|

از تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه تا خالی‌ماندن ۲۳ هزار کلاس درس

وزیر آموزش و پرورش در روزهای گذشته اعلام کردند برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش 20 هزار مدیر مدرسه را جابه‌جا کرده‌اند یا تغییر داده‌اند؛ ولی هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای را ارائه ندادند و به نظر می‌رسد که استان‌ها فقط برای آمار‌سازی و بدون آمادگی لازم این کار را انجام داده‌اند.

از تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه تا خالی‌ماندن ۲۳ هزار کلاس درس

وزیر آموزش و پرورش در روزهای گذشته اعلام کردند برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش 20 هزار مدیر مدرسه را جابه‌جا کرده‌اند یا تغییر داده‌اند؛ ولی هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای را ارائه ندادند و به نظر می‌رسد که استان‌ها فقط برای آمار‌سازی و بدون آمادگی لازم این کار را انجام داده‌اند. مدیران مدارس باید طبق بخش‌نامه‌های مربوطه در آزمون‌های انتخاب و انتصاب مدیران شرکت کنند و طی مراحل مختلف و مصاحبه‌های تخصصی انتخاب شوند؛ ولی در عرض چند ماه حدود 20 هزار مدیر مدرسه را بدون طی مراحل قانونی تغییر دادند که علاوه بر نارضایتی خانواده‌ها و دانش‌آموزان، بسیاری از مدیران با‌تجربه به علت بی‌احترامی‌های صورت‌گرفته تن به بازنشستگی دادند و در این بحبوحه کمبود معلم، آموزش و پرورش را رها کرده و از سیستم آموزشی خارج شدند. در برخی استان‌ها شکایت‌ها و گلایه‌هایی به مراجع نظارتی ارسال شده و مسئولان پیگیر این موضوع هستند.

وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، اعلام می‌کند که با وجود گذشت 10 روز از مهر 1402 هنوز 23 هزار کلاس درس بدون معلم هستند که اعتراض خانواده‌ها را به دنبال دارد و از وزیر آموزش و پرورش درخواست رسیدگی به این موضوع را دارند. افزایش ساعت تدریس بازنشستگان تا 24 ساعت در هفته، تدریس دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، شش ساعت تدریس معاونان مدارس، لغو مأموریت فرهنگیان به سایر سازمان‌ها و ادارات و بقیه کارهای انجام‌شده نیز تاکنون نتوانسته است مشکل کمبود معلم را در مدارس حل کند. سخت‌گیری‌های بی‌مورد در انتخاب مصاحبه‌کنندگان در کانون‌های ارزیابی و اجرای فرایندهای غیر‌کارشناسی در جذب و مصاحبه آموزگاران و کمبود معلم باعث شده که اعلام کنند حدود 10 هزار نفر دیگر از مردودی‌های مصاحبه‌ها را در تکمیل ظرفیت جذب خواهند کرد.

رئیس پژوهش‌های مجلس نیز در هشتم مهر‌ماه نامه‌ای به رئیس مجلس و رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس می‌نویسد و اظهار می‌کند که با آغاز سال تحصیلی جدید و گذشت قریب به یک هفته به دلیل کمبود نیروی انسانی بسیاری از کلاس‌های درس فاقد معلم هستند. به‌عنوان مثال در تهران بیش از چهار هزار نفر کمبود معلم وجود دارد که این مسئله موجب تعطیلی مدارس یا افت شدید کیفیت آموزشی خواهد شد و در ادامه نیز راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه داده است.

نارضایتی اکثر معلمان از اجرای قانون رتبه‌بندی و رسیدگی‌نشدن سریع به اعتراضات، پرداخت‌نشدن پاداش پایان کار معلمان بازنشسته، پرداخت‌نشدن به‌موقع حق‌التدریس و مطالبات فرهنگیان باعث شده که معلمان از اضافه‌کاری و حق‌التدریس استقبالی نکنند و برخی از کلاس‌های درس بدون معلم بمانند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس نیز در تذکری اعلام ‌کرد با گذشت 

۱۰ روز از شروع کار مدارس، بسیاری از کلاس‌ها فاقد معلم هستند. رئیس سازمان امور اداری و استخدامی مشکل خود را با قرارداد کار معین حل کردند؛ اما مشکل معلمان خرید خدمات حل نشده است. انتظار می‌رود نگاهی جدی در این حوزه حاکم شود تا شاهد حل مشکل معلمان خرید خدمات باشیم.

وزیر محترم آموزش و پرورش باید به جای پرداختن به حاشیه‌ها، به فکر متن باشد و به جای انجام کارهایی مثل تغییر فله‌ای مدیران مدارس به اولویت‌های آموزشی بپردازند و قول‌هایی را که به معلمان داده‌اند، مانند رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی، پرداخت به‌موقع حق‌التدریس‌ها، برقراری عدالت آموزشی و توجه به مدارس دولتی، پیگیر بدهکاری دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان، برقراری فوق‌العاده ویژه 50‌درصدی معلمان‌، توزیع شیر مدارس، به‌کارگیری جوانان در مدیریت‌ها و... عملی کنند. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها