|

رسانه‌های اسرائیل: ارتش و جامعه اسرائیل در حال فروپاشی است

مقامات اسرائیل از فرسایش قدرت بازدارندگی اسرائیل در پرتو از هم پاشیدگی "ارتش و جامعه" و چالش‌های شدید امنیتی در جبهه‌های مختلف صحبت می‌کنند.

رسانه‌های اسرائیل: ارتش و جامعه اسرائیل در حال فروپاشی است

به گزارش شبکه شرق، سایت خبری المیادین به نقل از رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد، قدرت بازدارندگی و جایگاه این رژیم در سطح بین‌المللی و نیز در برابر دشمنانش در پیچ و خم استراتژیک امنیتی قرار دارد و قابلیت‌های آن در حال فرسایش است.

رونن منیلس، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت، هفته‌ای که گذشت پر از مسائل امنیتی بود؛ عملیات نظامی در جنین، تیراندازی از نوار غزه، شلیک ضد تانک از لبنان، یک عملیات در شهرک کدومیم و عملیاتی دیگر در تل‌آویو.

وی افزود، در پرتو این وضعیت، اسرائیل در خصوص قدرت بازدارندگی در پیچ و خم استراتژیک امنیتی قرار دارد و با این حال این موضوع خیلی رهبران ائتلاف و دولت را متوجه خود نکرده و آنها به جای تلاش برای ممانعت از این امر، سرگرم قوانین شخصی و بحث برانگیز شده‌اند.

پیش از این، روزنامه یدیعوت آحارونوت خواست، اسرائیل همه چیز را کنار گذاشته و فقط برای جنگ آماده شود. این روزنامه نوشت، از میان پنج عرصه امنیتی که این هفته فعال بود، لبنان بیشتر از سایر عرصه‌ها مستعد انجام درگیری است.

یوسی یهوشع، تحلیلگر مسائل نظامی اسرائیل در صفحه اول این روزنامه طی یادداشتی نوشت، در این شرایط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید فورا موضوع اصلاح دستگاه قضایی را کنار بگذارد و معترضان هم باید فعلا دست از اعتراض بکشند و به جای همه اینها اسرائیلی ها برای جنگی که جبهه داخلی نظیرش را  ندیده، آماده شوند.

این تحلیلگر اسرائیلی خاطرنشان کرد: «این هفته پنج عرصه غزه، سوریه، لبنان، اردوگاه جنین در کرانه باختری و حملاتی در تل‌آویو فعال بود»؛ اما «لبنان انفجاری‌ترین عرصه است و خطر در حال افزایش است.»

وی در پایان گفت، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در تشخیص نقاط ضعف داخلی اسرائیل و نیز درباره جامعه صهیونیستی خبره است و همین باعث می‌شود او ریسک کند.

فروپاشی جامعه و ارتش؛ بزرگترین چالش

نگرانی اسرائیل از افزایش قابلیت‌های نظامی حزب الله، ترس از هرگونه جنگ و عدم آمادگی این رژیم برای آن به دلیل وجود بحران‌های پیاپی داخلی در حال افزایش است.

در این زمینه، فرمانده سابق نیروی زمینی اسرائیل اظهار داشت که "بزرگترین مشکل پیش روی این رژیم، ساختار اجتماعی در حال فروپاشی از جمله ارتش آن است."

وی تاکید کرد، اما سخت‌ترین چالش امنیتی این است که هیچ ساختاری از وحدت وجود ندارد که بتواند این بار را به دوش بکشد و این موضوع اصلی است که رژیم را به چالش می‌کشد.

پیش از این، اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل گفته بود، بحران داخلی رژیم یکی از خطرناکترین بحران‌های داخلی است و بر بخش‌های مختلف تاثیر می‌گذارد.

هرتزوگ قبلا هم گفته بود که دشمنان خیلی خوب فروپاشی اتحاد اسرائیل را تشخیص داده و براساس آن کار می‌کنند. هرکس فکر می‌کند که وضعیت به جنگ داخلی نخواهد رسید، درباره واقعیت فعلی اسرائیل هیچ اطلاعی ندارد.

هرتزوگ معتقد بود که اسرائیل در یک دوراهی قرار دارد؛ یا "یک بحران تاریخی، یا یک لحظه تعیین کننده قانون اساسی".

وی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که روز پنج‌شنبه اسرائیلی ها در مقابل منازل وزیران و اعضای کنست تظاهرات کرده و دستکم سه شهرک نشین در تل‌آویو بازداشت شدند.

سازمان دهندگان اعتراضات اعلام کردند، تظاهرات از روز دوشنبه آینده شروع خواهد شد و فراخوان دادند که در صورت تصویب طرح اصلاح دستگاه قضایی روز سه شنبه بزرگترین تظاهرات را برگزار کنند.

با وجودی که نتانیاهو سه ماه پیش اعلام کرده طرح اصلاح دستگاه قضایی را متوقف کرده و در حال مذاکره با اپوزیسیون است؛ اما تظاهرکنندگان این توقف موقت را نمی‌پذیرند و خواهان لغو کامل آن هستند.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها