارجی و تبعات و پیامدهای گسترده آن، از سوی برخی از اندیشمندان عصر مهاجرت نام‌گذاری شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تشدید بحران مهاجرت در منطقه غرب آسیا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از مقاصد اصلی مهاجران در این منطقه بوده است. ورود ناگهانی و سیل‌آسای مهاجران، مدیریت و ساماندهی آنها را با مشکل مواجه کرده است؛ زیرا این پدیده‌ ابعاد امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای کشور دارد. وی با اشاره به عبور گسترده و بدون مجوز اتباع خارجی و حضور بلندمدت آنان به‌صورت غیرمجاز در کشور عنوان کرد: عبور غیرقانونی اتباع از مرزهای کشور، زمینه‌ساز تضعیف امنیت ملی و تحمیل هزینه‌های فراوان به کشور است. این وضعیت نیروهای انتظامی و نظامی، به‌ویژه فرماندهی مرزبانی کشور را با مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای مواجه می‌کند. از سوی دیگر زیست غیرقانونی بخش درخورتوجهی از اتباع خارجی در حاشیه‌ جامعه ایرانی و نبود اطلاعات دقیق درباره آنها، رصد و کنترل اطلاعاتی را برای نهادهای ذی‌ربط با مشکلاتی مواجه کرده است. از این‌رو، برای کاستن از حجم تهدید‌ها و چالش‌های برخاسته از پدیده مهاجرت، ساماندهی وضعیت اتباع خارجی در کشور از اهمیت روزافزون و بسزایی برخوردار است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه اتخاذ سیاست‌های موقتی و مقطعی در زمینه مدیریت اتباع خارجی تأکید کرد: نبود رویکردهای کلان و جامع در حوزه اتباع خارجی موجب شده است سیاست‌های متفاوت و گاه متضاد در دستور کار نهادها و سازمان‌های مرتبط قرار گیرد. ارزیابی عملکرد سیاست‌های مذکور و تغییرات پیاپی آنها، نشان‌دهنده عدم کارایی این سیاست‌هاست. فقدان سیاست‌های مشخص در حوزه غربالگری و جذب اتباع خارجی و بهره‌گیری از فرصت‌های این حوزه و کاهش تبعات آن، یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایران در ارتباط با مهاجران خارجی بوده است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تأکید بر نقش قانون در ایجاد مدیریت مطلوب، بهینه و پاسخ‌گو در حوزه اتباع خارجی، خواستار تسریع در روند تصویب طرح سازمان ملی اقامت برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و بهبود شرایط کشور در این حوزه شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها