|

خدمات دیجیتالی بانک صادرات ایران

بانکداری دیجیتال در تعریف کلی به ارائه خدمات و محصولات بانکی از طریق کانال‌های دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌های موبایل و پلتفرم‌های آنلاین اشاره دارد و نام بانک صادرات ایران نیز در فهرست بانک‌هایی قرار دارد که راه خود را در این مسیر آغاز کرده و علاوه بر دو پروژه کلانی که تاکنون در این راستا رونمایی کرده است، تا پایان سال چهار کلان‌پروژه دیگر نیز در حوزه بانکداری دیجیتال نهایی و به‌عنوان خدمات از سوی بانک صادرات ایران به مشتریان و فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد.

خدمات دیجیتالی بانک صادرات ایران

بانکداری دیجیتال در تعریف کلی به ارائه خدمات و محصولات بانکی از طریق کانال‌های دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌های موبایل و پلتفرم‌های آنلاین اشاره دارد و نام بانک صادرات ایران نیز در فهرست بانک‌هایی قرار دارد که راه خود را در این مسیر آغاز کرده و علاوه بر دو پروژه کلانی که تاکنون در این راستا رونمایی کرده است، تا پایان سال چهار کلان‌پروژه دیگر نیز در حوزه بانکداری دیجیتال نهایی و به‌عنوان خدمات از سوی بانک صادرات ایران به مشتریان و فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد.  دومینوی تأثیر اینترنت در زندگی انسان همچنان ادامه دارد و در سال‌های گذشته نه‌تنها متوقف نشده است؛ بلکه بشر هر روز بیشتر از دیروز شاهد پررنگ‌شدن نقش اینترنت در وجه‌های مختلف زندگی خود است. در‌این‌میان صنعت بانکداری نیز از تحت تأثیر قرا‌ر‌گرفتن پیشرفت اینترنت مستثنا نبوده است و امروزه روش‌های جدید بانکداری با سرعت غیرقابل تصوری در حال توسعه هستند و هم‌زمان روش‌های قدیمی و سنتی در مسیر فروپاشی قرار گرفته‌اند. شاید تصور اینکه افراد بدون حضور فیزیکی در ساختمان بانک قادر باشند امور بانکی خود را انجام دهند، در سال‌های نه‌چندان دور به یک رؤیا می‌مانست؛ اما اکنون این رؤیا به واقعیت بدل شده است و متقاضیان زیر پرچم بانکداری الکترونیک، بانکداری آنلاین و در نهایت بانکداری دیجیتال می‌توانند با لمس چند دکمه کار خود را به سرانجام برسانند.

بانکداری دیجیتال چیست؟

بانکداری دیجیتالی خدماتی وسیع‌تر از بانکداری آنلاین و حتی بانکداری الکترونیک بوده و به نوعی تغییر در رویکرد بانکداری سنتی با هدف تغییر سبک زندگی است، در این شیوه ارائه خدمات بیشتر مشتری‌محور است تا محصول‌محور. برای تحقق این هدف، تحلیل داده‌ها، استفاده از هوش مصنوعی، همکاری و مشارکت با کسب‌وکارها، حضور فین‌تک‌ها و رگ‌تک‌ها همه کمک‌کننده است. فضای رقابت نیز بر پایه همکاری و مشارکت کسب‌وکارها، بانک‌ها و در اختیار قرار‌دادن سرویس‌ها و داده‌هایی است که برای خلق ارزش به‌ کار گرفته می‌شود.

بانکداری دیجیتالی یک محصول نیست، یک فرایند است و هدف آن تغییر سبک زندگی انسان‌هاست. بانکداری دیجیتالی به معنای دیجیتالی‌شدن همه امور و تراکنش‌های بانکی است. بانک به یک آدرس سایت تبدیل می‌شود و فعالیت‌ها از‌جمله انتقال وجه، استعلام موجودی، پرداخت قبوض، خرید انواع شارژ و... با ورود به آن درگاه و با طی‌‌کردن چند مرحله، نهایی شده و با موفقیت انجام می‌شود.

انجام غیرحضوری بیش از ٩٤ درصد خدمات، هدف بانک صادرات

دراین‌میان بانک‌های بسیاری برای اینکه از گردونه رقابت حذف نشوند، در راستای دیجیتالی‌شدن قدم برداشته‌اند؛ درواقع وزارت اقتصاد بانک‌ها را در سال 1397، مکلف به تهیه سند تحول دیجیتال کرد و در همین راستا بانک‌ها نیز برای گام‌برداشتن به سمت اجرای بانکداری دیجیتال و اجرای تحول دیجیتال، تلاش‌های خود را آغاز کردند. بانک صادرات ایران نیز در فهرست بانک‌هایی قرار دارد که اقدامات خود را در این زمینه آغاز کرده است و هدف این بانک انجام غیرحضوری بیش از ٩٤ درصد خدمات است.

در این راستا، بانک صادرات طرح تحول دیجیتال خود را از حدود دو سال قبل در قالب یک برنامه چهارساله و مجموعه‌ای از ۳۷ پروژه زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی طراحی کرده است، با تکمیل این پروژه‌ها در سال ۱۴۰۴ بانک صادرات به‌عنوان بانک نوآور با نگاهی به پنج سال آینده خود شناخته خواهد شد.

صاد  و   چکنو، نخستین گام‌های دیجیتالی بانک صادرات

آکادمی بانکداری دیجیتال، آزمایشگاه کنجکاوی و مرکز رشد و نوآوری هلدینگ فناوری بانک صادرات ایران حدود دو سال قبل رونمایی شد و می‌توان گفت پس از آن رونمایی از زیست‌بوم امضای دیجیتال «صاد» و همچنین چکنو (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران) برای اولین بار در نظام بانکی کشور گام‌های نخستین بانک صادرات در مسیر بانکداری دیجیتال محسوب می‌شود.

سامانه نوبانک چیست؟

به طور کلی سامانه بانکداری باز مقدمه ورود بانک صادرات ایران به بستر دیجیتالی‌شدن است، در این راستا، سامانه «نوبانک» برای ارائه خدمات پایه و دسترسی به عملیات بانکی به مشتریان حقوقی و کسب‌و‌کارهای نو از‌جمله فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی شده است.

طبق آخرین آمار، بیش از 30 خدمت متنوع بانکی از طریق سامانه نوبانک، به مشتریان حقوقی و صاحبان کسب‌و‌کار ارائه می‌شود که دسترسی به اطلاعات کلی مشتریان، فهرست حساب‌ها، اطلاعات حساب‌ها، مانده موجودی، استعلام، خدمات متنوع چک، وضعیت تسهیلات، اعتبارسنجی، انتقال وجه از طرق ساتنا، پایا و... ازجمله آن است. این خدمات از طریق نشانی: digibank.bsi.ir و همچنین از طریق سایت رسمی بانک به نشانی www.bsi.ir در بخش تازه‌ها قابل دسترس است.

ویژگی‌های سامانه نوبانک در سه بخش تکنولوژی، امنیت و زیرساخت قابل بررسی است که شامل طراحی بر طبق استانداردهای جهانی، افشا نشدن اطلاعات حساس و هویتی مشتری به طرف ثالث و بهره‌گیری از زیرساخت‌های قوی و بسترهای امن شرکت خدمات و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

با راه‌اندازی «نوبانک» (بانکداری باز) و در آینده نزدیک «نئوبانک»، گام‌های اولیه برای تحقق بانکداری دیجیتال در بانک صادرات ایران برداشته خواهد شد.

جزئیات سامانه مدیریت کانال اختصاصی بانک صادرات ایران

از دیگر اقدامات بانک صادرات ایران در مسیر تحقق بانکداری دیجیتال، رونمایی از سامانه مدیریت کانال است؛ این سامانه وظیفه برقراری ارتباط انواع درگاه‌های بانکداری با سیستم‌های بانکی متمرکز و یکپارچه را عهده‌دار است و سایر سامانه‌ها براساس استانداردهای این سامانه، با سامانه بانکداری متمرکز و سرویس‌دهندگان تعامل می‌کنند.

ارائه خدمات به همه کانال‌ها با قابلیت ارائه خدمت یکپارچه، مدیریت متمرکز همه تعاملات نرم‌افزاری با سامانه‌های مرکزی، ایجاد بستر ارتباطی امن و پایدار برای ارتباط با سامانه‌ها و کاهش حداکثری هزینه‌های توسعه و تبدیل ایده به محصول، از مهم‌ترین اهداف طراحی و ایجاد این سامانه محسوب می‌شود. همچنین نوع معماری میکروسرویس، چابکی در پیاده‌سازی و توسعه خدمات، توسعه‌پذیری، استفاده از فناوری‌های به‌روز و امن، پایش و مدیریت لاگ و توان سرویس‌دهی زیاد از دیگر قابلیت‌های این سامانه است.

امکان ایجاد سقف و تعداد تراکنش برای هر درگاه بانکداری و دریافت گزارش‌های آماری دقیق از دیگر مزایای سامانه مذکور محسوب می‌شود.

همچنین تا پایان سال چهار کلان‌پروژه دیگر نیز در حوزه بانکداری دیجیتال نهایی و به‌عنوان خدمات از سوی بانک صادرات ایران به مشتریان و فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها