|

جوابیه آموزش و پرورش به یک گزارش «شرق»

روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش در نامه‌ای به گزارش «آموزش بدون معلم؟» روزنامه «شرق» واکنش نشان داد.

جوابیه آموزش و پرورش به یک گزارش «شرق»

روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش در نامه‌ای به گزارش «آموزش بدون معلم؟» روزنامه «شرق» واکنش نشان داد. متن این جوابیه را در ادامه می‌خوانید:

مدیرمسئول محترم روزنامه شرق

با سلام و تحیات، ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون، در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 18/07/1402 باعنوان «آموزش بدون معلم؟» پاسخ مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش را به استحضارمی رساند:

بررسی وضعیت نیروی انسانی و نیازسنجی آن، همه‌ساله در حوزه‌های آموزشی بر اساس شاخص‌های نسبت دانش‌آموز به گروه معلم و نسبت دانش‌آموز مشمول به کارکنان تخصصی (موضوع نامه شماره 177010 مورخ 13/04/1397 سازمان اداری و استخدامی کشور) و در حوزه پرورشی بر اساس قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در وزارت آموزش و پرورش مصوب سال 1385 هیئت وزیران محاسبه می‌شود. بر این اساس هر سال قراردادی با عنوان تفاهم‌نامه توسعه سنواتی نیروی انسانی با ادارات کل آموزش و پرورش منعقد می‌شود که در آن نیاز به گروه معلم بر اساس شاخص‌های مذکور و برنامه هفتگی آموزشی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش محاسبه و بر اساس نیروی انسانی شاغل و تأثیر پرسنل خروجی (از‌جمله بازنشستگی، تقلیل ساعت آموزشی، تقلیل ساعت جانبازان و ایثارگران و معلولین و...) و نیروی انسانی ورودی (از‌جمله فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، جذب آزمون استخدامی ماده 28 و سرباز‌معلم و...) وضعیت کمبود و مازاد نیروی انسانی تعیین می‌گردد. که با عنایت به موارد ذکرشده برای سال تحصیلی 1402-1403 میزان 162774 نفر کمبود محاسبه گردیده است. همچنین با در نظر گرفتن تعداد دانش‌آموزان ورودی و همسو با سیاست‌های معاونین محترم آموزش و همچنین آمایش سرزمینی استان، تعداد کلاس مورد نیاز در هر استان پیش‌بینی می‌شود. این پیش‌بینی با هدف نیل به شاخص‌های مصوب از سوی سازمان اداری استخدامی کشور و بهبود کیفیت آموزشی و بر اساس شرایط حاکم بر استان و با در نظر گرفتن وضعیت نیروی انسانی، فضای فیزیکی موجود و... صورت می‌پذیرد.

 لازم به ذکر است بر اساس مصوبه ماده واحده جذب (833) اولویت اصلی جذب و تأمین نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی می‌باشد، لیکن به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز در دانشگاه‌های مزبور بخشی از نیاز نیروی انسانی علاوه بر شیوه فوق‌الذکر از طریق برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرائی (جذب ماده 28) تأمین می‌گردد. همچنین در صورت صدور مجوز و تأمین اعتبار باقی نیاز از طریق: استفاده از ظرفیت غیرموظف شاغلین، جذب سرباز معلم و طلاب وظیفه، به‌کارگیری بازنشستگان موضوع تبصره 2 قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با موافقت سران قوا، تدریس موظف عوامل اجرائی، به‌کارگیری خرید خدمات آموزشی.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها