|

هشدار نسبت به «فروپاشی» شهر ال‌پاسو و وعده مکزیک برای بستن گذرگاه‌های مرزی

بحران پناهجویان در آمریکا

پس از انتشار اخبار متعدد در روزهای گذشته درباره بحران پناه‌جویان در شهرهای جنوبی آمریکا که به یکی از چالش‌های بزرگ دولت جو بایدن در یک سال مانده به انتخابات 2024 تبدیل شده، مکزیک با ایالات متحده توافق کرد مهاجران غیرقانونی را از شهرهای مرزی به کشورهایشان پس بفرستد و برای بازدارندگی و تقویت محافظت از گذرگاه‌های مرزی اقدام‌های متعددی انجام دهد. مقام‌های مکزیکی با مقام‌هایی از ادارات گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده در سیوداد هوارس مکزیک، واقع در آن سوی مرز ال‌پاسو تگزاس، دیدار کردند.

بحران پناهجویان در آمریکا

مریم جعفری- پس از انتشار اخبار متعدد در روزهای گذشته درباره بحران پناه‌جویان در شهرهای جنوبی آمریکا که به یکی از چالش‌های بزرگ دولت جو بایدن در یک سال مانده به انتخابات 2024 تبدیل شده، مکزیک با ایالات متحده توافق کرد مهاجران غیرقانونی را از شهرهای مرزی به کشورهایشان پس بفرستد و برای بازدارندگی و تقویت محافظت از گذرگاه‌های مرزی اقدام‌های متعددی انجام دهد. مقام‌های مکزیکی با مقام‌هایی از ادارات گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده در سیوداد هوارس مکزیک، واقع در آن سوی مرز ال‌پاسو تگزاس، دیدار کردند. این دیدار پس از افزایش عبور مهاجران غیرقانونی به سمت ایالات متحده انجام گرفت که برای بسیاری از شهرهای ایالات متحده بحران‌آفرین شده است. به عنوان بخشی از این توافق، مکزیک موافقت کرد بر شهرهای شمالی‌اش که با ال‌پاسو، سن‌دیه‌گو و ایگل‌پس در تگزاس هم‌مرز هستند، بیش از گذشته نظارت کند.

هزاران مهاجر در هفته‌های اخیر وارد آمریکا شده‌اند و همچنان شمار بیشتری با اتوبوس و قطار باری وارد شهرهای مرزی مکزیک می‌شوند. به گزارش سی‌ان‌ان، انتظار می‌رود که این روند به سه دلیل همچنان سیر صعودی داشته باشد. شمار ونزوئلایی‌هایی که از منطقه دارین گپ عبور می‌کنند، به‌شدت افزایش یافته است، شمار زیادی از مهاجران ماه‌هاست در مکزیک منتظر بوده‌اند و شمار مهاجران مکزیکی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. این افزایش شمار مهاجران در مرزها‌ -بیشتر در سن‌دیه‌گو، کالیفرنیا و شهرهای ال‌پاسو و ایگل‌پس تگزاس‌ - می‌تواند چالش سیاسی جدیدی برای جو بایدن ایجاد کند که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ قرار دارد.

بایدن در ماه می‌ سال جاری، در پی افزایش بی‌سابقه شمار مهاجران، سیاست جدیدی اعمال کرد که جلوی عبور غیرقانونی از مرز را می‌گرفت، از جمله اخراج مهاجران و ممنوعیت پنج‌ساله ورود مجدد. این تمهیدهای سختگیرانه، طی یک ماه، میزان عبور از مرزها را حدود ۷۰ درصد کاهش داد.

مقام‌های مکزیکی متعهد شدند به‌عنوان بخشی از این توافق، ۱۵ اقدام انجام دهند. این موافقت‌نامه همچنین به مأموران گشت مرزی ایالات متحده اجازه می‌دهد مهاجران را از طریق پل سیوداد هوارس که به ال‌پاسو متصل می‌شود، اخراج کنند. سایر شرایط این توافق عبارت‌اند ارائه گزارش روزانه از تعداد مهاجران در سیستم قطار به بخش گمرک و حفاظت مرزی ال‌پاسو، ایجاد پست‌های بازرسی بیشتر و مداخله در راه‌آهن و بزرگراه‌ها. گذرگاه‌های عبور مهاجران در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک روز‌به‌روز با جمعیت بیشتری مواجه می‌شوند؛ به‌طوری‌که برخی آمارها حاکی از آن است که تعداد پناه‌جویان عبورکرده در مرز این هفته در یک بازه زمانی ۲۴‌ساعته، از هشت هزار و ۶۰۰ نفر گذشت.

با وجود عبور تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک و ایالات متحده، میزان بازداشت این افراد نیز بالاست؛ به‌طوری‌که روزانه حدود سه هزار و ۵۰۰ بازداشت گزارش شده است و در یک روز از هفته گذشته بیش از هشت هزار مهاجر که قصد عبور غیرقانونی از مرز را داشتند، بازداشت شدند.

سازمان‌های غیرانتفاعی و همچنین مقام‌های شهرهای مرزی ایالات متحده و مکزیک می‌گویند که افزایش کنونی مهاجرت غیرقانونی می‌تواند ناشی از اطلاعات نادرست درباره پناه‌جویی و همچنین افزایش فعالیت قاچاقچیان انسان در مکزیک باشد.

اسکار لیزر، شهردار ال‌پاسو که در روزهای گذشته با هجوم پناه‌جویان مواجه شده است، در یک کنفرانس خبری گفت: «حدود شش هزار و ۵۰۰ مهاجر در ال‌پاسو در بازداشت‌اند. ما اکنون بر اثر ورود بی‌رویه پناه‌جویان به نقطه بحران و مرز فروپاشی رسیده‌ایم».

ماریو داگوستینو، معاون شهردار ال‌پاسو نیز در یک کنفرانس خبری گفت که یک پناهگاه برای مهاجران غیرقانونی در بخش شمال شرقی شهر اختصاص می‌یابد؛ زیرا شهر با موج بی‌سابقه ورود مهاجران مواجه شده است. به گفته او، ال‌پاسو هر روز پذیرای بیش از دو هزار مهاجر غیرقانونی است و هجومی گسترده‌ در چند روز آینده نیز قابل‌پیش‌بینی است. به گفته او، شهر ال‌پاسو در روزهای گذشته فراتر از ظرفیت‌ و امکانات این شهر بوده است. شهردار ال‌پاسو ضمن انتقاد از وضع کنونی گفت که قصد دارد پناهگاه جدیدی برای مهاجران فراهم کند و در‌عین‌حال، برای انتقال مهاجران به نیویورک و شیکاگو و دنور اقدام خواهد کرد. فرمانداران جمهوری‌خواه ایالت‌های تگزاس و فلوریدا به‌دلیل انتقال و فرستادن مهاجران به شهرهای لیبرال مانند نیویورک و ساکرامنتو مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. با‌این‌حال، اسکار لیزر دموکرات گفت که همه مهاجران در اتوبوس‌های ال‌پاسو داوطلبانه به شهرهای مورد نظر می‌روند. او ضمن تأکید بر اینکه نظام مهاجرت آمریکا در کل ناکارآمد است، گفت: «در‌حال‌حاضر حدود دو‌سوم افرادی که به ال‌پاسو می‌آیند مردان مجردند. حدود ۳۲ درصد از پناه‌جویان را ‌خانواده‌ها و فقط دو درصد را کودکان بی‌سرپرست تشکیل می‌دهند».

ال‌پاسو شهری مرزی در ایالت تگزاس آمریکا در شمال کشور مکزیک است. پناه‌جویان بیشتر ونزوئلایی‌اند که از مسیرهای خطرناکی با اتوبوس‌ و قطار باری خودشان را به شهرهای مرزی مکزیک می‌رسانند و سپس وارد خاک کشور آمریکا می‌شوند.

در‌همین‌حال، وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که مراقبت‌های مرزی را افزایش داده است. به گفته مقام‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا، به دو هزار و ۵۰۰ نیرویی که قبلا در حال خدمت در مرزها بودند، دست‌کم ۸۰۰ مأمور جدید اضافه می‌شوند. در سوی دیگر نیز آلیسیا بارسنا، وزیر خارجه مکزیک، گفت که این کشور روزانه با حدود شش هزار مهاجر غیرقانونی در مرز جنوبی‌اش مواجه است که نیمی از آنها از کشورهای آمریکای مرکزی‌اند. او در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که رئیس‌جمهوری مکزیک می‌خواهد در ماه نوامبر در واشنگتن با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، درباره مهاجرت، قاچاق مواد مخدر و سلاح گرم، گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه مکزیک افزود: «تنها در یک روز در هفته گذشته، حدود ۱۱ هزار مهاجر به مرز مکزیک و ایالات متحده رسیدند». این اولین‌بار نیست که مکزیک برای حل بحران پناه‌جویان با ایالات متحده به توافق می‌رسد. در سال ۲۰۱۹ نیز کارشناسان گفتند که استقرار گسترده نیروهای گارد ملی مکزیک در مسدود‌کردن تلاش‌های مهاجران برای رسیدن به مرز نقش مهمی ایفا کرد. با‌این‌حال با کاهش نظارت‌ها، دوباره موج ورود پناه‌جویان به ایالات متحده از سر گرفته شد.

 در جولای ۲۰۲۲، آمار گمرکات و حفاظت از مرزهای ایالات متحده نشان می‌داد که چهار هزار خانواده از مکزیک خود را به مرز آمریکا رسانده‌اند. یک سال بعد، این تعداد بیش از چهار برابر شد و به نزدیک به ۲۲ هزار نفر رسید. مقام‌های مکزیکی اعلام کرده‌اند که بیش از ۷۸۸ هزار مهاجر غیرقانونی را از اول ژانویه تا سپتامبر به کشورهایشان اخراج کرده‌اند.

انفعال رئیس‌جمهوری آمریکا در‌باره مسائل مرزی با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است. جو بایدن ماه می، در پی افزایش بی‌سابقه شمار مهاجران، سیاست جدیدی اعمال کرد که جلوی عبور غیرقانونی از مرز را می‌گرفت، از جمله اخراج مهاجران و ممنوعیت پنج‌ساله ورود مجدد. این تمهیدهای سختگیرانه، در مدت یک ماه، میزان عبور از مرزها را حدود ۷۰ درصد کاهش داد. اما افزایش اخیر ورود از مرزها با توجه به شمار بسیار بیشتری که از طریق مرز مکزیک و با قطارهای باری از مرکز و جنوب قاره آمریکا به سمت شمال سرازیر شده‌اند، نشان می‌دهد که اثر بازدارنده سیاست‌های سختگیرانه در‌حال از‌بین‌رفتن است. نبود ظرفیت بازداشت و بررسی وضعیت مهاجران در مرز آمریکا اغلب امکان اجرای مجازات‌های سختگیرانه‌ای را که در ماه می‌ اعلام شد، ناممکن می‌کند. در نتیجه، برخی پناه‌جویان که غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند، به‌جای اینکه اخراج شوند، تاریخ دادگاه را دریافت می‌کنند و آزاد می‌شوند.

اخیرا و هم‌زمان با افزایش انتقاد‌ها درباره سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن و امنیت مرزها، نیویورک‌‌پست گزارش داد که از زمان آغاز به کار دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۱ تاکنون سه میلیون و ۸۰۰ هزار مهاجر وارد آمریکا شده‌اند که نیمی از آ‌ها، حدود یک‌و‌نیم میلیون نفر، غیرقانونی خود را به خاک آمریکا رسانده‌اند. براساس این گزارش، در سه سال اخیر به دو میلیون و ۳۴۵ هزار و ۶۰۰ نفر احضاریه برای حضور در دادگاه ابلاغ شده است. این احضاریه برای افرادی صادر می‌شود که خود را به خاک آمریکا می‌رسانند و به پلیس مرزی تسلیم و سپس درخواست پناهندگی می‌کنند. معمولا رسیدگی به این پرونده‌ها و صدور حکم قاضی درباره اینکه فردی که درخواست پناهندگی کرده است، می‌تواند در آمریکا بماند یا باید بازگردد، سال‌ها طول می‌کشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها